Sv: Succéklippet: Elvira
... och det verkar inte lura några störtande JAS-plan i närheten.
Personligen kan jag tycka att det är mer ansvarsfullt att låta sina barn umgås med hästar som man känner väl och som är väluppostrade och stabila, jämför med alla mammor som lämnar sina ungar att rida på div olika ridskolors mer eller mindre vilda ponnysar
På ridskolan trillar ju ungarna av och blir översprungna till höger och vänster, visserligen med hjälm osv, men det behöver inte alltid hjälpa... För några år sedan hade vi en 14-årig medryttare som också red på ridskola, hon berättade att ambulansen kom typ varje vecka och hämtade ungar som trillat av...
Hjälm och väst är EN del i säkerhetstänk, men många verkar strunta i resten: en utbildad och stabil häst...
Sedan är hästar otroligt medvetna om de små liv de har omkring sig, min första islänning hade ofta en kanin i boxen, som aldrig någonsin blev mosad(den rymde in dit, jag hade helst sluppit ångesten över om man skulle hitta en platt kanin i torven), vi har haft hundar med ut på ridtur som både sprungit på stigen precis framför hästen, och som hästen mjukt knuffade i rumpan med knäet om hunden stannade för länge, någon hund tyckte också att det bästa stället att gå på när det var djupsnö, var UNDER magen på hästen
(det gick bra, men jag kommenderade bort hunden, SÅ äventyrlig vill jag inte vara)
Med tanke på hur många hästar beter sig som man ser, så förstår jag att många måste vara ovana med så stabila hästar som i klippet. Men har man själv upplevt såna hästar, så blir man inte lika förfärad som en del här...