Succéklippet: Elvira

(Aftonbladet) år leder kallblodet Här är klippet som gör succé på Youtube. Ettåriga Elvira leder kallblodsstoet Snärt Ella som snällt följer efter. - Hästen är väldigt lyhörd och förstående, säger hästen ägare och Elviras mamma Johanna Åkerlund. Klippet på Youtube då Elviria, 1, leder kallblodsstoet Snärt Ella...

Läs mer...

Sv: Succéklippet: Elvira

Allt kan bli farligt om man vill ha det så. Finns jättemånga risker överallt, en hund kan säker göra lika stor skada som en häst på ett barn och för att inte tala om trafiken.

Tycker att det är otroligt häftigt att se en sådan relation och något som är väldigt uppenbart är att hästen visar en enorm respekt för barnet. Något som man sällan ser bland många andra människa-häst -relationer där det finns mycket större risk för att hästen skulle skada människan.

Det är väl klart att det finns andra farliga saker i världen, det gör det inte mindre farligt att låta sitt barn hantera häst utan hjälm?
Förstår inte det argumentet. Som att inte använda bilbarnsstol för att saker kan hända när man är ute och går?

Är det samma människan som hade en tråd upp med ett barn och föl samt blev helt rabiat?

Vet inte om frågan är riktad till mig, kan inte riktigt relatera till den.

Det jag ville få fram var mest att jag tycker att det är härligt det finns den här sortens relationer mellan häst och människa, synd att inte alla kan se det fina utan istället lägga energi på att se något negativt.

Även om jag själv skrev att jag blir rädd av att se det, så tycker jag också att filmen är fin med hästen och flickan och hästen ser snäll ut också och jag tror säkert att ägaren lagt ner mkt jobb på hästen med, men det spelar ingen roll hur mkt träning man lägger ner, det räcker att hästen faktiskt blir rädd, flickan kanske halkar på ett sätt som skrämmer hästen eller vad som helst, så kan olyckan vara framme och ett barn i så ung ålder hinner inte reagera så snabbt.

Jag håller med, och blir lika förundrad varje gång jag läser kommentarer som visar på folks brist på känsla för djurkunskap.
Finns inte minsta risk för barnet ihop med den hästen och att sätta hjälm på barnet är lika meningsfullt som att jämt göra det i alla vardagssituationer. Jag menar, den överbeskyddande har väl alltid hjälm på sina barn medan vi som är mer tvärtom bara använder skydd när det verklgen är befogat.

Men vi har en klyfta mellan dom som tror att alla hästar är på samma oförutsägbara sätt, och dom som vet att så inte är fallet. Som med videons häst t ex.

LIA

Jag håller med, och blir lika förundrad varje gång jag läser kommentarer som visar på folks brist på känsla för djurkunskap.
Finns inte minsta risk för barnet ihop med den hästen och att sätta hjälm på barnet är lika meningsfullt som att jämt göra det i alla vardagssituationer.

Så du menar att små barn som sitter till häst inte ska ha hjälm, de är FÖR små? Jisses.

Gör jag? :confused:
I den video jag sett, så leder flickan hästen i långt grimskaft. Vilken video skriver du om?

LIA

Finns inte minsta risk för barnet ihop med den hästen och att sätta hjälm på barnet är lika meningsfullt som att jämt göra det i alla vardagssituationer. Jag menar, den överbeskyddande har väl alltid hjälm på sina barn medan vi som är mer tvärtom bara använder skydd när det verklgen är befogat.

Men vi har en klyfta mellan dom som tror att alla hästar är på samma oförutsägbara sätt, och dom som vet att så inte är fallet. Som med videons häst t ex.

LIA

Jag håller också med LIA. Det är fantastiskt att se hästens försiktighet med lilla Elvira. Hästen är intelligent nog att "förstå" att det är ett litet barn.

En fråga till alla "hästmänniskor" här på Buke som ojar sej över säkerheten: Har ni själva alltid hjälm på er vid all hästhantering? När ni leder hästen? Till och från hagen? Skulle inte tro det. (Själv har jag alltid hjälm när jag kör häst).

Fast du tycker inte att det är rätt stor skilland på en vuxen, och på en ettåring?

Den enda skillnaden jag kan se är storleken på människan.

Skadan på huvudet lär bli densamma, vare sej man är vuxen eller litet barn. Om man inte har hjälm på sej då förstås. ;)

Vad jag menar är att folk överreagerar enligt min mening. Vet inte hur många "vuxna" jag sett genom åren som rider (hanterar häst) utan hjälm.
Men ska man hård dra detta så kanske alla människor, stor som liten, även ska ha säkerhetsväst på sej.

*kl*

Men hade hästen varit så osäker för ett ettårigt barn att hantera så tvivlar jag på att en hjälm hade skyddat barnet om hästen hade blivit rädd.

Jag håller helt och fullt med LIA i hennes inlägg.

Jag är negativ !

Visst ser man att just den här hästen är snäll och lyhörd. Men hästar ÄR flyktdjur, vad händer om det tex blir ett takras av snön på huset bakom ? Vad händer om hästen helt enkelt halkar och sprattlar runt på det hala underlaget ?

Sen finns det ju alltid folk som tror att de kan göra lika gulligt med sin häst som kanske inte alls är lika säker som den på filmen. Nej, för mig är det en helt idiotisk film.

Nej - skadan blir inte densamma om hästen råkar trampa på/knuffa/dra ifrån ett ettårig barn, som om den gör samma sak emot en vuxen människa. Det är väl ganska givet att en vuxen är fysiskt tåligare än en ettåring.

En vuxen är dessutom kapabel att fatta egna beslut och förstå konsekvenserna. Det gör inte ett barn, och detta är ju en bebis fortfarande. Jösses, ett år gammal är hon.

En hjälm skyddar enormt mycket, dessutom skyddar den det allra viktigaste vi har.

Nej - skadan blir inte densamma om hästen råkar trampa på/knuffa/dra ifrån ett ettårig barn, som om den gör samma sak emot en vuxen människa. Det är väl ganska givet att en vuxen är fysiskt tåligare än en ettåring.

En vuxen är dessutom kapabel att fatta egna beslut och förstå konsekvenserna. Det gör inte ett barn, och detta är ju en bebis fortfarande. Jösses, ett år gammal är hon.

Många plus på det, dessutom så står modern på långt håll och filmar denna bebis:eek:, bara för att lägga det på tuben, kanske vore bättre att vara med?

KL Hade en vuxen bekant med en lika snäll ponny-inte- vad det visade sig då hon gick före, pratade i mobilen, och vaknade efter 2 veckor coma o respirator, ni som tycker det är gulligt -tror ni det är en människohjärna i hästen?

Jag är negativ !

Visst ser man att just den här hästen är snäll och lyhörd. Men hästar ÄR flyktdjur, vad händer om det tex blir ett takras av snön på huset bakom ? Vad händer om hästen helt enkelt halkar och sprattlar runt på det hala underlaget ?

Sen finns det ju alltid folk som tror att de kan göra lika gulligt med sin häst som kanske inte alls är lika säker som den på filmen. Nej, för mig är det en helt idiotisk film.

Visst är hästar flyktdjur, vissa mer andra mindre och så den skaran som faktiskt är väldigt trygga och inte skenar i panik av ljud.
Jag tror denna hästen tillhör den senare gruppen faktiskt och skulle inte springa ner flickan om så ett JAS störtade i hagen bakom, det finns såna hästar, som även om de blir skrämda inte springer ner folk utan istället tittar om det verkligen var farligt innan de bestämmer sig för att fly, vi har en hel bunt såna i stallet.

Det kan alltid hända olyckor, flickan kan ju själv hamna under ett takras, sen kan jag ju hålla med om hjälm skulle kännas bra, tycker jag alla barn ska ha i närheten av hästar, mina har även väst.

Lägger till denna film se till att ha ljudet på ;):bow:

Senast ändrad:

Jag är negativ !
Klyftan finns som sagt.

Med största sannolikhet ingenting alls, mer än att man får skotta snö.
Respektive, varför skulle den göra det? Underlaget ser inte speciellt halt ut.

Ja, det finns folk till allt. Menar du att dom dummaste och okunnigaste ska sätta standard och regler för vad vi kan göra? Var och en måste väl ta eget ansvar utifrån sina förutsättningar?

LIA

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Hästklippen som blivit en snackis Se klippet som setts av över 200 000 personer redan Här är hästklippen på Youtube som...
Svar
1
· Visningar
1 271
Senast: Mary91
·
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 965
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar