Skillnaden mellan en vuxen och en liten 1-åring är väldigt markant. Småbarn har mer eller mindre 0 säkerhetstänk, dem ser inte konsekvenserna i sina handlingar och dem har inte den uppmärksamhet som man bör ha för att hantera djur på ett säkert sätt. Barn i den åldern är fortfarande i ett stadium där allt är spännande att titta på. Vet inte hur många gånger små barn har gått rakt in i mig för att dem tittat åt ett annat håll för länge och inte haft uppmärksamheten åt det håll de går exempelvis, dvs dem har svårt att behålla fokus vilket kan bli farligt när man hanterar oberäkneliga djur.
Ofta är det dessutom så att hjärnan och kroppen inte hänger med och hjärnan förstår inte alltid när den måste agera snabbt och få barnet att flytta sig från något farligt. Om jag leder en häst som plötsligt blir rädd infinner sig en automatisk reflex hos mig att flytta mig alt reagera så att jag inte blir skadad (trots det händer det ju ändå att man får sig en törn), små barn är inte lika duktiga på det än och risken är många gånger större att barnet blir omkullkastad eller trampad på iom att dem inte har lika starka reflexer som en vuxen och verken hjärnan eller kroppen vet hur de ska hantera och reagera på situationen. Deras balans och motorik är heller inte på nivå med en vuxens, dem ramlar mycket lättare och rör sig inte lika snabbt och kontrollerat vilket också ökar risken för skador i situationer där dessa kriterier är fördelaktiga.
Utifrån detta tycker jag det är självklart att man vidtar större säkerhetsåtgärder med barn man kanske gör själv som vuxen. Barn verken tänker eller beter sig som vuxna och det är den vuxnes ansvar att skydda barnet så gott det går.
Som lager sa är det dessutom stor skillnad på skadorna som kan uppkomma på ett barn vs en vuxen vid t.ex. en spark eller ett tramp. Det säger ju sig självt att barn är betydligt ömtåligare än en vuxen.