Succéklippet: Elvira

(Aftonbladet) år leder kallblodet Här är klippet som gör succé på Youtube. Ettåriga Elvira leder kallblodsstoet Snärt Ella som snällt följer efter. - Hästen är väldigt lyhörd och förstående, säger hästen ägare och Elviras mamma Johanna Åkerlund. Klippet på Youtube då Elviria, 1, leder kallblodsstoet Snärt Ella...

Läs mer...

Sv: Succéklippet: Elvira

Skillnaden mellan en vuxen och en liten 1-åring är väldigt markant. Småbarn har mer eller mindre 0 säkerhetstänk, dem ser inte konsekvenserna i sina handlingar och dem har inte den uppmärksamhet som man bör ha för att hantera djur på ett säkert sätt. Barn i den åldern är fortfarande i ett stadium där allt är spännande att titta på. Vet inte hur många gånger små barn har gått rakt in i mig för att dem tittat åt ett annat håll för länge och inte haft uppmärksamheten åt det håll de går exempelvis, dvs dem har svårt att behålla fokus vilket kan bli farligt när man hanterar oberäkneliga djur.

Ofta är det dessutom så att hjärnan och kroppen inte hänger med och hjärnan förstår inte alltid när den måste agera snabbt och få barnet att flytta sig från något farligt. Om jag leder en häst som plötsligt blir rädd infinner sig en automatisk reflex hos mig att flytta mig alt reagera så att jag inte blir skadad (trots det händer det ju ändå att man får sig en törn), små barn är inte lika duktiga på det än och risken är många gånger större att barnet blir omkullkastad eller trampad på iom att dem inte har lika starka reflexer som en vuxen och verken hjärnan eller kroppen vet hur de ska hantera och reagera på situationen. Deras balans och motorik är heller inte på nivå med en vuxens, dem ramlar mycket lättare och rör sig inte lika snabbt och kontrollerat vilket också ökar risken för skador i situationer där dessa kriterier är fördelaktiga.

Utifrån detta tycker jag det är självklart att man vidtar större säkerhetsåtgärder med barn man kanske gör själv som vuxen. Barn verken tänker eller beter sig som vuxna och det är den vuxnes ansvar att skydda barnet så gott det går.

Som lager sa är det dessutom stor skillnad på skadorna som kan uppkomma på ett barn vs en vuxen vid t.ex. en spark eller ett tramp. Det säger ju sig självt att barn är betydligt ömtåligare än en vuxen.

Skillnaden mellan en vuxen och en liten 1-åring är väldigt markant. Småbarn har mer eller mindre 0 säkerhetstänk, dem ser inte konsekvenserna i sina handlingar och dem har inte den uppmärksamhet som man bör ha för att hantera djur på ett säkert sätt. Barn i den åldern är fortfarande i ett stadium där allt är spännande att titta på. Vet inte hur många gånger små barn har gått rakt in i mig för att dem tittat åt ett annat håll för länge och inte haft uppmärksamheten åt det håll de går exempelvis, dvs dem har svårt att behålla fokus vilket kan bli farligt när man hanterar oberäkneliga djur.

Ofta är det dessutom så att hjärnan och kroppen inte hänger med och hjärnan förstår inte alltid när den måste agera snabbt och få barnet att flytta sig från något farligt. Om jag leder en häst som plötsligt blir rädd infinner sig en automatisk reflex hos mig att flytta mig alt reagera så att jag inte blir skadad (trots det händer det ju ändå att man får sig en törn), små barn är inte lika duktiga på det än och risken är många gånger större att barnet blir omkullkastad eller trampad på iom att dem inte har lika starka reflexer som en vuxen och verken hjärnan eller kroppen vet hur de ska hantera och reagera på situationen. Deras balans och motorik är heller inte på nivå med en vuxens, dem ramlar mycket lättare och rör sig inte lika snabbt och kontrollerat vilket också ökar risken för skador i situationer där dessa kriterier är fördelaktiga.

Utifrån detta tycker jag det är självklart att man vidtar större säkerhetsåtgärder med barn man kanske gör själv som vuxen. Barn verken tänker eller beter sig som vuxna och det är den vuxnes ansvar att skydda barnet så gott det går.

Som lager sa är det dessutom stor skillnad på skadorna som kan uppkomma på ett barn vs en vuxen vid t.ex. en spark eller ett tramp. Det säger ju sig självt att barn är betydligt ömtåligare än en vuxen.

Detta som du skriver att barn inte har samma reflexer osv, tror du inte att en vettig häst vet detta? Jag vet iaf att samtliga av mina hästar blir jävligt mkt försiktigare när det är barn i närheten! De rör sig extremt långsamt, funderar på varenda liten rörelse de gör innan de gör den!

Det som jag markerat i meningen efter, jag gör tvärtom, jag flyttar mig aldrig för mina hästar, gör man det en enda gång så kommer de anta att man gör det och därmed är det bara en tidsfråga innan de försöker går rakt över en och man inte hinner flytta på sig. Det är tusen ggr lättare att lära hästen att den måste byta position eftersom de har mkt snabbare reflexer.

KL
Alla hästar har inte speciellt utpräglat flyktbeteende längre, min snart 7 åriga häst som jag har haft sen hon var 1 har aldrig flytt från något så länge jag har haft henne, någonsin. Och det trots att jag verkligen har utsatt henne för minst sagt märkliga saker, hon har kört bröllop, varit med på skolavslutningar, haft sisodär 20 ungar omkring sig, medans de har kört lådbilsrace där alla barn har sprungit längs med banan, och vi stod då ca 1,5 meter från banan...

Som sagt, alla hästar är inte så flyktbenägna, henne skulle jag absolut kunna låta mina framtida barn leda utan problem!

*KL

Jag tycker det är ganska gulligt, samtidigt som jag tycker det är sjukt obehagligt. Det kanske är för att jag inte har barn själv, men jag hade aldrig vågat släppa dem så långt ifrån mig om jag hade varit där. Det hade varit hjälm på och jag själv hade haft grimskaftet i handen också. Visst ser hästen sjukt stabil och trevlig ut, men det gör också ponnyskrället som idag skickade av ett barn med hjärnskakning som följd...

Håller med dig fullt ut! Jag hade aldrig låtit mitt barn göra så! Kan knappt se det gulliga överhuvudtaget, tycker bara det ser farligt ut...

Sen finns det ju alltid folk som tror att de kan göra lika gulligt med sin häst som kanske inte alls är lika säker som den på filmen. Nej, för mig är det en helt idiotisk film.
Ja, det finns folk till allt. Menar du att dom dummaste och okunnigaste ska sätta standard och regler för vad vi kan göra? Var och en måste väl ta eget ansvar utifrån sina förutsättningar?

Jag håller med dig i sak ! Jag tror tyvärr inte att verkligheten ser ut så alla gånger.

Vi kan ju också vända på detta.

Tänk om ungen hade blivit skadad pga något hänt, det är ju oförlåtligt tycker jag

Det är mycket möjligt, men inte alla hästar är så medvetna och om man går runt och utgår ifrån att alla hästar är så riskerar man att få lära sig motsatsen den hårda vägen en vacker dag. Dessutom har alla hästar instinktiva reflexer, oavsett hur snäll och lugn hästen är så har den reflexer, det går inte att komma ifrån.

Men måste man förutsätta att motsatsens hästar är dom enda som finns?
Det där med reflexer är sant, men vad skulle kunna utlösa farliga reflexer i miljön vi ser på videon?
Olika hästindivider har olika reflextrösklar och dom har framför allt olika sätt att därefter reagera på.

LIA

Om du svarar på min fråga, som var först, utan att ge en följdfråga......
Jag trodde att min motfråga även räckte som svar, vilket den borde gjort. Här ett försök till då: Nej, jag menar varken det ena eller andra i det fallet.
Jag ser inte hur du fått till den insinuationen utifrån det jag skrev, men förklara hur du tänkt!

Du kan väl också redovisa hur du kan kalla flickans föräldrar för idioter! Du känner dom kanske??

LIA

Jag håller med, och blir lika förundrad varje gång jag läser kommentarer som visar på folks brist på känsla för djurkunskap.
Finns inte minsta risk för barnet ihop med den hästen och att sätta hjälm på barnet är lika meningsfullt som att jämt göra det i alla vardagssituationer. Jag menar, den överbeskyddande har väl alltid hjälm på sina barn medan vi som är mer tvärtom bara använder skydd när det verklgen är befogat.

Men vi har en klyfta mellan dom som tror att alla hästar är på samma oförutsägbara sätt, och dom som vet att så inte är fallet. Som med videons häst t ex.

LIA

:bow::bow:

Min genomsnälla hund skulle vara en större hälsofara för en vinglig ettåring än vad den hästen är. Ändå tror jag knappast att folk får dåndimpen av att små barn lever med stora hundar i hemmet. Eller för den delen, saker på golvet som de kan snubbla över.

/Migo

Jag ser inte hur du fått till den insinuationen utifrån det jag skrev, men förklara hur du tänkt!

Du kan väl också redovisa hur du kan kalla flickans föräldrar för idioter! Du känner dom kanske??

LIA

Jag visste inte att du inte hade sett allt.....

Så små barn vid hästar...då ska det också finnas vuxen med, intill...även om det är den allra snällaste och lydigaste i hela värden och det är den här såklart, inget kan hända:grin:, att stå långt ifrån enbart för att filma för att visa upp...urk!!!

*kl*

Jag tror det kan vara bra om man tittade på de andra filmerna på samma häst, för att bilda sig uppfattningen om vad det är för häst den lilla flickan leder, för det är ju en tränad häst, man kan se ägarinnan rida den "naken" i olika situationer, den är tricktränad och verkar vara en uppfostrad, stabil häst som ägaren känner väl.

Saker kan alltid hända, men har man en häst som tydligen denna Mamma har, så kanske hon själv är kapabel att avgöra hur stor risk hon faktiskt utsätter barnet för när hon filmar, precis som vi andra Mammor kan.

Varför svarar du inte bara på frågan??
Jag svarar ju på dina.

Om du kallar föräldern för idiot för att man står långt ifrån och filmar, tycker jag du ska ta del av informationen om videon.

LIA

Snart får vi väl se en drös med filmade barn som håller grimmskaft och rider barbacka på stora hästar. Då man tydligen hamnar i sportbladet med sin häst och sina "gulliga klipp" *ironi* :crazy:

Senast ändrad:

*kl*

Jag tror det kan vara bra om man tittade på de andra filmerna på samma häst, för att bilda sig uppfattningen om vad det är för häst den lilla flickan leder, för det är ju en tränad häst, man kan se ägarinnan rida den "naken" i olika situationer, den är tricktränad och verkar vara en uppfostrad, stabil häst som ägaren känner väl.

Jag har tittat-jag ser en som har en lydig häst men rider utan hjälm.
En tjej red för några år sedan ut här på en lydig häst utan hjälm, ingen vet vad som hände men hon överlevde men är hjärnskadad.
KL
Och, jo, jag tycker hjälm ska in i dressyrens högre klasser, om det nu tas upp som motargument.

Men var ser du att jag skrivit något om att barnet sitter på hästen?

Där finns förvisso ett par stillbilder på barnet sittandes på hästen, men då med en vuxen bredvid. Dock, så var det inte det jag skrev om, eller hur?

Det var videosekvensen med barnet ledandes hästen diskussionen handlade om, eller hur?

Alltså, tar du tillbaka detta ditt påstående som måste ha tillkommit i din egen fantasi?
Så du menar att små barn som sitter till häst inte ska ha hjälm, de är FÖR små? Jisses.

För att få ett avslut, läs inläggen mer noga samt svara på frågorna ovan.

LIA

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Hästklippen som blivit en snackis Se klippet som setts av över 200 000 personer redan Här är hästklippen på Youtube som...
Svar
1
· Visningar
1 271
Senast: Mary91
·
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 965
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar