Succéklippet: Elvira

(Aftonbladet) år leder kallblodet Här är klippet som gör succé på Youtube. Ettåriga Elvira leder kallblodsstoet Snärt Ella som snällt följer efter. - Hästen är väldigt lyhörd och förstående, säger hästen ägare och Elviras mamma Johanna Åkerlund. Klippet på Youtube då Elviria, 1, leder kallblodsstoet Snärt Ella...

Läs mer...

Sv: Succéklippet: Elvira

Lite lätt skrämmande. Särskillt när mamman "skyller" det hela på dotterns häftiga humör och hur man måste "välja sina strider", uppenbarligen var inte denna potentiellt livsfarliga situation värd att strida för...

Jag tycker filmen är hur söt som helst! Filmen speglar en relation mellan människa och häst på ett helt fantastiskt sätt.

Mamman säger ju att hon är medveten om att det finns risker med att låta barnet hantera hästen, men också att hon såg risken att skadas i trafiken högre än att hästen skulle skada dottern.

Ser faktiskt inget märkvärdigt alls utan bara en farlig situation.
Jag skulle kunna låta min son gå med min hingst, eller stona.
Dom skulle aldrig medvetet skada honom men det räcker med en sån liten grej så är skadan stor på ett barn.
Då är ändå min son snart 8, hur liten är den där lilla flickan:confused:

Kanske jag sett det söta i det INNAN jag själv fick barn...

Jag tycker det var en jättefin film, det syntes ju att hästen hade lika gärna kunnat göra det den gjorde när den var lös. Det som var skönt att se var ju att hästen var helt lugn när den råkade kliva på grimskaftet, då fick ju flickan hjälp så att de kunde komma vidare...

Lillflickan hade så långt grimskaft så att hästen hade ju kunnat gå åt sidan om det varit något.

Jag tror faktiskt att den mamman visste vad hon gjorde! Dock ingenting att rekommendera för andra självklart. Jag tror även att flickan sitter fastspänd i bilen.

Klart att hon vet , men inte tillräckligt för att kunna tänka ett steg längre. OM det händer en olycka att hästen blir rädd för nåt tex. Ett ögonblicksverk.

Men om hästen skulle bli rädd för något varför skulle den då skada flickan?linan är så lång så den skulle springa upp bredvid eller någon annan stans...att den skulle springa på flickan verkar väldigt långsökt.

Det är väl en sådan häst som har koll och inte låter sig skrämmas av inbillade faror...Dessutom är det filmat i väldigt lugnt område där hästen känner sig helt hemma och mamman om det är hon som filmar är inte långt borta.

Tycker filmen i sig själv är väldigt söt men en hjälm hade nog varit på sin plats kan jag tycka.

kl*
visst, hästen kunde ha blivit rädd och jag personligen hade inte låtit mitt 1-åriga barn hantera någon av MINA hästar - men de är inte lika lugna och trygga som hästen på videon uppenbarligen är! mamman litar ju uppenbarligen på hästen väldigt mycket, och det finns ju en anledning till att hon anser det vara säkert att ungen håller i hästen.. vet själv vilka attityder man möter när min systerdotter går runt med min hund och gosar med henne - något som kanske med en annan hund skulle vara "en potentiell risk" men som jag vet att det inte är med min hund. visst, hunden skulle kunna dra omkull ungen - likaså hästen i klippet - men att ramla gör ju ingen större skada. och det går ju inte att skydda barnen mot allt!

och jag håller med om att en hjälm hade varit på sin plats - på dottern som på mamman ;)

KL

Om flickan "bara" hade haft hjälm så hade det sett mer "ok" ut.
En sån enkel grej.

Personligen tycker jag inte den stora faran är om barnet ramlar av att hästen ev skulle rycka i grimskaftet eller gå åt ett annat håll.
Det är ju en stor hov i huvudet eller någon annanstans jag oroar mej för.
Som sagt, bara en hjälm hade känts mycket bättre.

Gulligt ja visst men vansinne att utsätta sitt ett åriga barn för det oavsett hur snäll hästen är. Oavsett vad man säger så är hästarna ett flyktdjur så man vet aldrig när olyckan är framme.

Jag är lite tvådelad faktiskt. Jag menar en ettåring kan ju skada sig lika mkt femåring och de flesta låter väl ändå sina femåringar gå i närheten av hästar? I exv en spilta lär ju dessutom skaderisken vara större än om barnet leder hästen.
Så snälla hästar hoppar ju väldigt väldigt sällan på folk.

Jag tror man måste vara lite öppen för andras sätt att göra saker. En häst som jag hade för några år sedan hade jag lätt kunnat släppa in en ettåring hos i boxen. Var det något smått därinne(kattfan sprang alltid runt benen på henne) så rörde hon sig inte utan att "fråga" .
Leda hade säkert inte heller varit några problem, hon var perfekt att hantera.

*halv knapp*

Jag är mamma och ser filmen med skräckblandad förtjusning, säkerhetstänket finns och det blir lite obehagligt, men man ser hur försiktig hästen är och jag skulle säkert låta barn hantera en häst om jag var lika säker på den som Mamman till den lilla flicka är på sin häst.
Man känner sin häst.
Det är ju inte grannens 1-års hingst hon håller i precis.

Folk kan skulle säkert kunna känna ren ångest när de ser min amstaffhane och min 2 årig dotter busa och leka, som när hon höll en papparkaka och han hade både kakan och handen i munnen... och hon skrattade så hon kiknade ;)

Min förra häst brukade min son få leda. den hästen gick bort innan sonen hann fylla ett, så sonen var ju bara bebis då.

Men trots att jag hade vågat lägga mitt liv på den hästen så gick jag alltid bredvid, mellan barn och häst, och sonen hade alltid hjälm på huvudet. (visserligen med mössa under, även barnhjälmarna var för stora...)

Barn vill ju oftast gå före hästen med långt grimskaft, det gör ju barnet i filmen med, och då är det ju lätt som vuxen att klämma in sig själv i höjd med bogen. Då är man tillräckligt "långt bort" för att barnet ska bli nöjt och få leda "själv", men tillräckligt nära för att stå i vägen ifall det nu skulle hända nått, och tillräckligt nära för att kunna slita tag i grimman eller lyfta upp ungen om det skulle uppstå nån form av situation...

Egentligen är ju filmen rätt söt, och det verkar ju vara en kanonsnäll häst, men tycker filmen hade blivit 100ggr bättre av en hjälm på barnet och en vuxen lite närmare häst+barn...

Filmen är söt men förstörs helt av avsaknaden av hjälm. Tycker mamman att hästen fungerar att leda för en 1åring får hon väl tycka det, men nog fan smäller man på en hjälm. Lite säkerhetstänkande får man ha.

Filmen är söt men förstörs helt av avsaknaden av hjälm. Tycker mamman att hästen fungerar att leda för en 1åring får hon väl tycka det, men nog fan smäller man på en hjälm. Lite säkerhetstänkande får man ha.

Hjälm är inte med för det förstör stämningen:mad:, ja, jösses, vad gör föräldrar inte med sina barn för att folk ska glo på dem på youtube.

Filmen är underbar - oh jaa det saknas säkerhetsutrustning, men på något sätt får man ändå bara se förbi det och se det gulliga över filmen. Så länge det inte är min unge som går där så bryr jag mig inte. Det är väl ändå upp till föräldrarnas ansvar? Precis lika mkt ansvar som en föräldre har när deras barn cyklar utan hjälm osv

Ja det kan kanske skicka lite dubbla budskap utåt men filmen var nog mest filmad för att visa det gulliga. Stor häst- väldigt liten unge.

Jag tyckte filmen var charmig, satt och log hela filmen. Hästar är fantastiska.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Hästklippen som blivit en snackis Se klippet som setts av över 200 000 personer redan Här är hästklippen på Youtube som...
Svar
1
· Visningar
1 271
Senast: Mary91
·
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 965
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar