Jag kör Subaru Forester diesel, och kör mycket hästsläp. Numera har vi två st.
Här är många som dissar Forester, men det gör inte jag.
Vi har en från 2011, den går utmärkt, den ligger bra på vägen och det är inget problem med att dra släp, ens om man har max tunga släp (2000 kg). Den är manuell. Vi köpte den ny, och har haft den sedan dess.
Den har idag gått 18.000 mil. Ingen som helst rost på den bilen, vare sig i stommen eller någon annanstans.
Inte drar den speciellt mycket soppa heller, ungefär 0,54 - 0,62 l/mil utan släp, 0,78 - 0,84 med släp.
De problem vi har haft har mest handlat om att luftkonditioneringen är "egensinnig", det blir ofta för varmt i bilen när utetemperaturen är mellan +5 och +10, så att man får köra max kylning en stund.
Annars har glödstiften gått sönder en gång, en sladd till bakre diffen har fastnat i en rot och dragits loss, och vi har bytt koppling en gång, förutom sedvanlig service och enstaka andra delar som hör till kategorin slitdelar.
Vi har/har haft andra bilar i familjen också, och inte sjutton är den dyrare än t.ex. bilar från VAG är reparerar eller serva... Vissa grejor har varit relativt sett hemskt dyra (glödstiften) annat (rep av kabeln) var överraskande billigt.
Sedan har vi en tämligen nyinköpt (demobil) diesel 2017, automat.
Inget har hunnit bli trasigt på den än, vi har inte ens behövt serva den, men vi har hunnit köra en hel del med hästsläp.
Den drar ett uns mer än den äldre, manuella, alltså 0,58 - 0,64 l/mil utan släp, och strax över 0,8 med släp.
Hur mycket soppa en bil drar med släp, beror ju mycket hur man kör.
Vissa släp (både hästsläp och annt som dras på dragkroken) är också på något sätt bättre balanserade än andra, och därför mer lättkörda och drar mindre soppa.