Styrketränande tjejer!

Bra tips! Jag kör mark barfota och squats, snatch och clean i lyftarskor. De sistnämnda varierar jag lite, har också ett par minimalistiska träningsskor som är bra till exv crossfit, så de funkar faktiskt även till mark, men föredrar att vara barfota. Funderar på att testa chucks (dvs converse) där?

@Bulldoozer Kul med tävlingen!! Heja heja!!

Jag kör alltid med converse om jag inte ska köra nåt cardioaktigt :) tycker dom funkar superbra!

Hur går det för er? Tränas det nåt?

Jag åkte på en rejäl influensa så det är paus i träningen just nu, typiskt. Om man nu ska vara positiv så känns knät mycket mycket bättre nu när jag tillbringat de flesta timmarna snörvlande i soffan, jag hoppas att det fortsätter vara bra sen när jag börjar belasta lite igen..

Att ta hjälp av en PT är helt klart det bästa jag gjort! Sjukt kul att få nya saker att öva på och en skopa motivation.

Hur går det för er andra?

Har varit däckad i en förkylning i två veckor nu minst men imorgon då jäklar bär det av till gymmet igen. Ska köra marklyft, frivändningar, och lite kettlebellssvingar tror jag. Oj vad jag längtar bara ett dygn kvar nu.

Jag har också kört influensa och lunginflammation, och tydligen slitit ordentligt på kroppen.
Efter två månader utan styrketräning har jag två dagars träningsvärk efter ett benpass med i det närmaste tom stång. :o

Tur att jag har en lagsport och en matchsäsong som tvingar mig att ta de här första plågsamma veckorna!

Jag har också känt mig hängig men idag blev det ett överkroppspass. Började med 30 burpees med armhävningar som vanligt. Sen rodd med stång, enarmsrodd, triceps med hantel, bröstpress med hantel, 3 olika axelövningar med hantel samt mage. Kör bara statiska magövningar, tycker att det ger mest.

Jag har också känt mig hängig men idag blev det ett överkroppspass. Började med 30 burpees med armhävningar som vanligt. Sen rodd med stång, enarmsrodd, triceps med hantel, bröstpress med hantel, 3 olika axelövningar med hantel samt mage. Kör bara statiska magövningar, tycker att det ger mest.
Vad kör du för vikt på hanteln när du kör triceps? Tycker jag är så klen där.

Vad kör du för vikt på hanteln när du kör triceps? Tycker jag är så klen där.
Jag sitter upp på en bänk och håller hantel med båda händerna och lyfter hanteln upp och ner bakom ryggen. Då använder jag en 7-kiloshantel men det är snart dags att byta. Jag är också klen i triceps, man använder kanske inte den så mycket i vardagen?

Jag sitter upp på en bänk och håller hantel med båda händerna och lyfter hanteln upp och ner bakom ryggen. Då använder jag en 7-kiloshantel men det är snart dags att byta. Jag är också klen i triceps, man använder kanske inte den så mycket i vardagen?
Okej, jag kör min egen kroppsvikt alltså dips heter det väl och sen kör jag nog lite tyngre än dig men inte mycket med en hantel. Ja konstigt det där, tycker jag använder den en del i vardagen....

Gräver upp den här tråden igen för att kolla om det tränas nåt?
Jag har börjat träna mer, dock cardio men varvar med lättare styrketräningspass just nu. Försöker få in lite nya övningar men när man kört några år så är man så himla bekväm av sig och det blir lätt att man kör på med sina vanliga övningar.

Gräver upp den här tråden igen för att kolla om det tränas nåt?
Jag har börjat träna mer, dock cardio men varvar med lättare styrketräningspass just nu. Försöker få in lite nya övningar men när man kört några år så är man så himla bekväm av sig och det blir lätt att man kör på med sina vanliga övningar.

Jag har övergått från att köra blandat gruppträningar och styrka till endast styrka, då vårt gym blev av med halva lokalen : inga gruppträningar.
Så har ett tag då bara styrketränat, och försöker göra det minst 5 dagar i veckan.
Har styrketränat imånga herrans år men aldrig så här mkt så får se vad det genererar! Har alltid sällskap av min sambo som också styrketränat länge så har bra coaching gratis hehe.

Vi har börjat föra anteckningar på alla övningar, vikt och reps, för att hålla koll på hur vi ligger till styrkemässigt, vilka övningar vi gjort för att kunna variera och främst se om man gör några framsteg.
Märkt att man tar i liite extra när man vet att man ska föra in siffrorna i boken sen ;)

Vi har delat in passen så här: Bröst och triceps - Rygg - Axlar Biceps - Ben och mage.
Och så rullar det på så. Vilodagarna kommer lite olika dagar beroende på hur jag jobbar och dagsformen.

Varierar mellan hantlar, cable, maskiner och stång.

Jo jag har tränat flitigt i sommar, har faktiskt uppsökt gym (vilket är så himla kul att se andra ställen) på de platser vi semestrat. Däremot skulle jag nu här i mitten av aug ge mig på lite yogaövningar men eftersom jag har EDS och är överrörlig så böjde jag mig för mycket och retade mina gamla diskbråck i ländryggen. Gjorde en MR för någon vecka sen eftersom jag hade domningar. Men jag har kört rehabövningar på gymmet ändå vilket kanske inte är det roligaste men armarna har fått sig en genomkörare iaf, det som funkat på gymmet nu är fria vikter, bröstpress, benpress i maskin, hatar maskiner egentligen men nu är det praktiskt och lite annat. Dessutom har jag kört övning för att hålla ländryggen i ok läge när jag böjer den.

Tränade lite idag, blev faktiskt två tvåor på 110kg i knäböj. Har knappt kört böj alls sen årskiftet, har försökt lista ut hur jag får mina knän att inte göra ont (kommit fram till nu under semestern att lösningen nog är att byta jobb). Blev lite marklyft och bänkpress också, tanken är att jag ska komma igång och öka på vikterna så jag kan delta i DM i styrkelyft i november.

Jag har kört styrketräning med PT en gång i veckan och ytterligare två pass i vecka själv senast fyra månaderna för att bygga upp kroppen igen efter det totala förfall som var min graviditet.

Nu ska vi snart gå över till att ses kanske en gång i månaden och jag ska köra på själv. Tränar mycket basövningar och varianter på dessa. Kommer fortsätta med tre pass i veckan och indelningen blir (1) ben/mage, (2) dragövningar och (3) pressövningar. Kör just nu tungt men ska snart ha en återhämtningsvecka och börja om med lätta vikter och många repetitioner, kommer kännas askonstigt. :p

Kul tråd Även jag kör styrka.
Jag och mannen började i mars i år så jag klassas väl fortfarande som nybörjare. Vi kör 4 gånger i veckan och delar upp kroppen under dessa. Bröst/triceps Axlar/biceps Rygg/mage Ben/mage. Har märkt jätte stor skillnad både i kroppen och i ridningen! Så kul när det börjar gå åt rätt håll

Jag har kört styrketräning med PT en gång i veckan och ytterligare två pass i vecka själv senast fyra månaderna för att bygga upp kroppen igen efter det totala förfall som var min graviditet.

Nu ska vi snart gå över till att ses kanske en gång i månaden och jag ska köra på själv. Tränar mycket basövningar och varianter på dessa. Kommer fortsätta med tre pass i veckan och indelningen blir (1) ben/mage, (2) dragövningar och (3) pressövningar. Kör just nu tungt men ska snart ha en återhämtningsvecka och börja om med lätta vikter och många repetitioner, kommer kännas askonstigt. :p
Vad är det för basövningar du kör?

Tränade lite idag, blev faktiskt två tvåor på 110kg i knäböj. Har knappt kört böj alls sen årskiftet, har försökt lista ut hur jag får mina knän att inte göra ont (kommit fram till nu under semestern att lösningen nog är att byta jobb). Blev lite marklyft och bänkpress också, tanken är att jag ska komma igång och öka på vikterna så jag kan delta i DM i styrkelyft i november.
Hur kör du knäböj? Med smithmaskin eller utan? Kanske du får mindre ont i knäna om du inte går så djupt ner? Fast det kanske du redan provat? Hur har du rehabtränat knäna?

Ungefär samma basövningar som jag kört alltså, förutom frivändningar och kettlebellssvingar.
Kattennizze= småförkyld och har en vansinnig abstinens till gymmet eftersom jag var där senast i torsdags!! Gahhh. Måste nog lukta på min yogamatta nu så jag får känna lukten av svettigt gym...jag är nog pervers.

Hur kör du knäböj? Med smithmaskin eller utan? Kanske du får mindre ont i knäna om du inte går så djupt ner? Fast det kanske du redan provat? Hur har du rehabtränat knäna?

Eftersom jag tävlar i styrkelyft så kör jag under parallellt (försöker, är lite stelare med åren) då det krävs för en godkänd böj. Rehab har varit att jag kört mycket, mycket mindre belastning på knäna (mindre benträning, mindre promenader, ja mindre allt) vilket är jobbigt då det mesta involverar benen. Problemet är att mina knän inte är rehab-bara, varit på MR och fått konstaterat att jag typ ska undvika att belasta knäna då jag fått pålagringar (av inflammationer) som irriterar muskelfästena eller nåt sånt. Röntgade ryggen för några år sen också pga olycka och de såg då pålagringar längs hela ryggraden. De jag pratat med tror inte att det är styrketräningen utan nån reumatisk sjukdom som jag har och att jag ändå är hyfsat smärtfri beror på träningen. Nu när jag haft semester från jobbet så har jag kunnat öka på träningen så jag tror lösningen är att byta jobb, mina knän gillar mig inte alls efter några nätter då jag hoppat i och ur bilen +100ggr /natt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Skulle vara kul att bolla lite/få lite input! När min numera unghund var valp började vi leka med en del sök/uppletande här hemma i...
Svar
3
· Visningar
757
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 927
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits