Styrketränande tjejer!

Toya

Trådstartare
Vilka är det som tränar styrka här? Då tänker jag på skivstång eller annan tyngre träning.

Jag har kört crossfit det senaste året, har kört mest styrketräning under hösten och ska nu fortsätta på något vis, men har flyttat utomlands och har inte tillgång till mina tränare hemma längre.

Vore kul om vi kunde hjälpa och peppa varandra, och kanske få andra tjejer att upptäcka hur grymt det är!

Vilka är det som tränar styrka här? Då tänker jag på skivstång eller annan tyngre träning.

Jag har kört crossfit det senaste året, har kört mest styrketräning under hösten och ska nu fortsätta på något vis, men har flyttat utomlands och har inte tillgång till mina tränare hemma längre.

Vore kul om vi kunde hjälpa och peppa varandra, och kanske få andra tjejer att upptäcka hur grymt det är!

Jag styrketränar som komplement till min löpträning. Som medelålders bräcklig person så är det nödvändigt för att hålla, men jag tycker också att det är väldigt kul.

Jag kör mest marklyft, knäböj och vadpress när det kommer till skivstångsövningar. En gång i veckan kör jag lättare vikter och en gång i veckan lite tyngre, fnv. 5x5x60 kg raka marklyft / 4x5x47 kg knäböj / 5x10x60 kg stående vadpress. Min egen vikt är i runda slängar 48 kg, men jag försöker tappa lite. Tyvärr har jag en besvärlig inklämning i ena axeln så jag klarar inte bänkpress, annars hade det varit kul och tidseffektivt.

Jag planerar att börja eftersom jag efter många år i stallet är både sned och har ont lite varstans. Inget allvarligt, bara att jag behöver stärka rygg, mage, axlar och armar på ett lite mer kontrollerat sätt än vad man gör vid mockning :) Jag kommer såklart ta hjälp av de som jobbar på gymet för att få till en bra träning.
Jag kommer följa den här tråden. Så fram med alla tips för hur man ska börja!

Kör ni många upprepningar & mindre vikt, eller få upprepningar o större vikt?

Jag tränar styrka! Jag är nybörjare, började i september och har kört 10 timmar med personlig tränare och tränar nu själv, det blir tre gånger i veckan ungefär nu under vintern. Jag kör med kettlebells, hantlar och skivstång.

Det är tänkt som komplement till min löpträning och för att min kropp ska hålla.

Jag gör mycket övningar från Olga Rönnbergs bok, tycker att det finns bra träningsupplägg där och hon beskriver övningarna brea.

Jag gör! Jag har tränat till och från i 2-3 år. Nu har jag nyligen tagit hjälp av en pt för teknikhjälp, tips och som motivationsfaktor. Skivstångsövningar är helt klart roligast, gärna olympiska lyft med lite action i även om jag är nybörjare där.

JAG GÖR:D mest mark och böj. Har bänkat lite men mina handleder blev lite ilskna av det men ska komma igång igen. Provade olympiska lyft men insåg ganska snart att det inte var min grej ( för mkt koordination och timing behövs:p jag går mer på råstyrka)

Jag har styrketränat regelbundet i 3 år ungefär. Har haft hjälp av PT, bror som är sjukgymnast och läst massa på nätet. Visst går motivationen upp och ner, men nu är det en vana. Oftast är det kul när jag väl tar mig dit och jag kör 3-6 dagar i veckan beroende på upplägg. Just nu 3 dagar.

Tränar främst för att bli starkare :)

Jag styrketränar, dock inte alls så mycket som jag skulle vilja. Jag körde 3 ggr/vecka innan jag blev gravid, 2 ggr/vecka medans jag var gravid (sista gången i v. 40+0), och nu med 1-åring hemma så mycket jag orkar och kan motivera mig till. Jag hämmas en hel del av att bäckenbotten inte repat sig så jag kan inte köra riktigt så hårt som resten av kroppen vill. Jag tränar mest de stora muskelgrupperna och oftast blir det helkroppspass för att det blir effektivast så när jag inte vet när nästa pass blir. Nu har jag (igen) skaffat gymkort på gymmet snett över gatan så det finns inga egentliga orsaker att inte träna.

Bra initiativ till trådstart tycker jag, jag behöver pepp! :)

Jag kör cirkelgym på Friskis. Jag behöver pepp eftersom jag inte kan köra alls lika tungt som förr, fy vad försoffad jag har blivit efter andra barnet (1år)!
Men nu ska jag tillbaka!

Jag höll på med tyngdlyftning och body fitness när jag var yngre. Riktigt roligt! Men skadade leder och spruckna ben satte stopp för träningen och sen kom jag aldrig igång ordentligt igen.. Nu "mesar" jag runt med hemmaträning i form av Freeletics. Hittar varken tid, pengar eller energi till att börja med gym och vikter igen..

Jag har styrketränat med fria vikter (samt konditionsträning)i 2-3 år innan jag blev gravid och planerar att ta mig tillbaka till tidigare fysiska form igen, och mer än så, när jag återhämtat mig ordentligt från förlossningen och jag kommit in mer i rollen som småbarnsförälder och fått ihop ordentliga rutiner.
Men ja, just nu ligger träningen på is. Kanske tittar in i tråden när jag väl kört igång igen :)

Lyft i många år, gick igenom fyra höftoperationer under förra året och kommer inte att komma tillbaka till samma nivå som jag var tidigare tyvärr. Var väl inte på någon jättehög nivå men hyfsat stark i alla fall. Har tagit mig två år att bearbeta att jag inte kommer kunna böja tunga knäböj mer och träna som förr men nu känns det ok.

Började med styrketräning på gym och snörade sen mer och mer in på styrkelyft och senare även en del crossfit. Senaste året har det varit mest rehabträning med successiv övergång mot tyngre träning. Så i nuläget kör jag någon blandning av lite allt möjligt. Tack vare mitt yrke, är fysioterapeut, så har jag nördat ner mig rätt ordentligt i kontrollträning av framför allt länd/bäcken/höft.

Har kört rätt mycket styrketräning men någon gång i början på december förra året la jag av. Har aldrig tävlat eller kört på någon seriös nivå men försökte få ihop 4-5 dagar/v. Kom aldrig riktigt vidare med basövningarna så tappade intresset lite. Tappar ländryggen HUR lätt som helst i marken, även vid lätta vikter. Benböjen får jag inget djup i alls trots att jag hur lätt som helst kommer ner "Ass to the grass" utan stång. Och stången är ju inte tung på något vis, tappar bara balansen med den..

Någon med lite tips? Vill supergärna komma igång igen men känner att basövningarna haltar för mycket för att det ska vara riktigt roligt..

Kul att så många tränar!
För er som vill komma igång igen, och är intresserade kan jag verkligen rekommendera Starting Strength, superbra program för nybörjare. Jag kör det själv just nu, men vet inte hur länge till jag kommer kunna göra det, då tanken är att man ska kunna lägga på vikt varje pass, och jag nog ganska snart kommer att komma dit där det inte längre går.

Som det ser ut kommer jag nog köra "tung" styrketräning med baslyft 3 dagar/v. Kondition (löpning, rodd) och/eller HIIT med mer crossfitliknande pass 2 dagar/v, och yoga/mobility 1 dag/v. Jag tränar för att bli starkare och för att jag mår så bra av det.

Jag har turen att jag umgås med hårt tränande personer, i en fantastisk miljö och med all tid i världen att bara träna och vila, så jag kommer att lägga ganska mycket fokus på just det framöver.

Jag har turen att jag umgås med hårt tränande personer, i en fantastisk miljö och med all tid i världen att bara träna och vila, så jag kommer att lägga ganska mycket fokus på just det framöver.

Det låter som ett drömläge :) Jag hade det väldigt bra innan jag blev gravid med mycket fritid, flexibla arbetstider, gym i anslutning till jobbet och seriöst tränande kollegor. Jag har fortfarande tid att träna så klart men det måste göras på lite mer obekväma tider numera.

Jag gör, fast det inte så tungt nu då knäna strejkar. Pga att jag lyckades vrida till knät (på jobbet) innan julas så har jag fått ta det ganska lugnt med mark och ingen böj. Tävlar i styrkelyft och lite i strong(wo)man också men börjar fundera på om det inte dax att pensionera sig men kommer väl troligen inte göra det ändå för att det är så himla roligt! Var med på första tävlingen 2007 så nästa år blir det 10 år, tränade nåt år innan också så man har hållit på ett tag nu.

Jag har överlag mest kört ganska låga reps och tyngre (på basövingarna iallafall, böj, bänk och mark), kanske 1-6 reps allt över 6 reps ser jag mer som konditionsträning ;). Därmed inte sagt att nåt annat inte fungerar men för mig har det fungerat hyfsat, jämfört med första åren så tränar jag knappt nånting alls nu, 1-3 ggr veckan :o.

Har kört rätt mycket styrketräning men någon gång i början på december förra året la jag av. Har aldrig tävlat eller kört på någon seriös nivå men försökte få ihop 4-5 dagar/v. Kom aldrig riktigt vidare med basövningarna så tappade intresset lite. Tappar ländryggen HUR lätt som helst i marken, även vid lätta vikter. Benböjen får jag inget djup i alls trots att jag hur lätt som helst kommer ner "Ass to the grass" utan stång. Och stången är ju inte tung på något vis, tappar bara balansen med den..

Någon med lite tips? Vill supergärna komma igång igen men känner att basövningarna haltar för mycket för att det ska vara riktigt roligt..

Vi har ju exakt samma problem i böjen :D

Jag styrketränade mycket tidigare. Sen hände massor i livet, hamnade i en svacka.

Nu 4 månader senare har jag börjat komma igång igen, men känns som att vägen tillbaka är lång.

Kör mycket rörlighetsövningar och stretch nu som förhoppningsvis kommer hjälpa mig i framtida marklyft och knäböj (just knäböj går inte, samma problem som @Wysiwyg )

Jag styrketränade mycket tidigare. Sen hände massor i livet, hamnade i en svacka.

Nu 4 månader senare har jag börjat komma igång igen, men känns som att vägen tillbaka är lång.

Kör mycket rörlighetsövningar och stretch nu som förhoppningsvis kommer hjälpa mig i framtida marklyft och knäböj (just knäböj går inte, samma problem som @Wysiwyg )

Tänkte på det ni skrev med knäböjen? Har ni provat att sätta er på en låda? Min xfitcoach drog fram en låda som jag fick sätta mig på, typ som på en stol. Tom med en miniliten paus. Superbra för att hitta ett djup där man kan hålla formen och känna sig trygg. Kan vara värt ett försök? Även att stå med hälarna på små viktplattor (om man inte har lyftarskor dvs) kan hjälpa balansen. Nu har jag ju inte sett hur det ser ut för er, och jag är VERKLIGEN ingen expert. Men några tips som funkat bra för mig :)

Jag tränar i alla fall på gym, men kanske inte ren styrketräning som ni menar här. Jag använder de olika maskinerna, eller vad man säger. Skriver i denna tråd för att få inspiration och tips, för egentligen vill jag ha lite mer strukturerad träning, ett slags träningsprogram jag kan följa. Smyger mig mot vikterna om det finns plats, men det är ju alltid så fullt.

Jag skulle gärna lära mig att använda hela kroppen i olika övningar, och inte bara sitta på en stol och fokusera på vissa muskelgrupper. När jag väl gått ifrån maskinerna och kört lite med vikter har det gett mycket mer. Jag måste bara ha ett program jag följer varje gång för att inte tappa fokus och inspiration.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Skulle vara kul att bolla lite/få lite input! När min numera unghund var valp började vi leka med en del sök/uppletande här hemma i...
Svar
3
· Visningar
757
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 927
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama