Styrka i dressyren

C

Cilia86

Hej!

Jag och min ponny har en litet problem, hon orkar interiktigt samla sig, speciellt inte i galoppen. Nu vill jag ha tips på övningar vi kan göra för att hon ska bli starkare. Gärna övnignar man kan göra inne nu i vintermörkret.

Tack på förhand.

Sv: Styrka i dressyren

Övergångar är alltid bra.

Men jag undrar vad det är för ponny du har? Är det den på avataren?
Ras? Ålder?

Den ser överbyggd ut och lite av "hoppmodell". Den har nog lite svårare att samla pga att baken är högre.

Ute på helgerna kan du klättra om det går, rid lite i snön, osv. Och inne som sagt övergångar och skolor och tempoväxlingar.

Har du en tränare som kan hjälpa dej?

Tack för tipsen, och jo, det är ponnyn på bilden (flera år gammal bild dock).

Hon är 16 år och New Forest. Och vi rider för tränare varannan vecka ungefär.

Se till att du har en bra aktiv galopp. Det blir då lättare för henne att bära sig.
Sen kan du minska några språng men med bibehållen takt o fram igen.

Skritta o pusta ofta.
När det blir bra underlag ute sen så kan du träna flåset.

Gör massor av galoppfattningar och galoppera bara så långa bitar att hästen orkar bära sig i balans :idea:
Och övergångar i massor öht är alltid ett hett tips!

Som många redan skrivit, galoppfattningar och bara korta galopper, då bygger dom upp styrkan och mkt övergångar. Det är det som jag lägger ner mest tid på nu med min häst som oxå behöver lite mer styrka. Blir så mkt spring, speciellt i galoppen, men idag gick han som :love: i alla gångarter så det ger resultat!

Jag och min ponny hade samma problem nu i vintras, men min tränare sa att jag skulle pröva med att göra en "skänkelvikning" i galopp. Alltså som en galoppsluta men att hästen är ställd åt andra hållet. Den övningen och alla andra här som jag även gjorde hjälpte min lilla ponny tillbaks :rofl: Den övningen hjälpte mig även att få min lilla ponny att vänta på mina byteshjälper då hon tycker det är väldigt roligt med byten och hellre gör ett sånt än att fortsätta när det blir lite jobbigt :idea: :smirk:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Elo
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
612
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka