Styngflugsägg

T

Tjalfe

Mina hästar har fått styngflugsägg på sig. Hur får man bort dom och när är det man ska avmaska dom efter? Vart kommer dom ifrån egentligen?

/Tjalfe - som hatar sommaren och alla små kryp.

Sv: Styngflugsägg

Små gula ägg från ett flugfä(styngfluga) ;) Sitter oftast på bog-bringa o framben för att offret ska slicka i sig dom. Dom kan du skrapa bort med ryktsten. Avmaskning med ivomec höst-nov-dec. Vet inte alls hur det är nu med sånt.

Styngfluge äggen bör avlägsnas snartast möjligt, ryktsten eller en rakhyvel brukar funka fint. Kan vara bra att avmaska mot styngflugan senare i höst.

Åh, dumma mig! Att jag inte tänkte på att använda en ryktsten istället för att sitta och plocka bort ALLA små jävla ägg med fingrarna. Varför får man inte reda på alla smarta lösningar förrän efteråt och varför kommer man aldrig på dom själv???

Typiskt mig.

Står de ut från huden då så man märker dem?:angel: Jag har aldrig sett sådana..

Mina hästar har fått styngflugsägg på sig. Hur får man bort dom och när är det man ska avmaska dom efter? Vart kommer dom ifrån egentligen?

Min vet sa idag att man kan dutta på sprit på flugäggen så torkar de ut och gör ingen skada längre. Man kan gott göra det några ggr sa hon innan man kan vara helt säker. Man kan ju t e x köpa asolsprit, handsprit m m. :)

Ett rakblad (som redan nämnts) eller om man inte har det tillgängligt funkar en hyfsat vass sax. Man "öppnar" alltså saxen och skrapar med ena klippytan utmed pälsen så lossnar de rätt snällt.
Ryktsten tycker jag personligen är en nödlösning, äggen bara gömmer sig bland pälshåren när man skrapar med den.

Äggen är gula, avlånga och ca 2 mm långa (mindre än en halv mm tjocka). Ser ut som gräsfrön när de ligger på kroppen efter de rullat sig, bara det att de inte lossnar när man försöker borsta bort dem!

Bog och framben är populära platser.

Hörde för många år sedan att man kunde dutta på ättika, (ättiksprit förmodar jag) nån som vet om det funkar??

Det skulle funka som spriten som nämns i ett tidigare inlägg tror jag

Tack för förklaringen:laugh: Nu vet jag också vad jag ska titta efter!

Ja, de där små äggen är hopplösa att få bort, men jag använder oxå ryktstenen och tycker det funkar bra.

Förra året sa vår veterinär att man bör avmaska bort i november någongång då den första frosten kommer. Gör man det för tidigt är risken stor att de smittas igen.
Får väl höra med henne i år oxå så det fortfarande gäller.

Var i Sverige finns de här styngflugorna?
Jag känner ju på min hästs ben varje dag men då märker jag inget, sen är hon ju fjording och gul så dom syns kanske inte pga av det? :crazy: Får nog göra en noga koll

En vanlig rakhyvel är enklast att få bort dem med.

Förra året var första gången vi såg spår av dessa styngflugsägg såg nu idag att min ena har fått på sig så nu vet jag vad jag ska göra strax...

kl

I år så har mina hästar också fått såna där äckliga ägg...

Jag har inte sett det på flera år faktiskt. Tror det är ca 3-4 år sen jag råkade ut för den äckliga styngflugan.

KL

Sprit verkar ju kul:D Då kan de små äcklen ha lite skoj innan de går hädan:devil:

Avmaskning med ivomec höst-nov-dec. Vet inte alls hur det är nu med sånt.

Avmaskning med ivermektinmedel efter första rejäla frosten så flugan gett sig för året.

Det är inte lämpligt att vänta ända till december som rekommendationerna var för LÄNGE sen (innan Ivomec blev vanligt... alltså över 20 år sen).

Avmaskning med ivermektinmedel efter första rejäla frosten så flugan gett sig för året.

Det är inte lämpligt att vänta ända till december som rekommendationerna var för LÄNGE sen (innan Ivomec blev vanligt... alltså över 20 år sen).

Problemet är väl att vi ofta får vänta länge till första frostnatten.
Jag vill ha frost redan nu. så ALLA insekter dör :devil:

Liknande trådar

Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 606
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka