Styngflugsägg

Sv: Styngflugsägg

hej
vet att jag är lite off på ämnet men för många år sedan, ca 22 år sedan, hade en tjej en gammal häst i stallet. en sommar började det växa på hennes bröst, precis under halsen, den blev större och större och en dag exploderade det och ur flög tusentals flugor--ÄCKLIGT! kvar blev en sörjig, blodig, geggid, varig sörja där larverna hade levt och frodats. Jag var 5 år när detta hände och visste inte vad det var, ägarna sa att detta va styngflugan. Har såhär efteråt många gånger frågat mig "VA IN I#-ETE DETTA VAR". Är det sant att deta var styngflugan? Hur kunde det bli på det viset? Har aldrig sett detta efter men kommer fortfarande ihåg hur det såg ut. ett sår ca 1,5 cm djupt och 4 gånger 5 cm stort. Någon som har en liknande erfarenhet?

Måste man verkligen avmaska mot styngflugan om man dagligen tar bort alla ägg?

Styngflugan lägger ägg på hästen som hästen sen slickar i sig. Larverna borrar ner sig i tungan och vandrar neråt magsäcken där de utvecklas vidare. På våren följer de med hästens träck ut, brun/röda larver liksom lite flikiga, feta och ca 1½ cm långa. De förpuppas och blir sen nya styngflugelarver, som för övrigt inte äter, de bara lägger ägg...

Så bölden som exploderade var knappast styngflugor.

Alltså jag har haft häst i 10 år och ridit i 18 år och har aldrig sett nå sådant förrän i sommar :eek:

Det måste ha varit en riktigt gynnsam sommar för rackarna...

Liknande trådar

Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 606
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka