Styngflugelarvens livscykel?

Sv: Styngflugelarvens livscykel?

Så man kan skrapa bort styngflugeägg med en ryktsten? Jag provade ta bort idag med fingrarna men det var skitsvårt.

Min åring kliar sig massor och jag tänkte av maska i nästa vecka. Han har haft äggen sen jag tog hem honom den 27 augusti.

Magdalena skrev:
Om det är spolmasken du är mest rädd för, varför inte Axilur?
Därför att jag har Banminth-år i år.
Så jag har Banminth i skåpet hemma men ingen Axilur.

Hade jag haft Ivermectin-år, så hade jag tagit Axilur.

Och ja, det är bara mot spolmasken som jag avmaskar fölen.

Mynta2 skrev:
Det där tror jag inte ett dugg på, Ivomec tar ju i fler stadier än Banminth.
Inte när det gäller just spolmasken.
Ty ibland så tar den inte spolmasken alls.

Och varför ska du vänta 8 veckor innan du maskar igen med Banminth ? Banminth har ju bara 4 veckors intervall.
När det gäller just avmaskning av föl, så är det spolmasken som man är ute efter.
Och på föl så är då rekommendationen avmaskning vid 8 och 16 veckors ålder.
Nu så skiljer sig åldern på mina föl, så det får bli efter det yngsta fölets ålder.

Och du får ju tro vad du vill, jag tror på vetenskap och beprövade metoder jag.
Sådant där som veterinärer sysslar med.

I övrigt så är det 4 veckors intervaller på Banminth, när det gäller blodmasken.

Olika, men lika ändå!

Varför Axilur under Ivomec-år och inte Banminth-år? Det tillhör ju inte någon av grupperna.

Magdalena skrev:
Varför Axilur under Ivomec-år och inte Banminth-år? Det tillhör ju inte någon av grupperna.
Som jag skrev:
Därför att jag har det hemma redan och då inte behöver gå och handla.
Det känns onödigt att gå och handla Axilur när jag redan har Banminth i skåpet.
Om jag ändå hade behövt gå och handla, så kanske att jag hade valt Axilur.

Jag köper liksom massor av avmaskningsmedel på en gång, ungefär allt som behövs för säsongen.
Så hade det varit Ivomec-år, så hade jag inte haft något bra preparat mot spolmask hemma.

Senast ändrad:

Aha, ok, då förstår jag. Jag är lite trög ibland.

Jag tror hellre jag inväntar resultatet av den studie som skall pågå i höst ang effekten med avmakningsmedel mot spolmask hos infekterade föl.

Ang åldern på dina föl, hur ska man kunna gissa sig till att du dels har unga föl och dels många föl då du ej skrivit något om detta från början ??

Föl är väl föl, språkligt ett stycke eller flera.
Och principiellt så var det ju fölens första avmaskningar.
Det är ju liksom de första avmaskningarna som görs mot spolmask.
Varför förstod inte du hur det var, de andra här gjorde ju det?

Och jag tänker då inte låta mina föl bli igensatta av spolmask i väntan på någon studie som skall pågå i höst.
Den studiens resultat blir ju något att använda för de föl som kommer efter resulstatet är klart.

"Ursäkta lilla fölet, men du kan inte få bli avmaskad mot spolmask nu, för undersökningen är inte klar."
Så dina föl, de får bli totalt igensatta av spolmask i väntan på en studie.
Du är ju fan ta mig inte riktigt klok.

Föl = från födsel till det att de blir åringar.
Hur svårt kan det vara?

Mynta2 skrev:
Jag tror hellre jag inväntar resultatet av den studie som skall pågå i höst ang effekten med avmakningsmedel mot spolmask hos infekterade föl.

Jag väntar INTE! Har blivit "inblandad" i flera fall där ivermectin inte påverkat spolmaskarna.

Mynta2 skrev:
Ivomec tar ju spolmask den med, så då är det ju bara att köra med den. Vad menar du med *sämre* ?

det kan så vara, men jag hade ett föl som vart avmaskad med ivermectin prep 2 ggr innan jag fick hem henne som 6 månadersföl....och så mycket spolmask på en fölunge har jag aldrig sett....nu kunde jag bara räkna "nattmasken" och det låg på 30-35 varje natt i ca 10 dgr och sista natten var dom 94 st :eek: ( ja, jag räknade dom :D )
det jag märkte på henne var en förkylning som "inte ville släppa" med host o snor...i övrigt var hon ok i hull och päls...kanske något mera päls är normala åringar på hösten....

Du kan väl skicka bilderna i ett PM till Mynta2?
Så kanske att även hon tar och avmaskar sina hästar.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 021
Senast: super
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
730
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama