Styngflugelarvens livscykel?

Sv: Styngflugelarvens livscykel?

linafina skrev:
Min åring har massor med gula prickar både på frambenen och vid buken. Kliar sig mycket också.

Tyckte att någon här skrev att man kunde avmaska innan första frosten utan problem eftersom ivermectinet tar maskarna redan på vägen ner i magen?? Eller jag kanske bara missuppfattat det?

Enligt mitt schema ska jag avmaska mitten på september.

Förr sade man alltid att man skulle vänta på frosten.
Nu rekomenderas att man ska avmaska i oktober.
Så sjut på din avmaskning 14 dar så är du i oktober och slipper utsätta hästarna för ännu en avmaskning.

En fundering:
Jag har Ivomec år nu, men om jag inte hade haft det och har styngfulgelarvar på hästarnas ben, hu ska man göra då?

Då måsta man ju ändå ta I, eller hur??

lundsbo skrev:
De kläcks först när de kommit ner i hästens mage.
Spola dem med ljummet vatten (simulera att hästen slickat i si dom) o skrapa bort dom från benen eller var de nu sitter.

Nej, där har du tyvärr fel.

Larverna vaknar till i äggen efter några dar, börjar klia och hästen slickar i sig dem. Larverna fäster i tungan och påbörjar sin vandring ner till magen där de hamnar ungefär i december. Tidigare finns bara avmaskningsmedel som tog larverna nere i magen, ivermectin tar dem dock redan när de är i tungan och på väg ner.

Äggskalen kan sitta kvar trots att hästen slickat i sig larverna.

När det gäller andra maskar så har din vet helt rätt, bättre att avmaska när man vet det behövs. Dock så är avmaskning det enda sättet att få bort styngflugan och hindra den att sprida sig.

Magdalena skrev:
Nej, där har du tyvärr fel.

Larverna vaknar till i äggen efter några dar, börjar klia och hästen slickar i sig dem. Larverna fäster i tungan och påbörjar sin vandring ner till magen där de hamnar ungefär i december. Tidigare finns bara avmaskningsmedel som tog larverna nere i magen, ivermectin tar dem dock redan när de är i tungan och på väg ner.

Äggskalen kan sitta kvar trots att hästen slickat i sig larverna.

OK!
Då har jag missförstått...

När kan man tidigast maska mot styngfluga? (Skåne)

Vi har maskat med banminth den 25/8. Ska vi ta banminth en gång till, ca 25 sept. och sedan Ivomec den 25 oktober? Eller ska vi ta ivomec 25 sept. och sen inte göra mer förrän vi tar tröckprov i april.
Första frosen kommer ju inte än på ett tag men jag har å andra sidan inte sett ägg på flera veckor och det är bara mitt sto som haft. (tror jag. Vi har nån skimmel i stallet som det är svårt att se på).

Tacksam för svar!

//Hanna

Enligt Apotekets Hälsoråd för häst 2005, kläcks styngflugans ägg några dagar efter att de lagts på hästen. Larverna ger klåda i huden och gör att hästen kliar sig och får i sig larverna.
Dessa utvecklas sedan under någon månad till inälvsparasiter som sitter fasthakade i klungor på insidan av magsäcken, där de kan ge svåra skador.
Mot denna parasit ska man ENDAST avmaska under september och oktober. Detta gör att jag undrar varför man avmaskar med preparat mot styngflugans larver (oftast då Ivomec) vid alla avmaskningstillfällen under vissa år, detta måste ju främja resistensutvecklingen av dessa parasiter??
Man ska ju bara avmaska med Grupp C preparat (som innehåller Ivermectin) från september till SENAST oktober. Vid övrig avmaskning bör man endast använda preparat i Grupp B (som innehåller Pyrantel) eftersom man i första hand är ute efter Bandmasken, spolmasken och blodmaskarna. Dessa avmaskar man ju mot 3 dagar före betessläppet sedan var 4:e vecka under sommaren. (vilket jag dock slarvar med :crazy: brukar avmaska vid utsläpp och en gång mitt i sommaren - har inga problem med mask ändå). I januari - februari avmaskar man i princip bara unghästar mot Spolmask.

Man vill byta medel för att minska risken för resistens. Bandmasken är relativt ovanlig, spolmasken drabbar bara föl och unghästar, och blodmasken som då återstår, tar ju båda medlen. Har man Banminth-år och har styngfluga, så ger man en Ivermectin på senhösten, precis som Magdalena skrev. Har man Ivermectin-år så ger man också sista avmaskningsdosen på senhösten.

Det är blodmasken man är ute efter i första hand när det gäller avmaskning. Ivermectiner tar blodmask, intevallet är då 8v innan det finns nya äggurskiljande maskar.

Styngflugan blir man av med genom att avmaska. Det finns alltså inga maskar kvar som kan bli resistenta iom att man brutit cykeln.

Blodmasken lägger sig vilande i hästens tarmslemhinna och kan vila där i flera år. DE blir snabbare resistenta och man bör därför hålla sig till ett och samma preparat ett år i taget. Att använda bara pyrantel-preparat är att främja resistensutvecklingen mot det medlet.

Sen är jag nyfiken på vad dina träckprov visar, och varför du avmaskar om du inte har några problem? Eller om du inte tar träckprov, hur vet du då om du har mask eller inte på hästarna?

HannaZ: Jag skulle avvakta och se om det kommit fler ägg och har det inte det så tar ni ivermectin i september och skippar oktober. Har de små rackarna inte gett sig får ni köra en sväng pyrantel till och sen ivermectin i oktober.

Det tar 2-10 dgr innan äggen kläcks och små larver kryper omkring i pälsen och kliar. Hästen får dem i sig och det tar ca 4 veckor innan de färdats hela vägen ner och sätter sig i övre magsäcken. Där sitter de 8-10 månader innan de släpper taget och kommer med avföringen ut.

Håll koll på när ni senaste äggen. Avmaska då tidigast 5 veckor efter det. Detta rådet fick vi när vi kollade med SLU.

Dock hörde jag rykten om att man kan ta vissa stadier av styngflygan med pyrantel i typ dec. Detta är jag mkt tveksam till om det stämmer! Någon annan som hört talas om detta?

Kickis skrev:
Och hur ser flugan ut? :eek:

Jag har sett en spyfluga medan den la ägg på kusens framben. Ryttlar som en kolibri - den sätter sig inte på hästen utan lägger äggen i luften någon mm ovanför pälsen. Avslutade observationen med att slå ihjäl flugan:-(
Äggen skrapar jag alltid bort med ryktsten. Finns att köpa på Granngården för några kronor.
Dessutom avmaskade vi.
Men nu finns inga spyflugor kvar. Tackar nattfrosten för det.

Något medel tar styngflugan när den väl kommit ner i magen (dvs runt jul), vet dock inte vilket det är. Men det är ju inte särskillt klurigt att avmaska i december eftersom blodmasken ligger i vilofas då.

Det verkar att vara styngflugornas år i år.
Även hos mig i Uppsalatrakten finns de tydligen.
För nu så har jag hittat äggen på alla mina hästar.

Jag hoppas att alla tar krafttag mot detta nu, så att vi får bort eländet.

Just nu så står jag själv i ett dilemma.
Fölen skall avmaskas mot spolmask.
Men alla vuxna bör ju avmaskas mot styngfluga.
Helst så vill jag avmaska fölen med Banmith som är bra mot just spolmask, dessutom så har jag Banminth-år i år.

Skall jag då avmaska fölen 2ggr med Banminth och sedan en 3dje gång med Ivermectin?
Eller skall jag avmaska fölen 2ggr med Ivermectin, som ju tar spolmasken sämre?
Eller skall jag avmaska fölen 1 gång med Banmith och 1 gång med Ivermectin?

Denna fråga går på måndag med kvalificerat bud till SLU/SVA och jag får svar på måndag kväll.
SLU måste ju skaffa sig en policy på detta nu när probemet finns runt Uppsala.
Men vad tycker och tror ni?

Ivomec tar ju spolmask den med, så då är det ju bara att köra med den. Vad menar du med *sämre* ?

Ivomec har inte lika god effekt på spolmask som Banminth.
Så det kan finnas risk för att maskarna överlever en sådan kur och blir resistenta i stället.

Martha vet allt om det där.
Man rekommenderar Banminth mot spolmask av den orsaken.

Nu så har jag fått svar.

Banminth på fölen mot spolmask nu och igen om 8 veckor.
Och sedan Ivermectin på alla hästarna mot styngflugan.
Hästarna går fortfarande på bete, så de avmaskas i alla fall allihopa i november för att få bort de sista sommarparasiterna innan de går över till vinterhagarna.

Det där tror jag inte ett dugg på, Ivomec tar ju i fler stadier än Banminth. Och varför ska du vänta 8 veckor innan du maskar igen med Banminth ? Banminth har ju bara 4 veckors intervall.

Om det är spolmasken du är mest rädd för, varför inte Axilur?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 022
Senast: super
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
730
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama