Styngflugelarvens livscykel?

Kickis

Trådstartare
Hittade stygfluge ägg på mina hästar och vill nu veta hur deras livscykel fungerar. Hur lång tid mellan att äggen läggs kläcks dom och blir larver? För de är väl när de först blir larver som hästarna kliar i sig dem? Hur ser flygan ut? Nyfiken!!

Sv: Styngflugelarvens livscykel?

Från SVA:s hemsida:

Styngflugor Gastrophilus spp. förekommer över nästan hela landet utom längst i norr. Smittrycket är dock betydligt lägre idag än tidigare. Parasiten ger sällan upphov till kliniska symtom. Den vanligast förekommande arten lägger sina typiska gulvita ägg på hästens päls på frambenen.

Fluglarverna som upptas via munnen övervintrar i hästens magsäck. Larven följer sedan med avföringen under vår- försommar, förpuppar sig i jorden och cirka tre veckor senare är utvecklingen fullbordad. Flugan kan flyga åtminstone ett par kilometer för att finna hästar och deponera ägg. Någon betessanering går alltså inte att tillämpa. I små hästflockar kan man regelbundet skrapa bort nylagda flugägg från hårremmen. Det går inte att ta prov på hästen för att kontrollera om den bär på styngflugelarver.

Undrar fortfarande hur lång tid de är mellan att flugan har lagt äggen och att de kläcks? Måste jag skrapa bort äggen samma dag de läggs eller sitter de flera veckor i pälsen innan de blir larver? :confused:

Undrar också. Hur långt efter att äggen lagts måste man maska, eller är det alltid när första frosten kommit?

Min åring har dessa gula ägg på frambenen och jag undrar om man ska avmaska enligt sitt schema eller om man ska avmaska direkt när man ser att dom har det? Han ska avmaskas om 14 dagar med ivomec men kanske borde jag göra det nu istället? Kankse inte spelar någon roll?

Kliar dom sig när dom har styngflueglarver?? Kliar det i pälsen och i baken på dom?

Kan ju bli lite jobbigt om man ska avmaska direkt efter att man sett äggen. För då finns ju risken att de kommer en nya flyga som lägger nya ägg ett tag efter och då kan man ju endå inte avmska på ett tag. Jag brukar vänta tills jag vet att de är flygfritt, dvs börjar bli kallt, men som sagt innan frosten. Men jag har aldrig sett flugan som lägger äggen. Kan vara bra att veta hur den ser ut?!

Det tar några dar innan de är mogna nog att göra så hästen irriterar sig på dem och slickar i sig dem. Att blöta med fingervarmt vatten kan påskynda kläckningen och så skrapar man bort äggen direkt, då dör larverna eftersom de inte klara sig utanför hästen. Dock får man ju göra detta varje dag, och styngflugan kan vara nog så ihärdig.

Avmaskning med ivermectin när styngflugan gett sig för säsongen, vilket brukar vara runt första frosten. Att ta tidigare är inte så smart eftersom det kan komma fler ägg som hästen får i sig av.

Äggen kliar (när larverna utvecklas och rör sig), men annars märker man inte på hästen att den har styngflugelarver i sig förrän om man ser det i träcken på våren.

Min åring har massor med gula prickar både på frambenen och vid buken. Kliar sig mycket också.

Tyckte att någon här skrev att man kunde avmaska innan första frosten utan problem eftersom ivermectinet tar maskarna redan på vägen ner i magen?? Eller jag kanske bara missuppfattat det?

Enligt mitt schema ska jag avmaska mitten på september.

Självklart kan man ta den tidigare. Risken är ju dock att flugan inte gett sig och hästen blir smittad på nytt.

Jag såg också styngflugeägg på båda mina hästar i går, det har jag inte sett på många år! Tog träckprov på dem i våras och eftersom det höll så låga halter så är de inte maskade alls i år.

Men när man nu ser ägg, då antar jag att man ska maska med ivermectin i vilket fall som helst nu i höst?

Japp, en dos med ivermectin senare i höst låter lämpligt.

Den är lite "JAS" formad, he he. Ganska trekantig och svart/gul.

Frågade vet. häromdagen om när hon tyckte att jag skulle avmaska mitt dräktiga sto och tittade bara på mig och sa:
"-Vadå,avmaska .Varför ska du göra det, lite styngflugelarver är inget att oroa sig för. Det är farligare för hästen med all denna avmaskning än med lite mask. De enda man ska vara försiktig med är blodmasken och så ska man avmaska föl ordentligt"
Jag säger som DiLeva-Vem ska man tro på..........

Jag tror att vet. menade att ju mer vi avmaskar desto mer resistenta blir hästarna. Så, efter mycket maskangrepp blir ju hästen dålig, men så som vi avmskar våra hästar är väl det ändå himlans ovanligt med några skador från mask?
Det är ju samma anledning som att vi också blir mer resistenta mot tex. penicillin, kroppen vänjer sig helt enkelt vid det och det gör maskarna med.

Jo det är klart att vi avmaskar för mycket ,lika som vi använder för mycket antibiotika vilket leder till en resistens.(bakterier inte kroppen :D )
Men frågan kvarstår -ska jag avmaska eller inte mot styngflugan? Vi har hittat ägg på alla våra kusar, och ska jag följa vets råd så ska jag inte men när man pratar med andra så MÅSTE det avmaskas annars så kommer kusarna att dö en kvavfull död eller värre ändå ;)

Eftersom ni har styngflugelarver så hade jag avmaskat senare. Min åring är den endå i vårt stall som fått det men alla i stallet ska avmaska samtidigt med ivomec i mitten/slutet på september.

Det är bara vad jag hade gjort, ni får själva bestämma :).

Kickis skrev:
Undrar fortfarande hur lång tid de är mellan att flugan har lagt äggen och att de kläcks? Måste jag skrapa bort äggen samma dag de läggs eller sitter de flera veckor i pälsen innan de blir larver? :confused:

De kläcks först när de kommit ner i hästens mage.
Spola dem med ljummet vatten (simulera att hästen slickat i si dom) o skrapa bort dom från benen eller var de nu sitter.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 021
Senast: super
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
730
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama