Styngflugeägg

eldione

Trådstartare
Hur kommer det sig att just min häst är full utav styngflugeägg medan en av hans hagkompisar bara har ett par? De andra hästarna i hagen har endel, men inte alls lika mycket som min.
Likadant med fästingar. Gör jag något fel?
Det var likadant förra året.

Sv: Styngflugeägg

Nä, men du kan ju inte styra över en fluga på vilken individ den väljer att lägga sina ägg på ;)...Så inte gör väl du något fel..det är flugans fel som inte fattar bättre att fördela äggena lite jämnare :D

Så äggen läggs på just min häst för att han kanske ser snällare och gosigare ut än alla andra :idea: Bra barnkammare?

Som jag har förstått, så sprids styngflugeäggen i de områden där vissa hästägare inte avmaskar enligt reglerna. Då spelar det ingen roll om du/ni i ert stall är noga när kanske granngårdens hästägare inte avmaskat som de ska.

Jo, men nu var det ju inte det som var frågan...

Hon undrade varför hennes häst hade fler ägg på sig än de andra i samma hage.

Det är samma hos mig, min svartbruna häst har haft mycket ägg på sig i sommar medan min bruna som går i samma hage bara haft några få. Fråga mig inte varför...

Kanske blir det varmare på en mörkare häst, ju mörkare desto varmare. Inte vet jag!!?? Eller så syns det bara mer på en mörkare häst, synvillor?

Mina är fullproppade med ägg, ljusa som mörka men på dom mörka syns det ju på längre håll.

Det finns inga effektiva maskscheman för att utrota en styngfluga, den kan flyga flera km bara för att hitta ett värddjur. Så det är ingen som slarvat bara för att ens häst fått ägg på sig.

Den har inga andra värdar än häst o kan inte övervintra i naturen så den går troligen att utrota. Ivomec har redan minskat smittrycket kraftigt. Nötstynget lyckades man uttrota redan på 50 talet med mycket enklare medel.
PL

Läsa vart då ? Fast jag tycker inte riktigt man kan anklaga folk ändå för att *det slarvats* med maskningen..då oftast folk överlag är hemskt noga med just höstavmaskningen. Jag läste en enkätundersökning gjord av SLU, där de flesta ansåg att höstavmaskningen var viktigast, förmodlingen pga styngflugan. Fast å andra sidan förklarade en vet för mig att den även liftar med hästtransporter..så även om man nu gjort enligt konstens alla regler och det kommer en transport in på gården..med liftandes flugor...då kan man inte riktigt säga attd et bara är slarv..

Jag har inga referenser så här direkt det är en del av mina parasitologikunskaper. Det finns en massa på nätet om livscykeln om du vill leta själv, Gastrophilus intestinalis.
Liftande flugor är knappast anledningen till att vi fortvarande har en massa styngflugor i vissa områden. Det behövs inte många obehandlade hästar för att sprida ut en massa styngflugor i närområdet.
PL

Ok, det var G.H som upplyste mig om detta, och H.H sa ungefär samma sak.. (Slå vet.station) hade dom fel då eller var dåligt pålästa kanske ? Fast jag läste en inte alltför gammalt reportage någonstans jag ej hittar just nu, men mins delar av det, att D.C på Parasitologen SVA sa att: det inte direkt fanns någon speciell bekämpningsåtgärd då det gäller styngflugan mer än rutinavmaskningar på hösten. Jag vet att den minskat, läste om det för ganska många år sedan från nåt infoblad från SVA.

Hoppas det är ok att jag klämmer in en ny fråga här. Hur får man bort dessa styngflugeägg? Nån som har ett bra tips?

Ryktsten, naglarna eller kniv har jag testat nu när jag för första gången fått ägg på min häst.

Det är nästan omöjligt att få ägget att släppa strået, allt följer oftast med.

Okey! Jag har oxå kört med naglarna, men tänkte omd et fanns nåt lättare. Nästan gång ja ser äggen ska jag gå på med ryktsten det lät bra!

Jag vet inte riktigt vad du menar att de upplyste om. Att det inte finns ngt direkt bekämpningprogram är ju inte samma sak som att dagen behandling med ivermectin på hösten är ineffektiv, den är tvärtom väldigt nära hundraprocentig. Varken HH GH eller jag har ngn större praktisk erfarenhet av beh eftersom styngflugan inte finns här men jag anser mig relativt påläst i parasitologi.
PL

Jag vet inte riktigt vad du menar att de upplyste om
Att flugan sprids via transporter...det skulle vara ganska vanligt menar jag.

Fast å andra sidan, det kan ju vara så här: hästägare är ju överlag duktiga på att maska efter betet mot styngflugan, men många maskar i december..Tror det var den rekommendationen förut va ?...Så om man nu maskar i december så borde väl inte medlet göra speciell nytta eller hur ?..Lite för sent eller ? Man kanske gör rätt fast vid fel tidpunkt...nåt sånt. Om det skulle vara så, så är ju inte bekämpningen 100%-ig trots maskning. Jag har sökt på styngflugans livscyckel, men kan inte minnas jag hittat något om dessa går i dvala vid viss tidpunkt på året eller hur dom nu gör. Jag får leta vidare...om du inte har en bra länk att ge ? *intressant detta*...Styngflugan tycker jag är lite outforskat område...i vart fall det jag hittat i läsväg och info.

Nej, jag vet Styngflugan inte finns hos er...och här nere runt och omkring GBG är det lite hit och dit vart den håller till. Tex: jag hade hästen 3 mil utanför GBG, ingen fluga...flyttade hästen ett par månader till ett ställe utanför Uddevalla...hästen kom hem med miljoner ägg på sig.

Senast ändrad:

Det kan ju faktiskt vara så att folk avmaskar på hösten, men för tidigt, innan styngflugan gett sig?!

Ja just, så kan det också vara...Vet du om något om vilande stadie ang flugan, dvs om det finns någon tidpunkt på året där inget medel rår på den ? Har den också en vilofas ?

Ivomec tar styngflugan alldeles utmärkt hela vintern ända tills den släpper från magslemhinnan på våren. Med ivomec finns det dock ingen anledning att vänta mens larverna äter sig feta.
Livscykeln är ganska enkel när äggen kläcks slickar hästen i sig larverna som borrar sig in munslemhinnan o på ca 3 v vandrar ner till maglemhinnan där de sitter till det blir tillräckligt varmt då de släpper o förpuppas på marken den resulterande flugan lägger ägg till det blir för kallt sen dör den.
Som Magdalena skriver större risk om man behandlar för tidigt.
Ingen skall inbilla mig att 100% av hästägarna behandlar sina hästar mot styngfluga.
Att flugan kan spridas via transporter innebär egentligen inget direkt problem om folk behandlar ordentligt, vore det ett problem skulle vi dessutom ha en massa styngfluga häruppe under varma sommrar.
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: Willys
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Scenföreställningar
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur