Styngfluga och andra avmaskningsfrågor...

pinky

Trådstartare
I stallet är det nu dags för en ny omgång Cydektin, det var 12 veckor sedan sist. Men jag är rädd att det kommer att krånglas till det i onödan? :confused:

*Någon påstår att det är JÄTTEVIKTIGT att vi avmaskar mot styngflugelarver i sept-okt. Tror inte att någon har sett till nån styngfluga, och då verkar det ju onödigt, eller? :confused: Hur vanlig är styngflugan i södra Norrland? Vilket medel skulle vi ge isf?

*Någon annan undrar om vi inte borde ge en omgång Banminth INNAN vi ger Cydektin? Har inte fått nån förklaring till det, men misstänker att hon tänker på bandmask... Kan inte det vänta tills vi gör ett Banminth-år? :confused:

Jag är de senaste åren helt upplärd/inkörd på ETT preparat/år, (byte varannat år) om inte hästarna uppenbart lider av någon speciell parasit, typ bandmask. I år har vi gett Cydektin före betessläpp, och enligt mig borde vi inte ge något annat förrän 2006. Om vi inte tar ett träckprov som visar annat, förstås... Kan det isf räcka med ett samlingsprov för att ge en liten fingervisning?

Pinky-Vill ha kött på benen till stallmötet... :crazy:

Sv: Styngfluga och andra avmaskningsfrågor...

Har ni inte sett någon styngfluga eller ägg så är det helt onödigt att avmaska mot deras larver. Dessutom har jag för mig att den inte finns uppåt?

Bandmasken är inte heller något man behöver ta när man har "annat-år" om man inte har bekräftad infektion på någon av hästarna, och ska man ta bandmasken ett år då man använder "icke-pyrantel" så är det klurigast att ta Equimax som innehåller både ivermectin och prazikvantel (som specifikt tar bandmask).

Hur många är ni i ert stall? Är ni många så kan ni få bra pris på enskilda prover hos Vidilab.

För mer info och ordentligt med kött på benen så kolla om avmaskning på Hippocampus och även en artikel på Ryttartorget.

På Hippocampus hittade jag ingen direkt tidpunkt för avmaskning mot bandmask, men det står att det är lämpligt att göra det före betessläpp... Jag tokar det alltså som att vi INTE behöver göra det nu

Ska man tolka det som att vi inte har någon anledning att göra det nu? När ÄR det bäst att ge dubbel dos Banminth? :confused:

Dubbel Banminth (eller Pyrantel för den delen) kan man ta de år man ändå använder det medlet, och då första avmaskningen. Om man VET att man har bandmask tar man istället ett medel som innehåller prazikvantel, t.ex Droncit (prazikvantel) eller Equimax (ivermectin o prazikvantel).

Tackar igen. Nu börjar det klarna lite! :-)

Kollade förresten upp förekomsten av styngfluga, och det verkar bara vara i allra nordligaste Sverige de INTE finns. Vi skulle alltså kunna drabbas...

Har bott i mellersta Norrland i 24 år, Vilhelmina som längs norrut u Kramfors som längst söderut o under den tiden aldrig sett några styngflugeägg, inte heller ner till mellan Härnösad o Sundsvall (har hört ngn enstaka häromkring som säger sig ha haft).
PL

Liknande trådar

Hästvård Jahapp, så var planen för hösten och nästa år "klara"... Jag med min utmärkta (NOT!!!) argumentationsteknik fick inte riktigt fram mina...
2
Svar
29
· Visningar
2 080
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30