Styling inför försäljning av bostad

Islandshästryttare

Trådstartare
Någon som har stylist hemmet inför försäljning? Tror ni det höjde priset? Vi har sagt nej till fullständig styling där de packar ner allt man har och sätter in andra möbler i tre månader.

Samtidigt är vi hopplöst ointresserade av all heminredning vi har inga blommor och inga mattor och det är hopplöst övermöblerat i vartenda rum. Så något behöver vi göra för att ens kunna fota lägenheten. Funderar på att anlita en stylist själv för att få lite tips och idéer och kanske kunna ta lite hjälp av dem. Någon med erfarenheter? Är en lägenhet med tre rum och kök. Usch hela processen ger mig lite ångest just nu.:(
 
Tyvärr ingen erfarenhet av att anlita stylist. Stylade dock min egen etta efter bästa förmåga inför försäljning, med hjälp av tipslistor från nätet. Målade alla väggar vita, köpte soffkuddar och enstaka växter, minskade ned det totala antalet färger som syntes till typ fyra. :D Man hade aldrig kunnat gissa att det var just jag som bodde där när det var klart.

Vet ju inte hur det hade gått om jag hade låtit bli att göra på det viset men min lägenhet blev näst dyrast per kvadratmeter (den som var dyrare var mindre) och näst dyrast bland alla ettor (den som var dyrare var större) i området så jag väljer att tänka att det i alla fall hjälpte.
 
Tack för svar @TygerTyger att måla är nog inte ett enkelt alternativ dels är vi ganska ohändiga båda två och att måla på strukturtapeter som sitter på väggarna här känns inte som det enklaste att få snyggt.
 
Tack för svar @TygerTyger att måla är nog inte ett enkelt alternativ dels är vi ganska ohändiga båda två och att måla på strukturtapeter som sitter på väggarna här känns inte som det enklaste att få snyggt.
Nej jag förstår, jag hade också strukturtapet men den var redan målad av den tidigare ägaren så jag tänkte att det inte kunde bli värre. :D

Hur stor skillnad det gör att styla tänker jag borde bero på det allmänna prisläget för bostäder i samma storlek och område. Om de brukar gå för mellan 370 och 400 tkr så spelar det kanske mindre roll än om variationen är mellan 3,7 och 4 miljoner.
 
Nej jag förstår, jag hade också strukturtapet men den var redan målad av den tidigare ägaren så jag tänkte att det inte kunde bli värre. :D

Hur stor skillnad det gör att styla tänker jag borde bero på det allmänna prisläget för bostäder i samma storlek och område. Om de brukar gå för mellan 370 och 400 tkr så spelar det kanske mindre roll än om variationen är mellan 3,7 och 4 miljoner.

Ja jo sant får fundera vidare på det lite med prisläget, det skiljer inte jättemycket i pris vad det här treorna går för men vår är inte så renoverad jämfört med en del annat som har sålts i området även om de stora dyra grejerna med kök och badrum är gjort i vår lägenhet.Men det gör också att vi kommer att lägga oss en del under i utgångspris än vad andra har lagts ut för.
 
Vi tog råd från en stylist och det gjorde jätteskillnad på bilderna inför försäljningen. Vi agerade själva efter råden - hade figther om att rensa undan, köpte lite "pynt" från IKEA... Personer som besökt radhuset tidigare uttryckte förvåning när de såg annonsen på Hemnet (en tavla som hängts lågt gjorde enorm skillnad).

Jag hade räknat med 600 000-700 000 - resultatet närmade sig miljonen. Jag tror vi tjänade ca 100 000-200 000 före skatt på att ta råd från stylist eftersom de fina bilderna gav fler besökare på visningen.
 
För oss ingick stylist i mäklararvodet. Stylisten använde mestadels våra egna saker men hade också med sig några saker (typ några mattor, en bukett blommor) som hon stylade med. Stylisten jobbade i team med fotografen. Det blev väldigt bra bilder.

här kommer några knep från mig:
Plocka undan saker och möbler så att lägenheten känns luftig
Töm hallen på skor och jackor om ni har mycket framme
Plocka undan från bänkar, handfat, avställningsbord osv
Till fotograferingen (och visningen), se till att det är bra städat. Blanka ytor, ex ugnsluckan, ska vara avtorkade
Till visningen får det gärna vara extra prydligt i garderoberna. Om det är överfullt kan det verka som att lägenheten har för lite förvaringsutrymmen

mer tips finns om man googlar
 
Jag har två bekanta som jobbar bara med det och 'deras' bostäder de stajlat har både sålts fort och till bra (bättre) pris.

En nära vän hjälpte sin granne att stajla deras hus. Det var till salu först, låg lite för dyrt och såg inte så snyggt ut heller och blev heller aldrig sålt.
Sen stajlade hon huset, det lades ut till försäljning igen. Såldes nästan direkt och priset ökade med sisådär en halv miljon. Trots att det låg högt i pris redan innan.

Jag tror absolut det kan löna sej.
 
Vi anlitade stylist för sambons lägenhet förra året. En trea som var hyfsat fin men han fokuserade mest på det rummet han hade haft som kontor. Gjorde om det till ett extra sovrum. Sen pimpade han balkongen med fällar, och saker på bordet. (Det var på hösten så lite sånt tema). Han bytte även ut våra tavlor i vardagsrummet. Lägenheten gick helt sjukt bra! Såld före visning, en halv miljon över det tidigare rekordet i föreningen, 2,5 milj, tidigare rekordet 2. Sen hur mycket stylingen påverkade vet man ju inte, men nånting säkert!
 
Sålde 2 lägenheter (min och pojkvännens) i början av året. Stylade min, men pojkvännen tog "bara" in en inredningsintresserad vän, som fick en budget på några tusenlappar att handla snygga inredningsprylar för. Vi blev väl egentligen både lite besvikna på vad vi fick för lägenheterna, men det är svårt att säga vad vi hade fått utan styling och ansträngning.

Tyckte ändå inte att det var så mycket jobb att tömma min lägenhet och låta en stylist ställa in nya möbler. Allt i gardrober, kök, skafferi, förråd mm kan ju vara kvar. Tömde ur alla prylar ut alla "lösa" möber, typ byråer och sånt, och tog in en flyttfirma som ställde in allt i ett hyrt förråd. Styling, flyttfirma, förråd gick nog totalt på 30 000. Mycket möjligt att jag fick 100 000 mer för lägenheten p g a detta, men det är ju omöjligt att veta.

Det viktigast är nog definitiv att plocka undan så mycket saker som möjligt för att få lägenheten att se rymlig och luftig ut. Och lägga några hundralappar på vackra blommor.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 196
Senast: lbb
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 304
Senast: mackan
·
Kropp & Själ För 11år sedan flyttade jag hemifrån, alldeles förtidigt men ändå i sista stund. Min mamma var iskall och ständigt på jobbet, hade...
Svar
18
· Visningar
1 757
Senast: MalinJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp