Stulna kattungar

MissFideli

Trådstartare
Läser på ett annat forum en hemsk sak, en uppfödare har kattungar. En känd dam åker dit oanmäld för att hälsa på, tränger sig förbi dottern som då är ensam hemma och det slutar med att 2 kattungar är stulna.
Kvinnan som stal kattungarna har erbjudit uppfödaren att få köpa tillbaka dom, men går nu inte att nå. Polisen vägrar göra nått, dom anser sig inte ha tid med kattärenden. Trots värde på närmare 15.000:-
Vad gör man i en sån situation?

Sv: Stulna kattungar

Om det handlar om katter som har ett sådant värde så skall polisen agera. Det är då en fråga om stöld av egendom till ett värde av (i aktuellt fall) 15.000 kronor.

Poängtering måste göras av att det handlar om just värdefulla djur, inte bara "lagårdskatt"

I andra hand kontaktas juristbyrå för att se hur man kan gå vidare.
Agera snabbt!

1. Fråga jourhavande polis om de skulle strunta i en bil värd 15 000 där samma sak hänt?

2. Be att få tala med vederbörandes chef, de kan ju inte ha fattat att det rör sig om dyrbara raskatter.

Ringer polisen igen och om de inte vill göra något så be att få tala med högsta hönset. Och om de vägrar så anmäl polisen till JO.

Ofta är det så att det finns mer i historien än vad som uppenbarar sig när man hör ena sidans version.

Kanske är det inte alls så "solklart" som ena sidan gör sken av, vilket polisen har fått klart för sig.

Mmm, kan vara så. Dock är kvinnan tydligen känd sen tidigare (figurerat i TV osv) men du har rätt.

Var kattungarna tillräckligt gamla för att klara sig utan mamman (12 v) ?:crazy:

Jag har fått den känslan, då jag pratat med andra inom rasen...

Är det en känd hundbedragerska så är det inte hennes stil att stjäla hundar - utan hon lurar av folk dem. Det kan visserligen vara stöld det med, men inte varianten "hit med kattungarna annars dör du" varianten.

Är det en känd hundbedragerska så är det inte hennes stil att stjäla hundar - utan hon lurar av folk dem. Det kan visserligen vara stöld det med, men inte varianten "hit med kattungarna annars dör du" varianten.

Jag menar givetvis att jag är skeptisk till att det skulle vara den personen. Men hon dyker titt som tätt upp som "skyldig" till stölder och varningar skickas runt i massmail och på forum, men vid närmare granskning så verkar ingen faktiskt ha några bevis eller nån person som säger att just de har blivit drabbade. Det är alltid nån mosters kusin, grannens granne osv.

Visst finns hon och har blivit dömd för div brott med hundar,katter och hästar men många av dessa varningsmejl lutar mer åt vandringsägenhållet till.

Är katterna verkligen värda så mkt om de inte har stamtavla och sådant?

Tyvärr. Det går att blåsa folk ganska lätt när det gäller mer sällsynta raskatter. Folk som gärna vill ha det "exklusiva" men som inte tänkt ställa ut och därmed inte bryr sig om en stamtavla som ju "bara är ett papper".

Anmälan till djurskyddsinspektören eftersom kattungarna är tagna för tidigt och så ligga i som attan hos polisen. Kattärende eller inte, det handlar om stöld och de är skyldiga att ta emot en anmälan iaf och sedan är det väl en prioriteringssak när de utreder det. Hade det varit ett motorfordon som hade blivit stulet tvivlar jag på att de hade nonchalerat det hela.

Som sagt; det är ju faktiskt inte säkert att det - efter inledande utredning - klassas som stöld. Det är inte alltid som det ser ut att vara.

Anmälan till djurskyddsinspektören eftersom kattungarna är tagna för tidigt och så ligga i som attan hos polisen. Kattärende eller inte, det handlar om stöld och de är skyldiga att ta emot en anmälan iaf och sedan är det väl en prioriteringssak när de utreder det. Hade det varit ett motorfordon som hade blivit stulet tvivlar jag på att de hade nonchalerat det hela.

När ett motorfordon stjäls skrivs en anmälan och mer gör inte Polisen. Ingen är ute och letar om ni tror det. Så samma händer med denna anmälan, en stöldanmälan skrivs men inget mer. Finns inga resurser att hålla på att leta efter bil eller katter. Har man inte namn och adress på "tjuven" så händer inte mer.

När min mobil blev stulen i ett bostadsområde åkte polisen ut med bil och tittade efter förövaren...

När ett motorfordon stjäls skrivs en anmälan och mer gör inte Polisen. Ingen är ute och letar om ni tror det. Så samma händer med denna anmälan, en stöldanmälan skrivs men inget mer. Finns inga resurser att hålla på att leta efter bil eller katter. Har man inte namn och adress på "tjuven" så händer inte mer.

I det här fallet verkar ju inte polisen ens tagit emot en anmälan utan bara avvisat ägaren. Här känner man dessutom till förövarens uppgifter och då borde det vara en lätt sak för polisen att kolla upp.

Som sagt; det är ju faktiskt inte säkert att det - efter inledande utredning - klassas som stöld. Det är inte alltid som det ser ut att vara.

Nej, men vi måste väl utgå ifrån det som berättats eller hur? Givet att det stämmer så vore det konstigt om det klassas som något annat än stöld.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka