Stulna hundar och efterlysningar?

Zizzy

Trådstartare
Ärsh vet inte hur jag ska formulera rubriken.

Men om en hund blir stulen, någon behåller hunden som sin och senare måste uppsöka en veterinär för besök och veterinären kollar av chippet-Kan veterinären se om hunden är efterlyst stulen någonstans?

Jag vet ju att chipläsaren inte är inkopplad på något data system, men funderasde på om kanske veterinärer har någon lista i någon form där de kan se polisens efterlysningar?

*lagom svammligt me hoppas på ett svar från någon kunnig i ämnet*

Sv: Stulna hundar och efterlysningar?

Jag vet faktiskt inte men jag har aldrig varit med om att veterinärer läst av chipet på något av mina djur vid veterinärbesök...

Chipnummer kollas ju i princip bara vid hd-röntgen, ögonlysning, patellaundersökning och liknade.

Jag är rätt säker på att vettar inte via chipnummer direkt kan se om en hund är stulen eller inte. Tror inte att de har något sådant system/lista.

Det beror kanske på vad veterinärbesöket gäller, men vår vet kollar alltid chippet på vår hund, vid vaccinering etc och givetvis vid operation osv. Ska nåt skrivas in i papperen måste veterinären ju veta att det handlar om rätt hund, ska den t.ex. ha pass för utlandresa efter rabiesvaccinering är det jätteviktigt att rätt hund får passet!
Kanske du kunde kolla med någon lokal veterinär eller djursjukhus och tipsa dem? Att hålla ögonen öppna och ev lägga in något på datorerna! Det kan ju bli napp snabbt! De flesta hundar besöker ju veterinären förr eller senare!

Veterinärerna i området är upplysta om Ladys försvinnande.
Det var mest en tanke, jag vet ju att min vett har kollat chipnummer på hundarna innan vacc, för att kolla om det är rätt vovve.

prata med klinikerna i närheten (eller ring alla om du orkar) och be dem att kolla alla dv. pincher (va det va?) som kommer in och ge dem nummret.... Vore inte vara för mycket begärt enligt mig, ma kan ju iaf be dem..!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka