Stulna bilder

M

marijaa

Nån som varit med om att bilder ni lagt ut på nätet, tex här på Buke, stulits och lagts ut någon annnstans?

För mig är det här med © självklart men det är otroligt vilken dålig kunskap många verkar ha, folk lånar ju bilder både här och där och använder på både det ena och det andra sättet...

Jag har själv inte varit med om att några bilder stulits (vad jag vet, cyberrymden är ju stoooor....) men jag tänker att folk måste vara rädda för att bli av med sina bilder eftersom de ofta skriver sina namn på både längden och tvären över bilderna så att det inte ska var någon idé att sno dem.... :crazy:

Jag skulle bara skicka en fet räkning om nån snodde mina bilder. :D :D :D


/Marijaa
ea925fe0.jpg
 
Sv: Stulna bilder

Nja jag har inte varit med om det och så bryr jag mig inte om det just nu för är enbart landskapsbilder uppe med en liten copyright text och länk.

Alla bilder jag jobbar med för att "skoja till det lite" är antingen tagna av mig eller hämtad på sajter som man har rätt till att använda bilderna.
 
Sv: Stulna bilder

"...och så bryr jag mig inte om det just nu för är enbart landskapsbilder uppe med en liten copyright text och länk./"

Menar du att du inte bryr dig om att andra snor dina bilder eller att du inte bryr dig om att det är ©-text? © gäller alltid, avsett hur stor/liten texten är eller om den t o m är obefintlig!
 
Sv: Stulna bilder

marijaa skrev:
"...och så bryr jag mig inte om det just nu för är enbart landskapsbilder uppe med en liten copyright text och länk./"

Menar du att du inte bryr dig om att andra snor dina bilder eller att du inte bryr dig om att det är ©-text? © gäller alltid, avsett hur stor/liten texten är eller om den t o m är obefintlig!

Orkar helt enkelt inte bry mig så mycket faktist.
En bild som man har tagit är copyright skyddad även om det inte finns sådan text på den men det finns personer som inte bryr sig.

Jag vill ju inte förstöra bilderna genom att sätta stor fet copyright skyddad text mitt på. Om personern vill ha den som bakgrundsbild på ett arbete eller så är inget kah tänker på bara man inte ska tjäna pengar på mina bilder.
 
Sv: Stulna bilder

lägger man upp bilder på nätet får man fakriskt räkna med att det är nån som stjäl dem.

så är det faktiskt, om de inte är så små och med FET text över så de böir ointressanta.

jag får ofta bilder som ska läggas upp på nån av mina jobbsidor med © text på och det är mest okunskap om detta.

finns massa gamla trådar om det här om di vill läsa mer..
 
Sv: Stulna bilder

Jag lånar länkar till bilder både kors och tvärs men bilden finns ju där användaren lagt den och så länge jag inte använder bilder i kommersiellt syfte bryr jag mig inte ett skvatt. Ville jag göra bilden till min så är det bara att photoshoppa den med en annan bakgrund, ny vilkel och fler detaljer i så fall. Sånt tycker jag är taskigt så därför länkar jag bara.
 
Sv: Stulna bilder

Jag har fått bilder stulna många gånger. En gång till en tidning där de klippt bort copyright-texten och skrivit "lånad från internet" (!!). En annan gång till en då nystartad men numera stor kommersiell islandshästsida. Många gånger av småtjejer men det är ju mindre allvarligt. De förstnämnda två gånger har jag skickat mycket korrekt formulerade men ARGA mail och förklarat att det är olagligt. Tidningsredaktören bad väldigt mycket om ursäkt och publicerade en ursäkt i nästa nummer. Webmastern för den kommersiella hemsidan brydde sig inte ens om att skicka mig en ursäkt :smirk: men bilderna försvann raskt från hemsidan.

Kort sagt finns det många som bara är okunniga men även riktiga idioter.

/Erica
 
Sv: Stulna bilder

Ride on skrev:
Ville jag göra bilden till min så är det bara att photoshoppa den med en annan bakgrund, ny vilkel och fler detaljer i så fall.
Även det är olagligt. Man får INTE använda sig av delar av någon annans bilder i sina egna.

/Erica
 
Sv: Stulna bilder

Cheeserica skrev:
Även det är olagligt. Man får INTE använda sig av delar av någon annans bilder i sina egna.

/Erica

Det är därför jag alltid använder egna bilder eller bilder som jag vet är godkänande att använda gratis och även ändra på.
 
Sv: Stulna bilder

Cheeserica skrev:
Även det är olagligt. Man får INTE använda sig av delar av någon annans bilder i sina egna.

/Erica
Just precis, det är därför jag bara länkar till bilderna utan att förvanska dom eller använda delar av dom, som jag vet är vanligt förekommande.
 
Sv: Stulna bilder

Jag tycker att bruk av mina bilder privat (som skrivbordsbakgrund etc) är HELT okej. Det skulle vara trevligt att få en liten kommentar om det, men det är okej i vilket fall. Däremot kommersiellt bruk är strikt förbjudet och i så fall ska jag som fotograf ha ersättning enligt BLF:s rekommendationer.
EDIT: privatperson som lägger ut mina bilder som sina egna skulle jag bli skogstokig på, det är nästan det värsta copyrightbrottet av alla...
 
Sv: Stulna bilder

Fast det där är också olagligt om det inte står på sidan därifrån man direktlänkar bilden att det är ok med direktlänkning (finns vissa sidor där det är fullt ok).
Då handlar det om bandviddstöld och inte bildstöld.
 
Sv: Stulna bilder

Och vem ska göra nåt åt det då om jag får fråga? Ligger bilderna på nätet och jag får tillgång till dom så lär ingen kunna göra nåt åt det om jag inte sälger bilderna eller kallar dom för mina.
 
Sv: Stulna bilder

Det går alldeles utmärkt att polisanmäla sådant som att polisanmäla bildstöld. Det tråkiga med kråksången här är att det är inte du som polisanmäls utan ägaren till hemsidan som polisanmäls. I detta fall Gunnar.
Du tycker att det är taskigt att ta en annans bild och ändra i photoshop och sedan kalla för sin men inte att stjäla bandbredd vilket kan kosta ägaren en massa pengar i längden?
Det först är faktiskt lagligt om du ändrar bilden tillräckligt men det är inte det andra, visste du om det?
Om inte så gör du det nu för nu har jag talat om det för dig.
Hur du sedan väljer att hantera den informationen är sedan upp till dig. Så länge du inte direktlänkar till mina bilder utan lov så tänker jag inte göra mer än så här dvs upplysa dig om att även direktlänkning är olagligt och kan ha en negativ ekonomisk effekt hos den som blir drabbad.
Skall jag vara ärlig föredrar jag nog att andra lånar mina bilder utan att fråga och lägger på sin server än att dom direktlänkar till min server utan att fråga. Det sistnämnda kan nämligen kosta mig en hel del pengar medans det förstnämnda om någon tjänar pengar på det så går jag misste om pengar.
Skulle jag upptäcka direktlänkning (kan jag se genom information om trafiken på min hemsida om jag titta efter) så vet jag rätta boten på det. En bild med samma namn som den direktlänkade bilden där jag skriver vad jag tycker om bandviddstjuvar är faktiskt rätt effektivt och mindre tidskrävande än polisanmälan :devil:

Jag var med i en grafikgrupp förr där medlemar hade problem med folk som direktlänkade till deras bilder och grafik och som fick betala tusenlappar extra i månaden pga av det. En direktlänkning här och där spelar inte stor roll men om många gör samma sak kan det bli mycket dyrt. Bara en lite tankeställare om varför man skall tänka sig för innan man direktlänkar till något som man inte vet om man har lov till.
 
Sv: Stulna bilder

Nu är jag inte så insatt i dom här frågorna så jag kopierar hela tråden och skickar den dels till polismyndigheten och dels till min internetprowider samt min domänadministratör så får dom reda ut begreppen om vad som är lagligt och vad som är olagligt.
 
Sv: Stulna bilder

jag håller hårt på copyrighten, ser jag en bild jag gillar så frågar jag om jag får låna den (oavsett om det står copyright på bilden, på sidan eller inte alls) och länkar givetvis tillbaka till den sidan och tackar för lånet..
får jag inte låna skapar jag en egen bild (t.ex om det är en bild med hästens kroppsdelar utpekade) eller nöjer mig med en av mina egna hästbilder..

kruxet med hästbilder på en ridskolehemsida (som jag har då) är att alla ungar lånar hejvilt, så en riktigt stor ruta med lite laguppläsning, om vad copyrightlagen innebär och vilka straff man kan få, infördes..
och de flesta bilder jag lägger ut är i den lilla storlek dom är och med copyrightstämpel på, och så finns det uppmaning om att maila mig om man skulle vilja ha en speciell bild som skrivbordsinderlägg eller så ;)
 
Sv: Stulna bilder

Du är så välkommen så att göra det.
Själv har jag precis skrivit ett mail till polisen om bandbreddstöld så jag får nog svar i morgon (senare idag).
Verkningshöjd är det som avgör om jag får använda en bild och kalla den som min även om den i grunden inte är min. Det är när man har förändrat den såpass att den uppnår just verkningshöjd.
Vi hade en diskussion om det för att tag sedan men minns tyvärr inte med vem :confused:
Så ord att fråga om:
Bandviddstöld
verkningshöjd
Överträdelse för copyrightlagen
PUL är kanske lite överkurs men diskuteras här titt som tätt och är bra att kunna någorlunda.

Stjäla bandbredd är för mig som att hacka sig in på grannens elnät och utnyttja elen men låter grannen betala för allt och håller vad jag har gjort hemligt för den som betalar för elen.
 
Sv: Stulna bilder

Är den här bilden länkad eller stulen? Försedd med copyright eller fri att använda? Finns den i Sverige eller var kommer den ifrån? Vem är fotografen? Har jag frågat om lov? Ska han ha betalt? Och sist men inte minst, går det att avgöra om den är laglig eller inte?

Många frågor blir det,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ok, sätt i gång och leta för den finns ju nånstans eftersom ni ser den.

regnbage.jpg
 
Sv: Stulna bilder

Gillar din inställning!! :bow:
Tur att nån mer har samma inställning.
Förklara gärna lite mer om det här, det var nytt för mig: "att stjäla bandbredd vilket kan kosta ägaren en massa pengar i längden?"

Ride on: Du undrar vem som ska kunna kolla dig eller hållla koll på att du följer lagarna. Det handlar inte om att du ska kunna komma undan med det, det handlar om att du snor någon annans jobb, något som någon annan lagt ner tid och kanske pengar på! Jag har inte köpt en dyr kamera för att andra ska sno mina bilder tex. och tycker inte att jag ska "behöva skylla mig själv" för att jag vill dela med mig av mina bilder, jag räknar med att ingen tar dem.
 
Sv: Stulna bilder

Och vad vill du säga med det?
Om du tar en bild och du vet att det inte är lovlig så är det ju upp till dig fram till dess att någon som äger bilden möjligtvis ser att du har använt den. Om du direktlänkar från annans server är det också upp till dig tills den som äger servern upptäcker att trafiken kanske ökat markant och kanske har ett konto där det går att se efter om det har direktlänkats till vissa bilder.
Vilken server den ligger på är heller inte så svårt att ta reda på för den som äger bilden om du skulle ha stulit den och den rätta ägaren till bilden skulle se det OM bilden är stulen eller OM den är direktlänkad till bildägarens server.
Direktlänka är som att koppla in sig på en annans telefon och/eller el anser jag för det kan kosta för den man kopplar in sig hos och tycker du det är ok så får det stå för dig.

Är den här bilden länkad eller stulen? Försedd med copyright eller fri att använda? Finns den i Sverige eller var kommer den ifrån? Vem är fotografen? Har jag frågat om lov? Ska han ha betalt? Och sist men inte minst, går det att avgöra om den är laglig eller inte?

Att göra som du gör nu är som att jag skulle gå ut med en bilstereo och säga "Gissa om jag har stulit den, om jag äger den genom att själv har betalat för den eller om jag har lånat den?".

Väntar fortfarande på svar från polisen.
Dagen är inte så gammal än och dom tömmer den bara en gång om dagen.
Just nu har jag bara fått ett svarsmail att dom fått min e-mail.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp