Studsig i anridningen...

A

amanin

Har ganska nyligen börjat hoppa med min lilla pålla, och vi håller oss på blygsamma höjder än så länge (70-80 cm). Hon är i stort sett bara hoppad på terrängbana, i ridhuset har vi mest ridit cavaletti och tagit ett par småskutt. Hon tvekar inte på någonting och hoppar verkligen med glädje och är högt över hindrena, och har aldrig vägrat hur nära inpå hindret vi än har kommit:love: .

Dock så är hon väldigt studsig, kan hoppa jämfota runt en hel volt om hon är på det humöret. Spelar ingen roll om man släpper efter och driver fram henne, då studsar hon bara snabbare:D . Detta är bara nära vi hoppar, och är egentligen inget problem då vi hoppar bana då hon snarare rinner iväg lite väl fort, utan bara när vi tränar på enstaka hinder. Jag funderar på om jag bara ska låta henne hållas och att det mattas av allt efterssom hoppningen mister sitt nyhetens behag, eller om jag ska sätta stopp för detta beteende redan nu? Har ni något bra tips på övningar? Just nu tragglar vi samma låga kryss om och om igen på en åttvolt, anridning-hopp-avsaktning till skritt-galoppfattning-anridning o.s.v., men hon studsar lik väl förbannat ändå:D Är i övrigt en ganska hetlevrad liten tjej och kommer alltid att klassas som het på hoppbanan...

Vad anser ni?

Sv: Studsig i anridningen...

det låter som att min lilla dam var exakt som din häst är nu.
det var i början när vi börja träna hoppning men hon har lugnat ner sig lite nu ;) hon tycker fortfarande det är kul och blir betydligt piggare vid hoppning men "studsningarna" innan hinder har försvunnit.
så för min del var det iaf något som försvann med tiden, som du sa "nyhetens behag", och nu är hon jättefin att hoppa :)

Sv: Studsig i anridningen...

flera galoppbommar före och efter hindret, studs, kombinationer.
travhoppa?
så hon måste länga och anpassa sig.
det kanske smittar av sig till övrig ridning sen.

Liknande trådar

Hoppning Är någon som har tips på vilket bett jag skulle kunna testa på mitt fullblod. Har senaste tiden hoppat på nova bett och det funkar...
Svar
12
· Visningar
2 188
Senast: Nickelodion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka