Studshoppning, solfjäder på volt

Wembley

Trådstartare
På hoppträningen igårkväll hoppade vi studsövningar med bl a tre hinder som stod som i en solfjäder på en volt. Innan studsövningen hade vi galopperat över bommar som låg på motsvarande sätt. Det fungerar ganska bra över bommar med hästen, som inte är så mycket utbildad än, men han skjuter ut bogen lite i framförallt höger varv. När vi sedan skulle hoppa i en solfjäder så blev ju problemet med den utskjutande bogen mer märkbart och det var svårt för honom att komma rätt i studsen. Min fråga är nu, är det bättre att bara koncentrera sig på att galoppera över bommar i en sådan här övning med honom? Att bara hoppa studs på raka spår till att börja med? Jag vill att han skall bibehålla sitt goda självförtroende i hoppningen och öka svårighetsgraden successivt. Hur hade ni gjort? :confused: Naturligtvis gör man gärna det som tränaren säger, men viktigast är att hästen får gott förtroende tycker jag.

Sv: Studshoppning, solfjäder på volt

Du behöver ju inte hoppa studs på böjt spår utan börja med bommar, sen höjer du vartannat så de blir hinder,bom,hinder,bom osv.
Hoppa studs på rakt spår och öva upp styrkan.
De viktigaste är att hästen tycker de är roligt och får en liksidig träning.

tänk även på att studs är en jobbig träning och framkallar mjölksyra.. arbeta inte för länge o lägg in pauser.

:bow: Tack för dina tips! Det där med varannat hinder och varannan bom är nog en bra idé till att börja med för att bli säkrare i solfjädern. Han har lätt för sig i hoppningen i övrigt och jag vill att han skall ha fortsatt gott förtroende och hoppglädje. Det är galopparbetet som behöver stärkas mer, så det är nyttigt med markarbetesövningar med lagom svårighetsgrad.

Tycker att du ska känna efter vad som känns bäst för dig och din häst, du är ju inne på rätt spår när du säger att du inte vill förstöra självförtroendet hos hästen.

Som sagt är det bra tips att ha varannan bom och varannan "hinder" när man tränar studs. Öka svårigheten efter hästen.

Lycka till!

Tack för det! Ja, jag ska be tränaren att lägga varannan bom på marken nästa gång, för att förenkla lite för honom. Han är den bäste hopphäst jag någonsin haft så jag vill honom allt väl. Önskar ibland att tränarna kunde tänka lite före och se hästens förutsättningar. Naturligtvis kunde jag också reagerat före övningen och sett att den skulle bli svår för hästen.
I juli skall vi iväg på en kurs med en riktigt rutinerad tränare och då hoppas jag att vi skall lära oss massor och ha riktigt roligt! :smirk:

Jag håller med dom andra som du fått svar av.. :p
Man känner ju ofta själv vad som är bra för sin häst och inte. jag tror man ska försöka lyssna på sitt hjärta. :)
Lycka till på kursen sen ;)

Är det en ung och/eller oerfaren häst håller jag med de andra, kör studs på raka spår och håll dig till bommar på volten i stället ett tag.

Övningen du beskriver tycker jag är rejält krävande även för en "färdig" häst, inte ngt man gör i första taget eller hur man uttrycker det.

Hästen är 7 år, men är i utbildningssyfte att betrakta mer som en unghäst, även om han har lätt för sig. Vi köpte honom i höstas och hoppträningen som är en gång per vecka påbörjades i januari. Han är hoppad lite före vi köpte honom också (inte regelbundet på träning). Men jag tycker också så här i efterhand (lätt att vara efterklok!) att övningen med studs på böjt spår är för avancerad för honom. Det är bra att höra att andras synpunkter överensstämmer med mina egna och att jag med gott samvete kan säga ifrån på nästa träning, utan att känna att det är jag som är mesig. ;)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka