Studsfråga!

P

prallan

I en studsövning med nio studs, lägre/högre om vartannat, hur många gånger bör man rida på för maximal positiv styrketräning? Vi kör idag på 4x alla låga, 4x varannnan ca 50 cm, sen 2x 4x varannat ca 80cm. Med längre skrittpauser mellan. Han klarar det utan problem, tycker ni det är ett lagom upplägg, eller kan vi öka med fler intervaller?

Om jag formulerar om frågan; en vältränad häst på MSV nivå, hur kör ni era studs-intervall i liknade övning? :)

Nu hoppade jag och Tant aldrig så många studs, men vi körde en av tre varianter:

1, Lägning: Studsserie med 5 studs, varav det sista var en oxer så att hon var tvungen att länga sig ut. Eftersom det var svårt för henne, var det en utmärkt övning.

2, Kort-kort: Tant ville helst inte avända båda bak parallellt, så vi gjorde avståndet mellan studsen kortare för att få mer 'studsig' studs, och då satte hon bakbenen mer parallellt. Kortade avstådent med 2-3dm.

3, Vanligt: 3-5 studs i serie, 3m i mellan varje. Börja på ca 30 cm, avsluta på 70-80 cm.

Studs har så mkt med teknik och känsla att göra, vad vill man ha ut av det? Studs på 50cm var helt bortkastat på Tant då hon bara lyfte på benen lite över bommarna, man behövde upp på minst 70 för att hon skulle börja trycka ifrån med bak och använda ryggen. Antalet gånger vi hoppade berodde på serien och hur tränad hon var för tillfället. Det handlade om känsla att komma till punkten 'nu börjar hon bli lagom trött'. Och det varierade ganska mycket.

Dock skrittade jag inte direkt mellan gångerna, då jag inte ville ha 'på-av-på-av'. Det handlade inte om konditionsträning utan muskelstyrka, så jag ville hellre ha pulsen på en jämn nivå.

TL;DR: vad som är optimal styrketräning för din häst kan du bara känna efter.

Liknande trådar

Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama