Alla har vi varit där, skulle jag vilja påstå. För vissa av oss är det dock så länge sedan, att vi har lite svårt att komma ihåg känslan av att inte ha kontroll på sig själv alls... Men nu har dottern börjat träna på allvar, och nedsittning i trav är en av de saker vi hårdtränar just nu.
Tipsen är:
*Försök hålla ett jämnt, lugnt tempo i traven. (Hästen och du ska vara uppvärmda först!) Om det går riktigt sakta får du inte in känslan av hur du ska sitta, går det för fort blir det för svårt. Ett normalt arbetstempo anser jag är bäst.
*Jag tycker inte att man ska träna utan stigbyglar i början. Det känns tryggt att veta att man kan trampa ifrån om det skulle behövas.
*Om du har möjlighet är det toppen att låta någon longera dig. Då får du dessutom bra feedback från någon som verkligen ser hur du sitter. Annars kanske du kan filma - du lär dig massor bara genom att kritiskt titta på dig själv.
*Sitt bara ner korta stunder i taget. Det kan räcka med några få steg i början. Så fort du tappat balansen har du ju hållit på för länge. Nöj dig med tre steg om det är allt du klarar av, och träna detta många gånger. Något som funkar bra för dottern är att rida lätt, sedan sitta ner tre steg, sedan rida lätt, sedan sitta ner fem steg, sedan rida lätt, sedan sitta ner tre steg...
*Att rida på en volt, minska den och sedan sätta sig ner och öka volten igen är ett moment som känns lättare. Om du är duktig på skänkelvikning kan du sitta ner under den - ger samma effekt förutsatt att du klarar att hålla samma tempo trots rörelsen i sidled.
*Slutligen: träna, träna och träna. Det är övning som ger färdighet, och det krävs massor av övning för att kunna rida. Har du möjlighet att träna på olika hästar så småningom är detta det överlägset bästa sättet att lära sig mycket på ganska kort tid.
Krocket