Studera och ha häst i Halmstad

Islandstok

Trådstartare
Vet att det finns många trådar redan ang att studera och ha häst, men hade velat se fler svar!:) Och framförallt hur hästlivet är nere i Halmstad.

Ska ev börja plugga på högskolan i Halmstad till hösten och flytta ner.
Går det att ha häst på enbart studiebidrag och lån om man har en liten buffert för ex oförutsedda veterinärkostnader. Dyrt med stall där? Bra bussförbindelser eller är bil ett måste?

Tack för era åsikter och erfarenheter :)

Sv: Studera och ha häst i Halmstad

Beror ju förstås på vilken service du ska ha, ridbana/ridhus osv. Rent generellt är bil att föredra, och stallplats (inkl hö) går loss på mellan 1500 (utanför stan, bil halvt måste, ridbana) till 2800-3000 kr (ridhus, närmre stan). Runt 2500 skulle jag gissa med ridhus, mkt eget arbete och viss strö, men de flesta stallen kräver nästan bil, särskilt vintertid. Bor du vid högskolan eller där i närheten går det nog att hitta lite olika billigare stall (utan ridhus) längs med väg 117, men jag vet inte hur cykelvägarna ser ut åt det hållet.

Tänk på att det kan vara tufft att hitta lägenhet i Halmstad, så kolla upp boende i tid!

PM:a gärna om det är ngt mer du undrar över.

Jag hade min häst på en ko-gård strax öster om halmstad (en mil med bil ca), de ville ha det gratis men jag lyckades övertala dom till att få betala 250kr/mån i stallhyra :D Underbara människor!

Gården hade inga faciliteter, hästen bodde i lösdrift med gårdens egna islänningar, stallet bestod av ett gammalt ko-stall. Den enda riktiga lyxen var väl varmvatten i det g:a mjölkrummet/sadelkammaren. Men jag trivdes som fisken i vattnet! Skrittavstånd till en tränare med stor rundpaddock där vi red lektion två ggr/mån. Jag köpte av gårdens hö för en väldigt billig peng. När jag åkte hem över helgerna passade de hästen åt mig. Ridvägarna var oändliga. Jag hjälpte till så mycket jag hann med mockning o fodringar.

Jag hade häst på studielånen, bodde i Nyhem, hade bil o klarade mig utmärkt. Jag valde iofs bort annan lyx i form av nya kläder och söp inte bort pengarna på kåren ;) Jobbade(utan ersättning iofs) på kårpuben istället o var på så sätt med iaf. Levde på billig mat. Men aldrig att jag hade velat vara utan hästen o friheten man får i stallet! Det behövde jag för att orka plugga. Bil har jag inte velat vara utan sen jag fick körkort, så jag har ingen aning om hur det är med bussarna där- satte aldrig min fot i en :D

Från början stod jag i ett stall med 500kr kallhyra lösdrift. Men trivdes inte, hästarna missköttes GRAVT! När det började drabba min häst så red jag helt sonika ner till ko-gården o frågade om de ville ha min häst där till skolan var slut, jag hade ju sett att där gick andra islänningar.

Det blev en halv uppsats om mitt hästhavande i halmstad, men inte ett enda svar på dina frågor kanske ;) Jag levde i min egna lilla värld, att ha en stallhyra på 1500kr hade aldrig varit aktuellt för min del, det hade pengarna inte räckt till! Det var precis så det gick runt som det var...

Hej
jag har haft inackoderingar här som läst på högskolan. Iallafall åt vårt håll (kusten söderut) behövs körkort. Finns buss men är inte jättetät trafik.
Det tar ca 15 min till oss med bil och häromkring ligger priserna runt 600:-till 700:- i kallhyra. Vi har ridavstånd till ridhus med bana på gården och modernt välutrustat stall så du vet vad man kan jämföra med.
Det finns gott om stallplatser runt Hstad så man kan nog kosta på sig att vara "kräsen". Håller med föregående om lägenheter dock...det är nog inte lika enkelt. Kanske passa på att hyra en box till dig oxå:D
Lycka till :laugh: och det är klart pållen ska hänga med !!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 642
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 20 år, äger min treåring sedan han var 1,5 år. Jag har bott i Stockholm hela mitt liv men vill/måste jag ta det...
Svar
3
· Visningar
1 096
Senast: room101
·
T
Hästmänniskan Jag behöver lite råd och åsikter från er. Jag har haft min valack i snart tio år, och han är på sätt och vis den viktigaste individen i...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: Thornbird
·
Foder & Strö Kele fick ju lunginflammation tre veckor gammal och följde upp med en övre och nedre luftvägsinfektion plus begynnande...
Svar
14
· Visningar
1 594
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring