Studera nu eller senare?

kolblakkur

Trådstartare
Jag går runt och fnular dagligen på hur jag ska göra. Kan ni hjälpa mig med lite feedback, egna erfarenheter, tips, råd osv?

Jag har i nuläget ett heltidsjobb. Helt okej betalt och trevliga kollegor, dock understimulerande då jag är van vid betydligt större ansvar. Började arbeta heltid för ett halvår sedan, och det var såklart en stor skillnad ekonomiskt från att ha arbetat 65% som jag gjorde tidigare.

Vill dock utbilda mig (till sjuksköterska) och funderar då på om jag ska vänta i några år och njuta av heltidsinkomsten och slippa snåla med utgifter - eller utbilda mig snarast och få det "överstökat".

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Studera nu eller senare?

Jag hade börjat plugga så snart som möjligt för att bli klar så snart som möjligt!
 
Sv: Studera nu eller senare?

Jag har sett att du har skrivit tidigare angående detta ämne och du verkar säker men ändå osäker. Sjuksköterska verkar vara ett yrke som du går och drömmer om och då skulle jag satsa nu, det är en rätt bred utbildning och det finns flera specialinriktningar och arbetsmarknaden är bra för sjuksköterskor.
 
Sv: Studera nu eller senare?

Ja, jag är säker. Jag är bara osäker på NÄR :D jag ska bli sjuksköterska.
 
Sv: Studera nu eller senare?

jag säger "go for it!" Ju tidigare du blir klar med utbildningen desto bättre? :)
 
Sv: Studera nu eller senare?

Fast vad är poängen att vänta? Jobbar du mycket nu och kan tänka dig att jobba lite övertid också (ifall det går) så har du snart tjänat in en bra buffert tills studietiden.

Dessutom har du ju alla chanser att jobba extra under utbildningen, så det är inte säkert att ekonomin blir lidande. Däremot tiden.
 
Sv: Studera nu eller senare?

Enda anledningen jag kan se till att vänta är för att minska studielånen. Har ju varit mycket i ropet om ssk löner och går det att minska studielånen så är ju alltid det positivt tycker jag. Men det är ju bara lönt om du tjänar så pass idag att du kan lägga undan en rejäl summa varje månad. Om inte så är det lika bra att plugga direkt så att du får högre lön snabbare ;)

Jag kan säga att det var ovärderligt för mig att ha en hel del sparat när jag började plugga. Första terminen tog jag bara halvt lån, sen blev det flytt och dyrare boende och då fick jag ta hela och jobbade dessutom. Men när hästen blir skadad, bilen går sönder, katten pissar i sängen och man blir sjukskriven samma månad är det otroligt skönt att ha pengar på kontot, vilket många studenter tyvärr inte har.
 
Sv: Studera nu eller senare?

Högre lön snabbare? Jag tjänar redan vad jag förmodligen kommer tjäna som ssk ;) :)

Jo, en buffert kommer jag ha. Kommer stoppa undan så mycket som möjligt innan det är dags isåfall (jag som hittat massa hästsaker jag vill frossa i nu :().
 
Sv: Studera nu eller senare?

Vad är det med ssk-yrket som lockar?
Antar att du redan är usk? Finns det inga andra jobb du kan få med din nuvarande utbildning som är lite mer stimulerande och utmanande?
Om inte så får man ju göra en avvägning om man "har råd" att studera även på lång sikt, även om man inte betalar så mycket per månad så är det ju ändå under lång tid. Är det värt det? Då menar jag inte främst ekonomiskt, utan mjukare värden som trivsel på jobbet. Kanske finns det yrken som passar dig bättre utan att du behöver studera och ta lån?

Hästsaker är farliga! Funderar ofta över hur folk som inte har häst kan ha så dålig ekonomi :P Har en kompis som alltid suckar djupt när årskortet till gymmet ska betalas (ett par tusen). Det är ju vad de flesta hästägare lägger i månaden. Vad gör de med alla pengar? :P :o
 
Senast ändrad:
Sv: Studera nu eller senare?

Ja, jag är säker. Jag är bara osäker på NÄR :D jag ska bli sjuksköterska.

Jag gissar att du kommer få högre lön när du väl är sjuksköterska? I så fall lönar det sig ju ekonomiskt bättre att plugga nu, för då får du fler år mer den nya, högre lönen, än om du är kvar på nuvarande, lägre betalda jobb. Även om ingångslönen som sjuksköterska är samma som du har nu gissar jag att löneutvecklingen kanske är bättre. Plus att du får fler år att göra nåt du tycker är stimulerande, och mindre tid av ditt liv du ägnar åt nåt du inte tycker är stimulerande.

Visst är det trevligt med högre inkomst, men om du pluggar nu så får du ju ganska snart en ännu högre inkomst än vad du har nu. Utöver lönen verkar ju inte nuvarande jobb ha så mycket annat att erbjuda att det är värt att skjuta upp studierna för jobbets skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Studera nu eller senare?

Jag vet inte vad som skulle kunna passa mig mer än SSK. Jag vill ha olika patienter hela tiden, mer ansvar och utmaningar.
Har tidigare intensivvårdat patienter i hemmiljö, det passar mig ganska bra.
 
Sv: Studera nu eller senare?

Jag hade väntat några år och sparat ihop pengar. Men så har ju jag hoppat av mina sjuksköterskeplaner också :angel:
 
Sv: Studera nu eller senare?

Jag jobbade i ett år, levde billigt(bodde dessutom hemma det året ) en viss procent av lönen fick jag spendera på roliga saker men majoriteten sparade jag. Efter det började jag plugga och för mig var det nödvändigt att ha den bufferten. Så jag slapp jobba alla terminer och faktiskt kunn laga hästen vid behov. Tog fullt studielån under 5 år, men det var enligt planen...
 
Sv: Studera nu eller senare?

Jag tyckte inte det var värt 3 års sparsamhet och flera 100tusen i studieskulder för att tjäna en löjligt låg lön på ett jobb som har hög statistik utbrändhet. Har man den rätta viljan är det säkert värt det men uppenbarligen har jag inte den. Drömmen var att bli ambulanssköterska men den drömmen har bleknat och jag sitter as we speak på en truckutbildning för att få jobba inom industrin där jag trivs och får bra betalt för slitaget. Jag anser just nu att mitt privata liv är mer värdefullt :)
 
Sv: Studera nu eller senare?

Okej, det var tråkigt att höra att din bleknade :(

Tre månader tills det är dags att söka in. Söka in kommer jag göra oavsett, så får jag ta beslutet senare om jag kommer in.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp