Studentflak - förbjud

Inte generellt överallt. I så fall kanske lokala förbud..

Det sker inte här och jag tycker att det brukar vara väl uppstyrt även där förare, elever osv blir tydligt informerade om vad som gäller. Flaken får inte vara utformade hur som helst minns jag.
Kanske det även är skolans ansvar hos er som ska ta lite bättre ansvar (även där minns jag att det var bra uppstyrt). Det är ju allas ansvar att det ska fungera, elever, förare och skola..kanske mest de sistnämnda. Sen är det ju även kommun som ska peka ut kortegevägen, stänga av osv. Polis brukar vara på plats och hålla ordning även.

Att det lever om däremot, skrålas och spelas en del musik får man stå ut med en dag om året faktiskt, att ta studenten är ett minne för livet och ska firas..men att någon kastar föremål eller häller ut öl på folk är ju aldrig ok.

Är det säkert och alla sköter sig så är det ju en jättetrevlig tradition som iaf jag inte tycker ska förbjudas i hela landet bara för att det finns idioter på nåt håll som inte sköter sig. Ta tag i problemet där problemet finns och inte kollektiv bestraffning anser jag.

I städer med fler än en eller ett par gymnasieskolor handlar det sällan om en dag om året. I större städer handlar det om dagligen i veckor.

I Malmö tycker jag vädret hjälpt till, inte jättekul att åka flak i ösregn. Men här är det också student varje dag i 2,5 vecka, det tutas och vrålas.

För en dag är inget att bråka om, men det är lite trist när resten av stan får stå åt sidan flera veckor.

I Lund verkar det vara en utspark per dag och kommunal skola = 4 dagar. Sedan finns det 14 fristående skolor som drar ut på det ytterligare några dagar. Jag tror att de sista går ut på måndag.

Malmö är ju avsevärt större med dubbla antalet skolor så det känns rätt naturligt att det blir en längre procedur där, från början av juni och framåt.

I Lund verkar det vara en utspark per dag och kommunal skola = 4 dagar. Sedan finns det 14 fristående skolor som drar ut på det ytterligare några dagar. Jag tror att de sista går ut på måndag.

Malmö är ju avsevärt större med dubbla antalet skolor så det känns rätt naturligt att det blir en längre procedur där, från början av juni och framåt.

Umeå är jämnstort med Lund och där klarar man av hela kommunens studentflaksåkande på ett par timmar, dvs. alla tar studenten på en och samma dag. Några skolor springer ut 11.30 och andra 12.30, så liten spridning behövs för att få det att fungera problemfritt där.

Då jag tog studenten (inte megalänge sedan) kontrollerades flaken och elever av lärare innan avfärd. All alkohol beslagtogs. De som var i för risigt skick fick inte åka med. Som jag uppfattade det var det knappt något svineri på något av flaken. Tar skola/polis/föräldrar ansvar för att hålla det clean underlättar det för eleverna, vi fick tex info redan någon månad innan att studenten räknas som skoldag - ingen alkohol i skolan, kyrkan, flaken. Det efterföjdes i princip helt. Ingen blev askalas på champagnefrukosten, direkt...

Umeå är jämnstort med Lund och där klarar man av hela kommunens studentflaksåkande på ett par timmar, dvs. alla tar studenten på en och samma dag. Några skolor springer ut 11.30 och andra 12.30, så liten spridning behövs för att få det att fungera problemfritt där.

Jag är helt övertygad om att det är själva arrangemanget det är fel på, att man kan göra det på bättre sätt.
Varför måste skolorna avsluta olika dagar?

Eller lokala förbud möjligen om det inte fungerar..men oavsett så brukar det ju inte vara hållbart om inte alla följer en röd tråd där samtliga samverkar för god ordning och för det krävs ofta att kommun, polis, fordonsförare, skola etc är en stor del av framförandet. Eleverna själva kan ju omöjligt ska vara de som ska antas styra upp och få sånt här att fungera..det är ju bäddat för kaos då, det håller jag med om för man kan omöjligt räknas som så erfaren och vuxen då att alltid fatta rätt beslut..

Vi hade också "nykterhetskontroll", hade aldrig varit ok att entra flaket stupfull eller lassa på en massa alkohol..om inte nästan omöjligt iom att det var aulatid (dvs som att vara i skolan som vanligt) och därefter direkt på flaken..Till det såg skolan till att man skulle vara där så tidigt som möjligt, tror vi hade redan kl halv sju på morgonen och före det är det nog få som orkar "supa". I informationen om dagen stod det klart och tydligt att ingen alkohol var tillåten under skoltid, så att komma full till skolan så hade man ju missat studentfirandet oavsett.
Någon enstaka cider senare på flaket såg man lite mellan fingrarna men det är ju inte så farligt heller som att någon planerar för värsta fyllan.

I andra städer med flera gymnasier som går ut samma dag tycks det ju fungera alldeles ypperligt för.

Senast ändrad:
@Dandylinn och @Cherarriduracell : När eleverna lämnar skolans område är de inte längre "elever", de har avslutat sin utbildning! ;) De är dessutom myndiga, varför vill ni då att skolan ska fortsätta ta ansvar för dem? Föräldrar har kanske inte heller så mycket att säga till om!

Vuxna, myndiga medborgare bör själva kunna ta ansvar för sin alkoholkonsumtion. Och arrangera sitt flakåkande själva. :)

Här finns det 25 st gymnasieskolor och om jag har hittat rätt information så gick alla ut igår.
Alltså blir det en dag med flakåkande och det tycker jag ska få vara helt ok.

Däremot hörde jag av min kollega att en kille på hennes brors flak fick en champangeflaska i huvudet och fick fortsätta firandet på akuten.
Så det kanske vore bra med ett förbud att ha med dricka på flaken. Det finns tillräckligt mycket tid under dagen att dricka på i alla fall. Och är man för full så får man inte följa med på flaket, det kan inte vara så svårt att se till att tillexempel en lärare eller annan vuxen kollar det innan dom kliver upp på flaken.

@Dandylinn och @Cherarriduracell : När eleverna lämnar skolans område är de inte längre "elever", de har avslutat sin utbildning! ;) De är dessutom myndiga, varför vill ni då att skolan ska fortsätta ta ansvar för dem? Föräldrar har kanske inte heller så mycket att säga till om!

Vuxna, myndiga medborgare bör själva kunna ta ansvar för sin alkoholkonsumtion. Och arrangera sitt flakåkande själva. :)

Fast det beror på hur länge man anser att de går i skolan den dagen..Innefattar flakåkningen skoltid så är det ju fortfarande skoltid och lämpliga förhållningsregler som hör till. Vår skoldag och utgång avslutades när flaken återvände och då ansågs vi ha gått ut skolan.
Myndig eller ej, men man har ju fortfarande skyldiigheter iom att man valt att gå i skolan - ska därför hålla sig efter vad som gäller därtill under skoltid..Annars kan man ju avsäga sig sitt ansvar överallt också bara för att personen är myndig, verkar märkligt..

@Dandylinn : Fortfarande ingenting som enskilda lärare kan lägga sig i, hur lång elevernas skoldag ska vara bestäms av skolans rektor/ ledningsgrupp. Om den ger tydliga instruktioner kan läraren bara förmedla dessa vidare.

Igår åkte jag studentflak med min klass och många andra som gick ut. Det jag upplevde från vårt flak var inget negativt! Förvisso har det ju såklart med människorna man åker med, om de är idioter eller inte. Inget ölkastande eller annan dricka hälldes på andra eller oss själva (och såg inga andra flak göra det heller), det var musik och glädje, även från folk på marken. Många fotograferade när man åkte förbi och hälsade och dansade med.

I Uppsala finns det bra många gymnasieskolor. Alla tar studenten samma dag, vilket gör att det inte handlar om flera dagar om året. Jag tror att de flesta invånarna tycker "trafikstockningen" är okej när det handlar om just 1 dag och med glada studenter.

Många hyr flak och där brukar det vara med en nykter person över 25 som tar ansvar och kunna kontakta föraren om någonting händer. Man informerar polisen om ens "rutt" och får ett godkännande.

Efter vad jag läst i andra inlägg verkar det som om ett par städer verkligen behöver organisera det mer. Däremot tycker jag att det vore synd att ta bort studenflaksåkningen. Det var verkligen riktigt roligt och ett av de bästa igår.

@Dandylinn : Fortfarande ingenting som enskilda lärare kan lägga sig i, hur lång elevernas skoldag ska vara bestäms av skolans rektor/ ledningsgrupp. Om den ger tydliga instruktioner kan läraren bara förmedla dessa vidare.

Möjligen, men de högre upp kanske insett vad som kan vara nödvändigt att ha som åtgärd för att förhindra stök? Fått direktiv av kommun etc vad som är lämpligt.

Uppenbarligen verkar det ju fungera på många håll medans det inte gör det på andra.

Här sker det en enda dag, under en viss tid (någon timme kanske) och endast på ett visst, litet område som för stunden är blockerat för annan trafik. Funkar jättebra.

Varför kör de flera dagar? Varför kör de bland annan trafik? Varför kör de långa sträckor?

"hela dagen räknas som skoldag, området flaken kör ut från räknas även det som skolområde idag."

hur eller som rör det sig om folk under 20 som dricker på gatan. Polisen som ca alltid är inblandad i kortegen har något att säga till om.

Men kanske polisen kan bevilja tillstånd för just en dag och under en viss tid på ett avgränsat område. Kanske skolorna kunde samarbeta?

@em-pirre och @Dandylinn : Kanske kommunen inte kan/får/vill lägga sig i hur icke kommunala skolor organiserar sitt firande?

Jo det tror jag är rimligt.
Gick själv på icke kommunal skola och de hade fått direktiven därifrån bla, som av polisen om vilka ordningsregler som förväntas och att skolorna är en stor del i ansvarsfrågan att föra infon vidare till elever. Allmänt dåligt uppförande eller svineri är ju oavsett inte accepterat oavsett om man går i skola eller ej. Är man stökig på allmän plats tar ju polisen vid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 210
Senast: QueenLilith
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 672
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar