Inte generellt överallt. I så fall kanske lokala förbud..
Det sker inte här och jag tycker att det brukar vara väl uppstyrt även där förare, elever osv blir tydligt informerade om vad som gäller. Flaken får inte vara utformade hur som helst minns jag.
Kanske det även är skolans ansvar hos er som ska ta lite bättre ansvar (även där minns jag att det var bra uppstyrt). Det är ju allas ansvar att det ska fungera, elever, förare och skola..kanske mest de sistnämnda. Sen är det ju även kommun som ska peka ut kortegevägen, stänga av osv. Polis brukar vara på plats och hålla ordning även.
Att det lever om däremot, skrålas och spelas en del musik får man stå ut med en dag om året faktiskt, att ta studenten är ett minne för livet och ska firas..men att någon kastar föremål eller häller ut öl på folk är ju aldrig ok.
Är det säkert och alla sköter sig så är det ju en jättetrevlig tradition som iaf jag inte tycker ska förbjudas i hela landet bara för att det finns idioter på nåt håll som inte sköter sig. Ta tag i problemet där problemet finns och inte kollektiv bestraffning anser jag.
I städer med fler än en eller ett par gymnasieskolor handlar det sällan om en dag om året. I större städer handlar det om dagligen i veckor.