Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Själv har jag aldrig tagit studenten, och av familjekulturella & strukturella skäl så är jag inte så insatt i seden och behöver lite input på hur man gör. Det är möjligt att tråden skulle vara bättre på ÄU, men det är väl inte studenterna själva som arrangerar allt runt om? Här på senior borde massiv kunskap om ämnet finnas?
Jag undrar varför man gör förstoringar på babybilder? Varför har man mottagning efteråt, och har man numer mottagning alls i delade familjers tidevarv? Nallarna, vad liksom...varför ger man nallar? Är det för att studenten ska bli gratulerad och få presenter man har mottagningen? Liksom, rent praktiskt, ska inte studenten ut och åka flak, ut och festa med vännerna efter utspring? Vad förväntas att man 'ska' göra för sin student?
Jag är helt okunnig i detta, jag behöver ett ABC för hur studenten går till rent familjärt såväl formellt som informellt. Hjälp buke!
Jag undrar varför man gör förstoringar på babybilder?
Nallarna, vad liksom...varför ger man nallar?
Det där är bara så efterblivet![]()
Om det är efterblivet eller inte kan jag inte avgöra, jag undrar varför man gör det? Om du tycker att det är en för gammal sed att använda babybilder och nallebjörnar - vad gör man istället och framförallt - varför gör man plakat och varför nallar?
Någon sa i tråden att nallarna är handels-påhitt - är det någon symbolik för 'du är vuxen nu, men mammsing vet att du gillar nallar ändå-grej, eller vad? Pinsamhetsfaktor? Blommor för att gratulera med är jag med på, och visselpipa för att väsnas med på flaket är jag med på, men nallarna och babybilderna har jag inte kommit underfund med ännu så förklara gärna. Om dessa är 'efterblivna' - gör man stilbrott om man _inte_ använder babybild eller hänger nalle om studentens hals?
Jag känner mig helt ovetande om dessa mysterier!
En kollega med en jämnårig också student har tjatat på mig i ett års tid om frågan om jag ska ta semester under studentveckan, och jag har inte riktigt förstått ivern i varför jag skulle behöva göra det. Det är tajt om vikarier så det är känsligt om vi är flera som tar semester samtidigt, men jag får känslan av att kollegan mest är bekymrad över att 'det är så mycket att fixa' och att det är därför jag antas behöva ta ut semester den veckan. Jag kan dock inte se någon anledning till att vara ledig just annat än bara utspringsdagen om jag ska fixa någon slags mottagning - jag har funderat på vad det är som kräver såna förberedelser men här i tråden verkar det ju inte vara så himskans avancerat det jag förväntas fixa.![]()
Det där plakatet känns lite fåningt, ärligt talat.
*kl*
Semester under studentveckan? Överhuvudtaget tycker jag att studenten är onödigt upphaussad - i snitt 16000 kr. per student läste jag i SvD.
(Jag följer tråden p.g.a. fattar inte grejen, och 31 inlägg senare fattar jag fortfarande inte grejen.)
Och jag blir förvånad när jag läser denna tråden att det verkar vara vanligt med småfester med bara närmsta familjen, kanske något skiljer sig i olika landsdelar, här nere har jag aldrig varit med om det utan studentfesterna är stora fester där dels hela släkten ut i grenar med kusiner och tom nästkusiner odyl är en självklarhet dessutom även familjens vänner, föräldrarnas vänner och barn osv sen alla studentens vänner som inte själva tar studenten den dagen ofta rör dessa sig mellan flera fester iom att de ofta känner många som tar studenten. Brukar vara massor av folk på studentfesterna som håller på till sent även om studenterna och den generationen försvinner iväg till någon gemensam fest senare på kvällen.
Antagligen, samt sannolikt en kvarleva från tiden då studentexamen faktiskt existerade.Kan det överdrivna hänga ihop med en tid där gymnasieexamen/studenten av sista avstampen mot vuxenlivet och arbetslivet? För många var det, mer eller mindre, den sista utbildningsposten och således värt ett firande?
Och det är ju inga småfester att rodda hem utan tar ju sin lilla tid att fixa mat till kanske 100 pers, många hyr tält och bord och stolar och dylikt kort sagt mkt som skall fixas.