student + häst

panzy

Trådstartare
det här har väl varit uppe x antal ggr antar jag men...

ni som har häst och pluggar heltid, hur jobbigt är det?? ffa tidsmässigt??

jobbar nu men ska börja plugga nästa höst och kommer då pendla 5 mil (buss + ett bussbyte :crazy:). Naturvetenskaplig utbildning = mycke tid i skolan. Hinner man med el blir det bara jobbigt??

vill helst köpa nu, men vill ju inte riskera att behöva sälja om ett år pga tidsbrist :confused:

Sv: student + häst

Med tanke på den långa pendlingen skulle jag säga att det verkar svårt. Men vill man kan man!

Beror på hur du menar. Har du hästen där du bor kommer du nog att hinna med utan problem, men om du måste pendla ytterligare till hästen så bli problemen väldigt mycket större. Sedan kan det ju finnas ekonomiska hinder också.. Det är det största för mig nu i alla fall..

hästen kommer isf stå på cykelavstånd (tack o lov)

den ekonomiska biten tänkte jag tänka på senare :angel:

Jag åker till skolan vid halv 7 på morgonen, och kommer hem vid 6 på kvällen. 2 bussbyten :crazy:. Ja, man hinner, men det är kämpigt.

Jag tror inte att det är några problem för dej att hinna! Man blir mycket gladare och mer motiverad om man samtidigt pysslar med något man tycker är roligt, något man brinner för!
Jag tycker du kan testa ha häst i alla fall, om nu den ekonomiska biten går ihop förståss! ;)

det är ju just det, troligtvis kommer jag plugga bättre om jag har häst eftersom jag då mår bättre, har nått att se fram emot osv...

den ekonomiska biten borde gå, blir sambo samtidigt som jag flyttar, och tror inte stallplatserna ska va så dyra, litet samhälle. men det måste såklart kollas upp innan hästköp... Och har back-up hos mamma med både akuta pengar o stallplats..

jag hade 3 hästar när jag pendlade fram och tillbaka till skolan med buss och 2 buss byten. visserligen bara ca 3,5 mil men jag åkte hemmifrån vid 7 å va hemma vid 17.30 å därefter var det stallet någon timme sen pluggade går bara man har vilja.. men är man ute efter topp betyg så kan de bli lite jobbigt då det offta blir lite tid att plugga men som jag som nöjde mig med G-VG så funkade de kanon

Förra våren pluggade jag och hade hästen 5-6 mil bort. Men det fungerade för att jag ofta åkte hem till mamma och använde bilen. Det hade varit otroligt tufft annars, dock stannar bussen 2 km från stallet då.

Anyway, det jag tyckte var jobbigt var att andra kunde gå ut och festa mitt i veckorna medan jag var tvungen att åka och rida och sen plugga.

Finns det inget närmre stall? Jag tror det kan bli tufft om man fortfarande vill vara social.

Man behöver faktiskt inte vara ute och festa mitt i veckorna för att bli "en i gänget"! Är ju lite galet om det skulle vara så. Om hon dessutom är sambo så vill hon väl ändå hem till sin kille gissar jag, satsa på sitt eget liv istället! Tycker jag låter klokt! :D

Jag har aldrig hängt med min klass ut mitt i veckorna, ingen som har tittat snett på mig för det och man får fortfarande hänga med om man skulle ångra sig.
Skolan och studierna innebär så mycket socialt i sig, massa sammarbeten, grupparbeten och så vidare. Brukar nästan vara omöjligt att hamna utanför (särskilt när man kommer upp bland lite mer moget folk). Faktum är att det är skönt att inte LEVA med de man studerar med! ;)

oavsett om du pluggar eller jobbar så går mycket tid åt till det man sysselsätter sig med. den lilla fritid man har tillbringas hos hästen. så mycket mer tycker inte jag man hinner med faktiskt. pluggar man så är det knappast bara tiden i skolan som man behöver till att plugga utan även tid hemma. Vill man så hinner man! Som du säger så kan det vara bra att ha något annat att tänka på och se fram emot mitt i allt pluggande.

den svåra delen är isåfall den ekonomiska biten! hästar är inte direkt gratis att hålla, men vill man så löser det sig. blir du sambo så delar ni ju antagligen på hyran och fasta kostnader så där kan du få loss lite pengar som du nu antagligen betalar själv idag.

medryttare och halvfodervärd finns ju alltid om det krisar...

Jag har två tävlingshästar samtidigt som jag läser juridik på heltid. Hästarna står uppstallade ungefär 3 mil ifrån där jag bor, tar en halvtimme från dörr-dörr med bil, en timme kommunalt.

Jag tycker inte att det är så svårt att hinna med. Om jag skulle läsa (vilket jag aldrig gör, alldeles för ostrukturerad för det :p) 8.00-15.00 varje dag, fem dagar i veckan, skulle jag läsa mycket, även för min utbildning med extrem betygshets. Då kommer jag till stallet vid fyra, är där i fem timmar, hemma vid halv tio. Äter och så då, kanske går och lägger mig vid elva-tolv.

Så nej, jag tycker att det går ihop tidsmässigt. Det är ju faktiskt så att det är ridningen och hästarna som ger mig styrka att orka plugga. Jag kommer till stallet för att hämta nya krafter, för att få slappna av och bara göra någonting annat för en stund.

Sen kan det bli lite jobbigt ffa på vårsäsongen, när det är mycket meetings i samband med tentor. Då blir det lite tuffare, men vill man så går det helt klart!

(jag är lite sugen på att köpa en tredje också, men det får vi se hur det blir med..)

När jag gick gymnasiet med naturvetenskaplig profil skaffade jag häst sista året på vårterminen. Även om man hade mycket i skolan så gick det ändå på något vis. Jag ägnade rasterna åt läxor, och tiden på bussen kan man också använda på bästa sätt. Jag pendlade närmare 6 mil enkel väg, så jag förstår din fundering... :p MEN jag vill bara säga att du bör tänka på den ekonomiska biten också, även om det kanske känns avlägset eller jobbigt. Jag betalade min häst själv, och som student har man ju som bekant ingen större inkomst :crazy: Idag, 9 månader senare, är jag arbetslös och måste lämna bort hästen på foder. Så tänk dig för innan :) Lycka till!

*svarar alla*

festa mitt i veckorna kommer jag inte göra i vilket fall som helst, då sticker jag mycket hellre till stallet...

Har haft häst hela min uppväxt och saknar det otroligt mycket (fattar inte varför jag sålde :confused:). jag vet ju var själva hästen tar i anspråk av både tid o pengar, men just pendlandet och studierna. Vet ju inte hur mycket tid det kommer ta :confused: vill ju inte sabba studierna för att kunna ha häst, men samtidigt vet jag att jag pluggar bättre när jag har häst...

Den ekonomiska biten är så länge jag blir sambo med älsklingen inga problem, obs, han tänker inte betala ett öre :p men det blir ju billigare att bo...

Ett jäkla funderande, tror dock att det kommer bli häst inom ett år iaf, ska försöka "hålla mig" tills jag vet att det funkar o bo ihop o att jag trivs på utbildningen, men sen blir det nog till att "slå till" :)

Allt löser sig med massor med vilja och kanske lite back up i stallet.

Jag jobbar heltid, 5-skift, och pluggar heltid på högskolan.
Har inte råd att ta tjänstledigt o leva på studiemedel....
Arbetsgivaren är inte så flexibel men de är de på skolan.
Har 5 hästar, 2 som tränas. Har gård så ingen restid. Men däremot kommer det ju en hel del jobb med att sköta stallet, foder, ut-insläpp mm.

Har en snäll mamma som hjälper till när det krisar. :bow::bow:

Jag både pluggar (är i skolan 2-3 dagar i veckan när jag inte har praktik) och jobbar (2 nätter i veckan eller 2 dagar per vecka). Tidsmässigt kan det bli lite tajt ibland. Men jag har en fantastisk medryttare som tar en dag i veckan och en superskötare som tar en annan dag i veckan så jag har fem dagar i stallet per vecka. När det är riktigt illa med tid har jag min pojkväns lillasyster som kan hjälpa mig vilket underlättar jättemycket. Sedan får man lägga ambitionsplanerna på lagom nivå, samt planera, planera, planera så att allt fungerar med plugg och tentor och hästen.

Visst hinner du med hästen om du enbart pluggar heltid, trots resandet. Jag jobbade skift heltid, pluggade heltid och hade egen häst som jag hann med trots att det blev lite si och så med sömnen innan jag skaffade bil. Enbart i resor innan bilen flängde jag med buss och tunnelbana i ca 4 h/dag, med bil krympte restiden med över 50%! Den utbildning jag läste var på 160 p och fyra år. Tyvärr blev jag påkörd av en taxi lagom till inskrivningen 3:e året och efter många månaders pina blev jag tvungen att ge upp studierna, hade sån värk att jag satt i badkaret och grät på nätterna och klarade inte av att sitta på föreläsningarna då jag inte kunde sitta långa stunder i taget. :(

Hej!

Klart det går att plugga och ha häst samtidigt, men man måste ha massor med ork och vilja.

Själv pluggade på en utbildning med mycket obligatorisk närvaro och långa dagar. Missade man något var halvt omöjligt att ta igen det och det mesta viktiga sas på föreläsningarna, mycket fanns inte ens i studielitteraturen. Restiden var ca 2 timmar enkel resa och häst bor ca 40 min hemifrån, tyvärr inte "på vägen".

Efter 2 år insåg jag att det var ohållbart att fortsätta då jag dels inte hann med hästen som jag ville- blev mest dit och mocka och borsta, samt att jag ändå inte hann/orkade med studierna som jag borde, så jag hoppade av. Var på väg rakt in i en utmattningsdepression och kände med för splittrad och mådde alldeles för dåligt av all stress hela tiden.

/ Lavinia, som ibland önskar att hon tagit en hästpaus för att satsa på utbildningen..

Men har man mer ork och inte har anl

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Skola & Jobb Jag ska göra klart min utbildning och läsa teori- och metodkurs halva nästa termin på distans halvtid och sen skriva uppsats på distans...
Svar
12
· Visningar
2 937
Senast: Bexzor
·
Skola & Jobb Jag har ingen koll på någonting kring det här, och behöver all hjälp jag kan få, så jag provar att fråga här. Jag är sjukskriven 50%...
Svar
18
· Visningar
8 400
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag befinner mig i en situation jag inte vet hur jag ska kunna lösa, hoppas på att kunna få lite hjälp här. Jag är i huvudsak student...
Svar
8
· Visningar
2 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar