student + häst

Sv: student + häst

Jag läser KY-utbildning på heltid, skolan ligger ca 3,5 mil bort. Har försökt att åka buss, men tyckte det var alldeles för tidskrävande. Med bil tar det 30 min dit, men det är några femhundralappar dyrare i månaden...

Till stallet tar det 5-10 min med bil.

Det känns oftast som jag hinner med det jag ska, men visst - skulle det råka bli två vilodagar samma vecka får jag lite dåligt samvete.

Sambon och hushållet är nog det som får lida mest och det jag oftast har dåligt samvete över.

Skolan går bra, men givetvis hade jag kunnat plugga ännu mer. Så frågan är hur mycket tid du vill lägga på studierna? Tänker du plugga som en galning kanske det är en bättre idé att hitta nån medryttarhäst 2-3 dagar i veckan.

edit: ekonomiskt går det ihop eftersom mamma och pappa betalar försäkring och stallhyran inkl. foder och strö. så jag betalar bara hovslagare, tandläkare, utrustning, träningar, tävlingar osv. det är iofs tillräckligt för mitt studiebidrag...

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft häst under hela min utbildning utan problem, och jag pluggar till läkare så det är rätt mycket hemstudier, men hästen har liksom varit min paus. För min del skulle jag inte klara att inte ha häst, det ger mig en bra anledning att lämna studierna och komma ut i friska luften ett tag. Rensar hjärnan och gör att jag lär mig lättare.

Första halvåret på min utbildning pendlade jag 8 mil varje dag, med ett byte på vägen. Hann fortfarande med hästen och skolan, men man måste ju prioritera bort andra saker som t.ex. tv.

Jobbade fredag-söndag natt varannan helg för att klara ekonomin. Hann fortfarande med hästen.

Så om du inte tillhör den (tyvärr) stora del av svenska folket som måste sitta 4 timmar framför tv'n varje dag är det inga som helst problem att klara häst, studier och arbete, trots långa resor.

Förresten, när jag säger att det är rätt mycket hemstudier innebär det tyvärr inte automatiskt korta dagar i skolan.

När jag pendlade lämnade jag lägenheten 6.00 och kom hem mellan 16 och 18. Då åkte jag direkt till hästen. Hemma igen 19-21 och då hann jag plugga ca 2 h. Ger 6-8 h sömn/natt om man nu behöver så mycket, vilket jag lyckligtvis inte gör så jag hann med lite tv också:). Sedan hade jag medryttare 2 dagar i veckan, så jag hann med ett socialt liv också och det behöver man om man ska orka tror jag.

Numera har jag bara 10 min på cykel till skolan, så nu är livet ännu enklare.

Många av mina bekanta som jobbar heltid och pendlar långa sträckor varje dag hinner också med sina hästar utan problem. Det är alltid en fråga om prioriteringar.

Jag hade 2-3 hästar under hela gymnasietiden vilket inte var några problem alls, fixade stallet innan skolan på morgonen och red då jag kom hem. Flyttade sedan med två hästar till Stockholm, resväg fram och tillbaka till stallet var ca 3 timmar. Det är absolut inte ogörligt, men efter 8-9 månader så tröttnade jag faktiskt. Glädjen försvann i och med att jag var tvungen att matcha in pendeltåg, buss, föreläsningar in/utsläpp och ridning. Men jag var nog den som fick mest gjort i hela klassen under den där perioden..:D
Jag har provat att skaffa medryttarhäst och stalltjänst efter det, men det har inte riktigt funkat för min del.

Hur fasiken har ni råd med häst/hästar när ni pluggar? Bor ni på landet kanske? Jag bor i sthlm och har varken bil eller häst men pluggar.. Har alltid trott att det var omöjligt att ha råd med häst om man inte hade en säkrad framtid med ett välbetlatjobb och hög utbildning.. :eek:

Hur fasiken har ni råd med häst/hästar när ni pluggar? Bor ni på landet kanske? Jag bor i sthlm och har varken bil eller häst men pluggar.. Har alltid trott att det var omöjligt att ha råd med häst om man inte hade en säkrad framtid med ett välbetlatjobb och hög utbildning.. :eek:

Jag hade inte råd med häst när jag bodde i sthlm och pluggade... Plugget var på 75%, jobbade heltid (natt) och hade medryttare på hästen. Flyttade från sthlm när jag kom in på min "riktiga" utbildning, nu har jag råd med hästen utan medryttare. Jobbar dock fortfarande lite extra men nu rör det sig om fyra nätter/månad istället för fyra-fem nätter/vecka. Landet är billigare :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Skola & Jobb Jag ska göra klart min utbildning och läsa teori- och metodkurs halva nästa termin på distans halvtid och sen skriva uppsats på distans...
Svar
12
· Visningar
2 937
Senast: Bexzor
·
Skola & Jobb Jag har ingen koll på någonting kring det här, och behöver all hjälp jag kan få, så jag provar att fråga här. Jag är sjukskriven 50%...
Svar
18
· Visningar
8 400
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag befinner mig i en situation jag inte vet hur jag ska kunna lösa, hoppas på att kunna få lite hjälp här. Jag är i huvudsak student...
Svar
8
· Visningar
2 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar