Student/Billig mat

Halcyon

Trådstartare
Hittade ingen tråd som passade det jag letade efter.

Eftersom jag ska ev. studera nu till höst behöver jag massa tips. Gärna en hel del recept, både med kött och vegetarisk.

Ej fisk, champinjoner och bearnaissås. Fast kanske göra detta till en tråd för alla som ska studera eller behöver tips på billig mat? Isåfall går bra släng innan recept med sånt i för andras skull :up:
 
Grönsaker som är i säsong brukar ofta ha bra pris, så nu på hösten blir det mycket kål och rotfrukter. Lätt att variera, soppa, rosta i ugn, riva ner som utfyllnad i köttfärssås /tomatsås etc. Finns massa smarrigt att göra av rotfrukter. :)
 
Hittade ingen tråd som passade det jag letade efter.

Eftersom jag ska ev. studera nu till höst behöver jag massa tips. Gärna en hel del recept, både med kött och vegetarisk.

Ej fisk, champinjoner och bearnaissås. Fast kanske göra detta till en tråd för alla som ska studera eller behöver tips på billig mat? Isåfall går bra släng innan recept med sånt i för andras skull :up:

Enkel och billig vegetarisk gryta: fräs lök och grovrivna morötter i lite olja. Lägg i valfri mängd krossade tomater och kokta linser/kikärter/bönor av någon sort du gillar. Jag tycker bäst om kikärter. Kan kryddas lite olika, jag gillar att låta lite röd currypasta fräsa med löken och sen bättra på med örtsalt. Grädde/creme fraiche/matyoghurt om budgeten tillåter, annars går det finfint utan. Går säkert bra att ha i rökt skinka eller kycklingbitar eller korv eller något om du vill ha den ovegetarisk.
Med mera vätska i kan det mixas till slät soppa, smidigt att ha med i en glasburk med skruvlock.

Vitkål är trevligt som tillbehör när den är billig, jag brukar äta den skuren i grova bitar men det går ju att göra pizzasallad eller liknande.
 
Jag har övergått mer och mer till vegetarisk kost sen jag började studera. Är på tok för matglad för att leva på köttbullar och makaroner och vill ha en viss kvalitét på matvarorna = kött blir väldigt dyrt. Mitt tips är att fylla upp ett grundförråd med saker som håller länge (stora förpackningar köpt på rea) och sen lägga till färskvaror utifrån det. Exempel på saker som jag alltid har hemma är
- Fryst: ärtor, broccoli, spenat, haricots verts, bär av olika slag och en del örter.
- Konserver: majs, bönor av alla dess slag, linser, kikärtor, oliver, soltorkade tomater, smörgåsgurka, krossade tomater, kokosmjölk
- Annat hållbart: pasta och mjöl i olika varianter, ris, socker, havregryn, nötter, russin, couscous, currypasta, torkade kryddor

Lägg till en burk creme fraiche, någon färsk grönsak eller svamp (jätteäckligt på burk) och man har en hel radda olika maträtter att välja mellan. Att baka eget bröd, odla egna kryddor och undvika färdigrätter och restaurangbesök, är också enkla sätt att spara pengar utan att behöva äta sämre mat.
 
Jag är inte student men vill ändå äta billigt men bra för att inte slösa massa utan ha kul istället, typ äta ute.

Har koll på vad veckans erbjudande är och menar då främst protein och köper så många man får av det. Gäller ofta lax och kyckling som man kan köpa till bra pris som ex.

Storkok är ju alltid billigt. Följer tråden :d
 
@Araminta onsdag ska jag spana in ev. blivande studentbostad jag får hålla tummarna för en lagom stor frys och inte en fjantig frysfack.
Dessutom ligger Ullared såpas i närheten att det går att ta buss dit :love: , och planen är inhandla diverse torrprodukter där.
Insåg jag var lite trött och skrev enbart champinjoner, jag äter ingen svamp alls :laugh: .

@clovergirl ja, veckans erbjudande är suveränt så det lär jag hålla koll på, jag får ta reda på vad för butiker som finns i närheten (Coop vet jag).
 
Vegetariskt, soppor, grytor och säsongens mat är väl klassiska tips :)

Jag gjorde en jättegod köttgryta igår eftersom det var extrapris på svensk högrev. Kostade inte många kronor totalt och blev typ 6 portioner! Super att göra om man ändå är hemma och exempelvis pluggar några timmar.

Hacka en stor gul lök, två vitlöksklyftor och tärna högrev/fransyska/grytbitar i ganska stora bitar. Stek i en gryta ett par minuter. Krydda med timjan, lite salt och peppar samt några lagerblad. Häll på vatten (1-1,5 liter kanske?) och oxfond. Låt koka i tre-fyra timmar tills köttet är jättemört. De sista 15 minuterna häller du i slantade morötter och röd paprika. Häll i lite redning så att grytan tjocknar lite. Smaka av med mer oxfond och kryddor om det behövs.
Servera med kokt potatis och vinbärsgelé. Mums! :d
 
Mitt tips är att provhandla lite i olika butiker för att se vilken butik som för dig har billigast matkasse. Jag handlar oftast på ett större ICA Maxi då de ofta har erbjudanden på de varor jag köper, får ofta hemskickat rabattkuponger etc. Och eftersom jag håller mig till en butik så tjänar jag ju bra med poäng där.
När jag handlar försöker jag köpa sådant som går att använda i fler maträtter än en. Äpplen har jag slutat köpa helt då jag ofta bara äter ett och lämnar de andra, bananer däremot använder jag och gör glass av, kokar ned i morgongröten etc etc. Sen har jag också accepterat att jag går i perioder gällande maten. Det är onödigt för mig att köpa saker för att äta mer varierat när det ändå inte riktigt äts upp, utan jag får helt enkelt vänja mig vid att jag tycker att det är okej att ha hummus som grund i min kost en vecka eller som i sommar när jag levt på sallad och mackor :o
Annars ser väll mina tips ut precis som alla andras. Undviker kött som inte är av bra kvalité, äter mycket vegetariskt och efter säsong. Nu under våren har jag och ett gäng vänner haft en "halv åtta hos mig"-grej för att hitta inspiration av varandra. Dock urartade det i att en av mina vänner (som jobbar som kock) lagade mat åt oss andra medan vi glatt swischade det han ville ha i betalning :angel:
 
Hittade ingen tråd som passade det jag letade efter.

Eftersom jag ska ev. studera nu till höst behöver jag massa tips. Gärna en hel del recept, både med kött och vegetarisk.

Ej fisk, champinjoner och bearnaissås. Fast kanske göra detta till en tråd för alla som ska studera eller behöver tips på billig mat? Isåfall går bra släng innan recept med sånt i för andras skull :up:

Just nu:
Grönsaker i mängder!
Morötter! Zucchini! Vitkål! :love:
 
@Septicemia ska ladda ner den på en gång :up:

@Masqueradee till en början kommer inte bli att provhandla i så mycket butiker. Coop Forum är närmsta butik där jag kommer bo. Hittade Netto i närheten av station. Sen får jag väl utforska mer var alla affärer finns :)
 
@Septicemia ska ladda ner den på en gång :up:

@Masqueradee till en början kommer inte bli att provhandla i så mycket butiker. Coop Forum är närmsta butik där jag kommer bo. Hittade Netto i närheten av station. Sen får jag väl utforska mer var alla affärer finns :)

För mig är det billigast att handla på Netto eller Lidl till vardags och sedan bara komplettera från ICA/Coop/Picard lite då och då. Netto/Lidl är oslagbart billigast här, men de har inte allt som tex kryddor och annat som har lång hållbarhet. De har heller inte ekologiska/svenska grejer i samma utsträckning.
 
Jag hade bara frysfack, men har köpt en extra liten frys till min lägenhet. Den är guld värd och har nog redan betalat sig med tanke på vad mycket jag sparar.
När det gäller frukt och grönt äter jag efter säsong, om det inte finns i frysdisken.
Jag fryser själv in en del frukt när den är billigare färsk än frysvarianterna, plus att jag fryser in bananbitar. Frukten används till smoothies. Av rotfrukter blir det främst soppor eller så kokar jag dem och äter med sås (varm och kall).
De måltider jag lagar i förväg och fryser består i huvudsak av pasta/couscous/ris, broccoli/ärtor och något protein med sås.
 
Har såndär delad kyl/frys , så lyxigt värre.
Blir att "stor"-shoppa grönsaker imorgon eller måndag m.m :up:
 
Kålpudding är rätt gott, men vad som är ännu godare är vitkålen man gör till kålpuddingen :D Det är nära på himmelskt att äta smörstekt vitkål. Smörstekt brysselkål är också sjukt gott (halverade och stekta gyllenbruna). Vitkål från förra året kostar typ 4kr kilot just nu och brysselkål brukar kosta typ 10kr påsen under vinterhalvåret (just nu är det dyrare dock). Eftersom kål är c-vitaminrikt så är det bra om man inte äter så mycket mjölkprodukter i samband med ätandet av det eftersom det hämmar upptaget av vitaminerna lite.

Just nu äter jag rätt mycket stekfläsk, en förpackning på 700-1000g kostar i och för sig rätt mycket 65-80kr men det räcker väldigt länge. Man står sig till lunch på 2-3 skivor + 1 stekt ägg till frukost (man kan ju ha med frukt/grönsaker som fika).

En billig smakförstärkare är lime, inte alltid förstås men rätt ofta finns det erbjudanden om typ 4st för 12kr. Lime är gott till alla sorters kött även fruktkött :p
 
Har inte tat tag i soppkoket än men imorgon ska jag ta mig sjutton och göra det. Netto här var lite besvikelse i grönsaksväg för min del, och ett ica hade inte det jag sökte heller. Så blir söka lyckan på coop imorgon.

Denna korvsoppa tänkte jag göra, har gjort förr den blir väldig god + funkar helt ok att frysa in :up:
 
Tipsar om höstgrytor av olika slag. Dvs grönsaker som är billigt nu.

Samt torkade bönor osv, inte tetran utan sådana man blötlägger själv. Falafel tex, även linsgrytor osv.

Finns en tråd här på buke, vad blir det för vegetarisk mat (eller liknande, jag har skrivit i den) där finns många recept på billig mat. En bukare la in ett recept på tre-böns-masala, HELT UNDERBAR! Perfekta bjudmaten när det ska kännas lyxigt, men ändå billigt. En flaska prosecco för 60kr till och du har verkligen en lyxmiddag.
 
Tycker willys är den absolut bästa affären ekonomiskt.
De har allt, till bra priser, sedan kommer lidl och netto , men de har inte alls samma utbud, men det börjar bli bättre.
I
 
blodpudding, supergott!!! och soppor på purjo och potatis. Linsgryta, jätte gott och mättande.
Gröt till frukost. Sen brukar jag när jag gör köttfärssås och pasta, koka pastan lite mindre och steka pastan i en portion köttfärsås istället för att man lassa på massor på tallriken. Frysta kycklingklubbor brukar inte vara så dyrt. Carbonara är inte så dyrt heller tror jag. Korvgryta är heller inte så dyrt.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 244
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 017
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 687
Senast: Krålus
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
1 029
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp