P

Punkity

Hmm, som vanligt vet man inte riktigt vart tråden hör hemma, men vi provar här...

Var och kollade på min första fälttävlanstävling i helgen, och jag tycker inte att det blir varken snyggt eller praktiskt med den lockiga manen som blir när man tar ut knopparna efter dressyren (vilket jag kommer att göra, vägrar rycka hästen i munnen om vi kommer i obalans). Men min kompis red en fjording, med stubbman såklart, och det verkade så praktiskt!

Så till slut, frågan: kan alla hästar ha stubbman? kan man liksom klippa det så?

Sv: Stubbman

Ja det tror jag nog men ifall du ska klippa stubb så klipp jättekort nästan "rakat" så växer det ut finare och bättre :)

klart du kan...men alla hästar passar absolut inte i stubbman om det nu har någon betydelse?.

Nej alla kan inte ha det. På många lägger sig manen bara ut åt sidorna eller åt ena sidan om den inte är jättejättekort. O då ser den ju bara avrakad ut typ..

Btw, vad är det för problem med krullet? Ta ur flätorna och blöt ned lite o borsta så ligger manen nästan som vanligt. Ännu mindre krull om du flätar precis innan dressyren. Det har aldrig blivt trassligt för mig iaf men mina hästar har en välrykt, rätt kort man för att flätorna ska bli snygga.

Klart man kan ha stubbman på alla hästar, MEN det är faktiskt väldigt få som passar i det.

Sen om du klipper stubbman kommer du antagligen få ha den superkort (Max ett par cm) under ganska lång tid, och då kommer du heller inte ha nånting att hålla dig i.
Plus att stubbman är svårare att hålla sig i.. ;)

Hmm. säger som andra klart att alla kan ha stubbman. (om dom passar i det).

Dock tycker jag att en häst i dressyren är snyggare med knoppar än stubbman. (om det inte är en fjording)

Om du nu inte tycker om lockig man efter dressyren, och vill ha något att hålla dig i. Varför då inte behålla knopparna och sätta på en halsrem i hoppningen och terängen? Då har du ju ingen lockig man och något att hålla dig i?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 015
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka