Stubben Tristan Lux

S

__Stilett__

Jag gillar inte stubben sadlar. (hårda)

MEN!
ser på h**k hemsida att den nu går att beställa i "Biomex" för ryttarens skull. (avlasta ryggraden) Ngn som har detta och kan dela med dig av sina erfarenheter? Är det bekvämt? Blir den mjukare? o vad kostar det att välja till Biomex, ngn som vet?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stubben Tristan Lux

Vet inget om biomex.

Men jag tycket inte alls att de nyare tristan sadlarna är så hårda har ett par st och de är inte alls som de andra gamla stübben sadlarna typ siegfrid jag haft.

Jag vet inte heller nått om biomex men hade Stubben Tristan Lyx till min ponny och jag bara älskade den sadeln:love: Tyvärr så sålde jag den för att köpa en hoppsadel:mad: Inget klokt beslut för den hade nog legat jättebra på min nuvarande häst...Saknar den sadeln och jag tycker inte alls den var spec hård att rida i...

10617815.jpg

Ignorera min hållning:p

Jag gillar inte stubben sadlar. (hårda)

MEN!
ser på h**k hemsida att den nu går att beställa i "Biomex" för ryttarens skull. (avlasta ryggraden) Ngn som har detta och kan dela med dig av sina erfarenheter? Är det bekvämt? Blir den mjukare? o vad kostar det att välja till Biomex, ngn som vet?

Med tanke på hur pass nytt Biomex är så tror jag du får svårt att hitta personer med erfarenhet från det!! Men jag tycker det SER UT att vara en riktigt bra grej som jag gärna skulle testa själv. Ring H***s så får du säkert veta vad det kostar att välja till.

Ang sadeln Stübben Tristan Lux (DL) så har jag haft en själv som jag motvilligt var tvungen att sälja. Skulle det passa hästen skulle jag inte tveka att köpa en till! Helt underbar sadel - rekommenderas varmt! Jag har heller aldrig tyckt om Stübben. Men artus och Tristan fungerar! Jag :love: min Tristan och blev jätte:cry: över att behöva sälja den... :(

Vet inget om biomex.

Men jag tycket inte alls att de nyare tristan sadlarna är så hårda har ett par st och de är inte alls som de andra gamla stübben sadlarna typ siegfrid jag haft.

Samma här. Hade en Siegfried II hoppsadel när jag var yngre som var stenhård (och dessutom hal) och har varit helt avskräckt från Stübben-sadlar sedan dess. Fram tills nu vill säga! :D Köpte en Tristan DL (i bomvidd 33,5) till mina ponnyer i höstas (efter att ha provat minst ett trettiotal sadlar på dem) och gillar den verkligen! Det är kanske inte den allra mjukaste sadeln jag suttit i (finns ju gel-sitsar och "soffmodeller"), men den är absolut inte hård (har ett litet svanskoteproblem och hade inte kunnat ha den om den hade varit det). Men det måste som sagt vara en hyfsat ny Stübben-sadel. Håller nämligen med om att de gamla är som plankor...

Hade gärna velat prova Biomex-modellen jag också, låter i alla fall i teorin som något som skulle kunna passa mig. Får väl se om det blir tillfälle till det här framåt.

Har också för mig att jag har läst något om priset/tilläggskostnaden i någon tråd här på Buke. Sök på Biomex.

nu har jag provridit i den...o den va ju hård.
och sen kändes det halkigt vid knästöden? o lite hal va det nog också...

jag är bortskämd,,,min röösli är svårslagen i känslan antar jag.

stubben sadeln va riktigt snygg faktiskt, bra passform!
jag tror den kan passa många typer av hästar!
den ser precis ut som den modellen som säljs,,,men den kan ju kanske ändå inte vara den nyaste modellen för det? kanske därför jag upplevde den lite sådär. Den va brun.

Den finns i vanlig och de luxe variant. DL har bättre grepp, den vanliga blir halkigare och halkigare med åren. Att du upplevde den som hård har säkert med vad du är van vid sen tidigare att göra, men också kanske den inte passade dig optimalt? Om man inte hamnar riktigt rätt kan en sadel kännas värre än vad den känns för någon som hamnar perfekt i den.

har iof alltid tyckt att stubben är hårda.
jag sålde en stubben tristan bara några dagar innan jag fick prova denna...den jag sålde va riktigt gammal i årsmodellen...men den va faktiskt skönare o rida i än den nyare jag fick hem.
så det kan ju skilja sig lite från sadel till sadel kanske.

men helt klart en sadel som man kan testa...den hade som sagt bra passform och passar den även ryttaren så är den säkerligen prisvärd som stubben sadlarna är. (hållbara)
tänker dock inte rata den,,,*haha* är även intresserad av just det där tillvalet för ryttaren...för då kanske den även känns mkt bättre.

Väcker en gammal tråd...någon som vet hur många grader stubben tristan deluxe 32 motsvarar? Eller om det är normal, vid, x-vid modell eller så?

Iaf tidigare så har det varit;
30 = normal, 31 = normal mot vid och 32 = vid.

Liknande trådar

Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 500
Senast: HannaZ
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 258
Senast: Emelei
·
  • Låst
Utrustning Någon som har en sådan?? Åsikter? Bilder? Har letat och letat efter en lagom dyr bomlös sadel och fastnat för kari flex, nyare...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 459
Senast: sissu
·
Utrustning Nu har jag velat fram och tillbaka 1000 ggr om... Vore det inte bara helt klart smartast av mig att köpa en Albion k2 dressyr till...
2
Svar
26
· Visningar
2 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka