Stübben-sitsar?

N

nancy

Ska prova två Stübben dressyrsadlar i nästa vecka, en Tristan DL (17", vidd 33, uttagen -05) och en Juventus (17", vidd 32, uttagen -06). Började bara fundera lite på hur mjuka de är i sitsarna egentligen...? Har ju minnen av en Stübben Siegfried II hoppsadel som jag hade till ponnyn för många herrans år sedan och den var ju hårdare än vilken planka som helst! :eek: Har nu hört från många håll att de nyare Stübbensadlarna är betydligt mjukare i sitsen än förr, medan vissa hävdar att de fortfarande är ganska hårda...

Så ni som har (eller har haft) ovanstående sadlar - hur ligger det till med den saken egentligen? Har nämligen en bruten svanskota från en ridolycka för ett antal år sedan och kräver en, åtminstone hyfsat, mjuk sadel (i alla fall om jag vill kunna sitta och gå normalt efter 1-2 timmar ridning/dag :smirk:). Behöver inte vara "fåtöljmjuk", men... Är de stenhårda i sitsen kan jag ju lika gärna spara bensinpengarna för att åka och hämta dem (och sedan i så fall bli tvungen att köra tillbaka dem).

Sv: Stübben-sitsar?

Stubben är ju inte mjuka direkt... Men dom är inte plankor nuförtiden.
Men om jag inte missminner mig hade du 3 väldigt breda ponnier? Och alla hade väl raka ryggar dessutom? Och då passar inte Stubben....

Jag provar allt med x-vid bom som jag kan komma över numera. Har inte provat någon Stübben tidigare så jag gör väl ett försök tänkte jag. Har hört så många besked om hur andra tycker mina hästar och ponnyer är bygda vid det här laget, att jag bara testar och ser efter hur sadeln ligger i praktiken.

Provade t.ex. en Prestige Hippos igår (av den vidaste bomvidden, är det 37-38 någonting?) och måste säga att jag aldrig i hela mitt liv suttit i en sadel som passat mig mindre bra! Har aldrig varit med om något värre på den fronten faktiskt, har sviter efter det fortfarande... :crazy: Tycker själv att jag har ganska normalbreda höfter (inte direkt smala i alla fall...), men den här måste varit gjord för ordentliga barnafödande sådana eller nåt - eller så är det jag som är helt felbyggd, vilket ju kan vara en annan anledning förstås. :smirk: Så till Stübbens fördel talar just nu att de i alla fall ska ha ganska smal midja...

Måste därför passa på att fråga; är sitsarna på alla Prestige-sadlar likadan i modellen eller skiljer det mycket (menar framförallt på bredden då) på de olika? Har funderat lite på Prestige (mycket för att man kan ändra bomvidd i dem), men en Hippos är i alla fall avskriven för gott för mig nu.

Har också hört att Prestige är hyfsat smala. Det konstiga är då att sadeln jag red i igår är utprovad av dipl. sadelutprovare till en grov (minst lika grov som mina) NF-ponny. Och vid närmare eftertanke var det inte ens den vidaste storleken, utan den näst vidaste... (37?) Nu vet jag inte om jag skulle vilja hävda att den ligger helt optimalt (enligt mitt tycke och smak), men den är köpt ny på inrådan av någon med sadelutprovning som yrke, så vad ska man säga...?

Men, som sagt, är alla Prestige-sadlar som Hipposen så behöver jag i vilket fall inte lägga ner mer tid och tanke på dem...

Har ju varit förskonad från de här sadelproblemen under praktiskt taget alla år tidigare, men har insett att ju mer information man får, desto mer förvirrad blir man. :D Problemet är ju inte att jag inte vet hur de ska ligga när de verkligen passar. Problemet är snarare att hitta just den sadeln som gör det någonstans ute i "djungeln"...

Alla Prestige är inte Hippos... Skiljer sig rätt mycket om man kommer upp i prisklasserna.

Tyvärr är det så m¨ånga (framförallt i det här området) som får Prestige och Stubben utprovade till vilken häst som helst. Och tyvärr kan jag säga att jag aldrig sett en Prestige ligga bra på en bred häst.

Jag har en Stübben Tristan DL och jag blev såhär :eek: när jag provred den första gången.
Varför? Jag blev chockad över att den var så bekväm! När man pillar på sätet med fingret så känns det stenhårt (speciellt om jag jämför med min supermjuka Bates Momentum), men när jag sätter mig i sadeln så känns den skön helt plötsligt! Jag har ingen aning om vad det är som gör det, men jag har aldrig haft problem av den :bow: och jag har ändå KINKIGA sittben kan jag lova. Får ont av nästan alla sadlar. Har även problem med höfterna och kan INTE sitta i breda säten, men denna är perfekt! :)

Ang Prestige håller jag med D_K om att de är smala i vidderna. Syrran har en Prestige Pony som hon fått omvärmd från en 34:a till en 37:a och den är smalare än min Stübben Tristan DL som är en 31:a.

Senast ändrad av en moderator:

Det låter ju uppmuntrande! Ska bli intressant att se om min rumpa håller med. :D Har en Jacson Celine hoppsadel som är supermjuk i sitsen, känns nästan som att sitta på en kudde, men kan egentligen klara mig med lite mindre mjukhet - så länge man hamnar helt "rätt" i sadeln - har jag märkt.

Och det här med att mina sadlar måste ha (åtminstone hyfsat) smal midja går tyvärr inte att komma ifrån. (Känner fortfarande av Prestigen jag red i i tordags, och har faktiskt även små blåmärken från den...aj, aj.) Det underliga med den sadeln var att bredaste stället på sadeln hamnade ca. en dm ner på insidan av mina lår och där har ju, i alla fall jag, ingen möjlighet att välva benen. Lårbenet är ju inte böjbart precis...

Funderar därför lite på vad det är som gör att vissa kan ha, och trivas i, den typen av sadlar medan andra, som jag, absolut inte kan använda den? Kan ju inte bara ha att göra med bredden på höfterna/bäckenet tycker jag, utan måste väl ha med ännu fler anledningar och skillnader i anatomin att göra, eller? Med vad kan dessa tänkas vara? Vet ju att "designen" på ett manligt och kvinnligt bäcken skiljer sig åt, men kan det även vara så att det skiljer sig mycket kvinnor emellan också kanske? (Har dock oftast hört att det till kvinnor rekommenderas bredare, plattare sadelsitsar - vilket ju rimmar illa med mina egna upplevelser...) Eller kan det kanske ha mer med rörligheten i höftlederna att göra? Fast det här kanske är frågor man borde ställa till en läkare egentligen... :D

Jag provade en Prestige Hippos för ett par år sedan och den var inte skön alls:crazy: Sen i vintras provade jag en Venus D och den var mjuk och skön men jag kan fortfarande inte sitta bra i Prestige, de är på något sätt felbyggda för mej, bred på fel ställe kanske, jag vet inte. Men mej passar de inte. Sadelprovaren sa att de är breda, om man inte har så breda höfter kan det kännas obekvämt.

Jag provade en Prestige Hippos för ett par år sedan och den var inte skön alls:crazy: Sen i vintras provade jag en Venus D och den var mjuk och skön men jag kan fortfarande inte sitta bra i Prestige, de är på något sätt felbyggda för mej, bred på fel ställe kanske, jag vet inte. Men mej passar de inte. Sadelprovaren sa att de är breda, om man inte har så breda höfter kan det kännas obekvämt.

Har också pruvsuttit Prestige - alla deras dressyrmodeller (tror jag iaf). De passar inte mig heller. De är hårda i sätet och jag hamnar på ett sätt som är plågsamt för höfterna. Hippos är till råga på allt snorhal!

Funderar därför lite på vad det är som gör att vissa kan ha, och trivas i, den typen av sadlar medan andra, som jag, absolut inte kan använda den? Kan ju inte bara ha att göra med bredden på höfterna/bäckenet tycker jag, utan måste väl ha med ännu fler anledningar och skillnader i anatomin att göra, eller? Med vad kan dessa tänkas vara? Vet ju att "designen" på ett manligt och kvinnligt bäcken skiljer sig åt, men kan det även vara så att det skiljer sig mycket kvinnor emellan också kanske? (Har dock oftast hört att det till kvinnor rekommenderas bredare, plattare sadelsitsar - vilket ju rimmar illa med mina egna upplevelser...) Eller kan det kanske ha mer med rörligheten i höftlederna att göra? Fast det här kanske är frågor man borde ställa till en läkare egentligen... :D

Mmm... alla är inte likadant byggda bara för att man är man eller kvinna. Dock har en del sadelmakare missat det ;) Har som jag skrev i första inlägget problem med mina höfter och till och med fått svar från min förra dressyrtränare att jag helt enkelt inte KAN sitta i alla dressyrsadlar och inte kan ha så långa läder som man eg. ska ha i dressyr. Tråkigt men sant. Har jobbat med detta i sjukgymnastiken länge och det har blivit bättre, men nu i våras kom jag och sjukgymnasten fram till att jag kommer nog aldrig bli bättre än jag är nu = jag kan iaf rida i vissa dressyrsadlar så länge jag inte har för långa läder. Så jag får nöja mig med det helt enkelt.

Prestige-sadlar är alltså i allmänhet smala i bommen och breda i sitsen? Hmm, låter ju inte exakt som vad jag är ute efter... ;)

Dominus som jag provade för några veckor sedan kunde jag inte heller ha, den var också för bred, men på ett annat sätt än Hipposen. (Hade dock nästan lust att köpa den ändå för att den är så ruskigt snygg! Men att köpa en sadel som man inte kan använda, bara för att den ser snygg ut när den hänger i sadelkammaren, känns lite fel måste jag säga... :angel:)

Red faktiskt unghästen i skritt med min County igår. Nu när han inte är så rund om magen längre kan han, i brist på annat, ha den. Den ligger inte perfekt men klämmer honom inte och han verkar inte tycka att den är obehaglig, men den ligger ju inte direkt still utan kasar omkring! Inte så mycket kanske, men det är väldigt obehagligt på en så pass nervig häst som ibland kan explodera lite grann. Dessutom är den ju gammal och sliten och ganska hal i sitsen numera. Har ju ingen större lust att åka av pga. utrustningen... Men ska hämta Stübben-sadlarna i slutet av veckan och se om vi gör ett genombrott i sadelmisären kanske. :smirk:

Om det skulle visa sig att ingen av ovanstående passar tror jag nästa steg (i ökande desperation) blir att prova H**ks T4. Vill egentligen helst inte ha en syntetsadel, men passar en sådan så... Tänker dock i så fall även fortsätta leta efter en vanlig.

Om det blir Griffin kan du ju kika på T6:an - ser ju ut som läder! :idea:

Jo, jag håller med om att T6:an är mycket snyggare, men misstänker att bomvidden på inte kommer att räcka till... Gillar inte alls det där "microfibertyget" på T4:an - men sedan är den ju billigare förstås.

Bara en liten avstickare - vad passar då en bred häst med ganska svängd rygg?

Kan skjuta in med att dancer som ockås är bred över ryggen funkar jättebra i en jaguar :) Kanske något att prova på dina?

Jag hade en Tristan DL förut och jag tyckte att den var jätteskön. Inte alls hård enligt mej, utan alldeles lagom. Men sen gillar jag ju inte allt för mjuka sadlar heller för jag vill inte hamna "i" sadeln om du förstår vad jag menar, får panik av att sitta fast...

Kan skjuta in med att dancer som ockås är bred över ryggen funkar jättebra i en jaguar :) Kanske något att prova på dina?

Ja, jag kan tänka mig att de är väldigt lika bygda (speciellt Dali då, av naturliga skäl ;)). Har sneglat lite på Jaguar, som jag tycker ser mycket trevliga ut, men de är ju så ohyggligt dyra... :eek: Har inte hittat någon begagnad under 18 000:-. Men för nyfikenhets skull; vad kvalificerar sig som vid/x-vid bom på en Jaguar? Har fått för mig att det är 28 som är normal, kan det stämma? Och hur höga nummer/stora storlekar finns det?

Haha, jo ganska naturliga skäl..:D

Jo, de är dyra tyvärr, men väldigt sköna.

Skickar vidare frågan om bommstorlekar och så för det har jag ingen koll på alls.

Liknande trådar

N
Dressyr Har börjat snegla lite på Kieffer-sadlar efter att jag fått reda på att det går att värma om bommen och ändra bomvidden på dem för en...
2
Svar
26
· Visningar
8 679
Senast: sissu
·
C
Utrustning Sitter och funderar på vilka 2 av dessa sadlar jag skall välja till min häst. Har ärligt talat aldrig varit särskilt förtjust i...
Svar
7
· Visningar
2 994
Senast: Tuva-Li
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka