N
nancy
Ska prova två Stübben dressyrsadlar i nästa vecka, en Tristan DL (17", vidd 33, uttagen -05) och en Juventus (17", vidd 32, uttagen -06). Började bara fundera lite på hur mjuka de är i sitsarna egentligen...? Har ju minnen av en Stübben Siegfried II hoppsadel som jag hade till ponnyn för många herrans år sedan och den var ju hårdare än vilken planka som helst! Har nu hört från många håll att de nyare Stübbensadlarna är betydligt mjukare i sitsen än förr, medan vissa hävdar att de fortfarande är ganska hårda...
Så ni som har (eller har haft) ovanstående sadlar - hur ligger det till med den saken egentligen? Har nämligen en bruten svanskota från en ridolycka för ett antal år sedan och kräver en, åtminstone hyfsat, mjuk sadel (i alla fall om jag vill kunna sitta och gå normalt efter 1-2 timmar ridning/dag :smirk. Behöver inte vara "fåtöljmjuk", men... Är de stenhårda i sitsen kan jag ju lika gärna spara bensinpengarna för att åka och hämta dem (och sedan i så fall bli tvungen att köra tillbaka dem).
Så ni som har (eller har haft) ovanstående sadlar - hur ligger det till med den saken egentligen? Har nämligen en bruten svanskota från en ridolycka för ett antal år sedan och kräver en, åtminstone hyfsat, mjuk sadel (i alla fall om jag vill kunna sitta och gå normalt efter 1-2 timmar ridning/dag :smirk. Behöver inte vara "fåtöljmjuk", men... Är de stenhårda i sitsen kan jag ju lika gärna spara bensinpengarna för att åka och hämta dem (och sedan i så fall bli tvungen att köra tillbaka dem).