Stübben Laurus och Zaldi Classic

nira

Trådstartare
Någon som har provat den nya dressyr-ponnysadeln från Stübben som Hööks har? Nya och nya... nyaste iaf :p
Behöver kort, vid sadel till hästen och litet säte till mig, men den ser väldigt yttepytte-liten ut på bilderna. Tänkte på en 33,5 och 16". Funkar sadeln även om man fyllde 10 år för ett bra tag sedan?
Funderar också på Juventus. Vad skiljer den från de andra stübben dressyr? Kortare kåpor?

Zaldi Classic då... erfarenheter om den? Skiljer det mycket mellan en ny och en äldre? Dvs, har modellen ändrats mycket på senare tid?
Hur fungerar enkelkåpan? Fördelar och nackdelar med sadeln?
Tänkte mig nästan samma stl här 33 och 16".
Stämmer storlekarna ungefär mellan dessa märken? Har fått 33,5 rekommenderat till stübben innan och hört att 33 i Zaldi ska vara ca 110 grader, vilket skulle kunna passa min häst.

Någon som har koll på detta?

Sv: Stübben Laurus och Zaldi Classic

Juventus finns ju i 17", så lite större är den. Laurus har jag sett IRL och den är ju väldigt liten.
Jag tror inte att Zaldi har ändrat modellerna något nämntvärt, de lägger istället till och tar bort modeller och kallar dom något annat.

Bomviddsmässigt blir nog 33,5 i Stubben bra eller Zaldi 33.
Ska du köpa dressyrsadel nu?

Ja, ingdams stopper ju om min gamla så den skulle passa och nu kollar jag om den finns någon dressyrsadel i min prisklass.
Såg en Classic på lillhästen i stav för 8000 nämligen :p sen kostar ju inte Laurusen så mkt i nypris heller...
Vet du hur det är att sälja permanentstoppade sadlar begagnat? Vill inte lägga 8-9000 nu i vinter och inte kunna sälja om jag köper en ST senare i vår.

Det blir nog svårare att sälja den, då den lätt kan bli sned osv.
Då är det bättre med en ullstoppad, det ger alltid ett plus i kanten om man ska sälja den.

Zaldi classic: Vi har en sådan (mamma o jag) på vårat mkt korta o kompakta halvblods sto. Är en mkt trevlig sadel tycker vi.
Mkt känsla när man rider med singelkåpa. ENDA nackdelen tycker vi är, med schabraken o vojlockarna. Får fästa dom i de små ringarna (kommer ej ihåg va dä heter) på var sida om framvalvet. Men dä funkar ju kanon me sådana som inte ska sättas fast. Har köpt ngr sådana nu, o dä ä mkt smidigt.

Vet ej riktigt hur den är i jämförelse med den andra sadeln du skrev om, men jag tror att zaldin är aningens smalare, än andra sadlar i samma storlek......men jag vet inte riktigt. Vi mätte nämligen me en annans sadel i stallet för ett tag sedan (kommer tyvärr ej ihåg märket, o zaldin var smalare.

Lycka till!!!!!!:bump: :banana:

vad har ni för storlek på er classic? är de stora eller små i sätet?

Hur är det med bossorna på Laurus och Juventus... ser ut som en blandning mellan kil och rundbossor. Är det "optiska" kilbossor på dom?

¨Jag ser att du har hängt med i trådarna ;)
Jag tror Juventus har riktiga kilbossor faktiskt, men Laurus är jag inte säker på. Ring Lars på Stubben och fråga! (kontorstider, typ 8-16 är dom där... Prata inte med kvinnan som jobbar där, hon är bara otrevlig och kallar en dum i huvudet så fort man frågar nåt)

OMG haha, ja henne vill jag inte prata med isåfall :crazy:
Jepps ska göra så, tack för hjälpen :)

Liknande trådar

M
Dressyr Jag har en islandsvalack som jag desperat letar sadel åt. Han rids med bomlöst, men det fungerar inte längre. Han är ev ngt svankig och...
Svar
14
· Visningar
1 847
Utrustning Jaha, då har vi provat sadlar idag De som passade var följande: Prestige Golden star/Pony 36 i bomvidd. Nån som vet hur mycket...
Svar
17
· Visningar
1 522
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Tandproblem på båda katterna
  • Mellanpudel