Stubb efter sly - skaderisk?

Hanna68

Trådstartare
Hej expertisen på Bukefalos,
i mina hagar är det hög tid att röja sly. Jag är orolig att hästarna riskerar att skada sig på stubbarna efteråt Jag tänker att bäst är att ta ned slyt så nära marken som möjligt....Hur har ni tänkt och gjort?

Hanna
 
Jag tycker att det är bättre att lämna 10-15cm så att hästarna ser pinnarna och stubbarna. Första gången tog vi dem så nära marken som möjligt och flera hästar i flocken fick hovbölder efter att ha galopperat över stubbarna. Marken sviktar ju men det gör inte stubbarna utan de trycker upp i hoven när hästarna springer över dem.
Efter det så lämnar vi alltid minst en decimeter ovanför marken och det har gått bra.

Det allra bästa vore väl att få bort rötterna helt, men det innebär ju lite väl mycket jobb.
 
Vi har sågat ner allt till marknivå, är rädd att hästarna spetsar sig om de rullar i pinnarna, eller får sår i karleder/ballar. Men kanske bättre att lämna... lite läskigt när det blir snö dock. Då blir de ju frusna och stela, och syns inte, men finns där.
 
Jag har lämnat ungefär som jis i hagarna när jag tagit ner sly med röjsågen, dvs någon dm. Om hästarna går i samma hage lär de sig snabbt var det är lämpligt att springa och var det inte är det. Jag har inte haft några sår eller andra skavanker på hästarna *ta i trä*.

Sen la vi alla grenar i en fin hög, hästarna älskar att gå och dra ut och gnaga på grenarna :)
 
Förra hästen lyckades skada sig på stubbar, var ca 10 cm höga så precis där kotleden är som tjockast (vill jag minnas, var en sådär 15 år sen) stacks hon av en stubbe som gjorde ett ficksår. Jag tror vi hade lite otur, men numera tar jag alltid ner under kronranden men helst låter jag hästarna ta bort sly och busk :) Antingen så äter ponnysarna upp det, kliar sönder eller både och :)
 
Jag tillhör kategorin som inte tycker att hagen är lämplig om det handlar om mycket röjning av sly som lämnar stubbar . Hade valt att ha annan hage under tiden stubbar /vassa pinnar i samband med röjning skett . Ser en del som tycker det är ok att hästarna typ går på ett nyskapat kalhygge . Jag tillhör inte den kategorin .

Om man tror att hästarna "lär sig " att utifrån skaderisk saker i hagen att inte springa /Akta sig för dem , tror jag man är fel ute . Hästar lär sig inte sånt . De är flyktdjur som springer när de får minsta reflex att göra så och då aktar de inte såna saker . Allmänt är hästar väldigt ohållbara djur - och duktiga på att ta hål på sig själva pga deras extrema instinkter som flyktdjur dvs de reagerar blixtsnabbt på en sekund och tänker då inte på att x eller y objekt öht existerar runtom .
 
Senast ändrad:
Vi har sågat ner allt till marknivå, är rädd att hästarna spetsar sig om de rullar i pinnarna, eller får sår i karleder/ballar. Men kanske bättre att lämna... lite läskigt när det blir snö dock. Då blir de ju frusna och stela, och syns inte, men finns där.
Nej det är inte bättre att lämna så du tänker helt rätt .

Utifrån diskussionen i övrigt och reflektionerna så som sagt : endera tar man ner absolut allt till botten om hästarna ska gå där efter stor röjning . Eller så bör man absolut ha en annan hage om det handlar om stor röjning där sly kapats av men stammarna utifrån det sticker upp överallt !
 
Det är svårt att få bort allt, om man inte plöjer upp marken finns alltid någon pinne kvar som sticker upp.

Tycker det bästa är att inte klippa ner det helt, lämna en halvmeter eller mer av buskaget. Dvs bara hålla efter lite så det inte växer igen. Samma med stubbar, det är bättre att de är höga så hästen kan se dem än att de döljs i gräset. Alternativt gräva upp dem.

Dock skulle jag inte ha hästar i en hage där typ allt är sly och stubbar! Ser ibland hästar gå i nyss avverkad skog och det fattar jag inte hur folk vågar. Vad jag syftar på är ängsmark där det tex vuxit upp diverse träd ur salix släktet. De växer otroligt snabbt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
490
Senast: MJLee
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 801
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 690
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 736
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp