Stryphalsband

Meibla

Trådstartare
Jag och en kompis satt och diskuterade lite på msn igår angående stryphalsband. (inte läderstryp eller dom i nylon) Raka vs vridna länkar.. Är det nån skillnad egentligen på hur "skarpa" dom är eller e det bara en smakfråga?

Jag har alltid haft raka länkar då jag tyckt att dom skaver mindre på pälsen, och hon har alltid haft vridna, så vi satt och småtjaffsade lite om vilket som var bäst.
Tillslut kom vi iofs fram till att ett vanligt läderhalsband är det bästa, men om man måste ha ett stryp, vilket ska man välja? :confused:

Sv: Stryphalsband

Jag och en kompis satt och diskuterade lite på msn igår angående stryphalsband. (inte läderstryp eller dom i nylon) Raka vs vridna länkar.. Är det nån skillnad egentligen på hur "skarpa" dom är eller e det bara en smakfråga?

Jag har alltid haft raka länkar då jag tyckt att dom skaver mindre på pälsen, och hon har alltid haft vridna, så vi satt och småtjaffsade lite om vilket som var bäst.
Tillslut kom vi iofs fram till att ett vanligt läderhalsband är det bästa, men om man måste ha ett stryp, vilket ska man välja? :confused:

Nej det skiljer inget hur skarpa dom är.

Enda som är att vridna är mer ljudlösa än dom raka.Ska man fin lira nåt moment så är vridna o föredra för hunden är inte lika med på dom som raka.
Sen vridna nyper av pälsen på hunden så långhår har med fördel raka länkar.

Jag köpte ett stryp med vridna länkar till min wheaten. Och jag har faktiskt klarat mig från sliten päls.

Tack för svaret :bow:
Med andra ord så borde jag skaffa ett stryp med vridna länkar att ha när vi tränar då.

En följdfråga.
Har märkt att det e lite olika längder på dom raka länkarna.. är det nån skillnad på om dom e korta eller långa?

Det är ju om man kör dressyr och korrigerar hunden eller om den drar på promenaden det slits annars är det ju ingen skillnad

Okej!!

Får ibland korrigera honom, men inte så ofta. Drar gör han inte. Ibland kan han vilja pipa ner i diket och lukta på något, men han drar inte annars.

När vi går hemma på skogen är han alltid lös.

Tack för svaret :bow:
Med andra ord så borde jag skaffa ett stryp med vridna länkar att ha när vi tränar då.

En följdfråga.
Har märkt att det e lite olika längder på dom raka länkarna.. är det nån skillnad på om dom e korta eller långa?

Jag har aldrig vridna ja för när jag kör dressyr kopplar jag upp halsbandet ganska taight så det blir icke stryp. Det gör att hunden vet att nu är det ordning och reda som gäller när träningen är klar kopplas det bort.

Längden är som baken kluven du får hitta nåt som passar dig. Jag föredrar stora för det är snyggt och lätt o knäppa upp-.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
3 111
Senast: Korven
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka