Strykkappor, strykkappor everywhere...

TheBlackOne

Trådstartare
Nu ska här skitas i det blå skåpet....näe men allvarligt, det gäller det här med strykkappor. Jag är medveten om funktionen dessa skydd är tänkta att fylla men är det verkligen så många hästar som är i behov av dem som idag faktiskt bär dem? Jag tycker att man ser det över allt på de allra flesta hästar oavsett ras eller form av arbete, oavsett om de mitt uppe i ett komplicerat dressyrprogram på ridbanan eller lugnt lunkar på lång tygel längs grusvägen. För att sätta lite perspektiv på detta kan man jämföra med 1930-40-talets kavallerihästar som reds och tränades stenhårt både på ridbana och i svår terräng. Tittar man på gamla fotografier och filmer från dessa övningar är det ytterst sällan man ser ett enda par strykkappor. Vi behöver förresten inte gå så långt tillbaka i tiden. Titta bara på gamla ridklubbsfotografier från 70-80-talen så ser man knappt några strykkappor där heller.

Vad är det som har hänt sedan dessa strykkapps-fira ekipage trampade manegessanden? Har aveln gett oss hästar som inte längre kan hålla reda på hovarna? Eller gick en stor andel hästar förr runt med hälta till följd av islagna kotor? Kan det kanske bero på någon slags image; "jag har strykkappor på min häst för alla gör så och det ser proffsigt ut"? Eller beror det på något helt annat? Vad tror/vet buke-folket?

Med detta sagt vill jag också tydligt understryka att jag inte på något sätt tycker att strykkappor är en korkad uppfinning utan syfte. Det är skitbra för hästar som har problem med att dra i hovarna i kotorna stup i kvarten men jag är förundrad över att de är så vanliga.

Håller med dig!
Jag själv använder bara strykkappor (och bakbensskydd för den delen också) vid hoppning. Sen kan jag vid enstaka tillfällen ha strykkappor vid uteritt också, beroende av underlaget. Annars går han (Herr Häst) "barbent". Förstår inte heller denna benskyddshysteri. Absolut vid hoppning, och även vid uteritt - beroende av underlag. Men tycker det är många som har så mycket lindor, paddar och skydd vid vanligt arbete i paddocken/ridhuset. Visst, enstaka behöver verkligen det. Men många tycker jag också bara verkar ha det "för att".

Det är väl som med så mycket i utrustnings-svängen:
det går lite mode i vad man "ska" ha.
Det är hjälptyglar, inspänningstyglar, olika modeller på nosgrimmor, PS-träns, Micklem-träns, det är olika varianter på sadelgjordar, olika betsling. Ett tag var det Pessoa-bett "alla" skulle ha, nu är det Kimblewick...

Och så förstås alla benskydd.
Nej, jag tror inte att alla de hästar som blir iklädda benskydd, faktiskt har behov av dem.
Och jag tror dessvärre att skydden i få fall leder till skada i stället för nytta: det kan bli skavsår och andra problem om de inte passar rätt eller inte sätts på rätt eller inte är helt rena på insidan.

Nu ska här skitas i det blå skåpet....näe men allvarligt, det gäller det här med strykkappor. Jag är medveten om funktionen dessa skydd är tänkta att fylla men är det verkligen så många hästar som är i behov av dem som idag faktiskt bär dem? Jag tycker att man ser det över allt på de allra flesta hästar oavsett ras eller form av arbete, oavsett om de mitt uppe i ett komplicerat dressyrprogram på ridbanan eller lugnt lunkar på lång tygel längs grusvägen. För att sätta lite perspektiv på detta kan man jämföra med 1930-40-talets kavallerihästar som reds och tränades stenhårt både på ridbana och i svår terräng. Tittar man på gamla fotografier och filmer från dessa övningar är det ytterst sällan man ser ett enda par strykkappor. Vi behöver förresten inte gå så långt tillbaka i tiden. Titta bara på gamla ridklubbsfotografier från 70-80-talen så ser man knappt några strykkappor där heller.

Vad är det som har hänt sedan dessa strykkapps-fira ekipage trampade manegessanden? Har aveln gett oss hästar som inte längre kan hålla reda på hovarna? Eller gick en stor andel hästar förr runt med hälta till följd av islagna kotor? Kan det kanske bero på någon slags image; "jag har strykkappor på min häst för alla gör så och det ser proffsigt ut"? Eller beror det på något helt annat? Vad tror/vet buke-folket?

Med detta sagt vill jag också tydligt understryka att jag inte på något sätt tycker att strykkappor är en korkad uppfinning utan syfte. Det är skitbra för hästar som har problem med att dra i hovarna i kotorna stup i kvarten men jag är förundrad över att de är så vanliga.

Mycket är mode! Tror inte att alla dessa hästar stryker sig. Vi hade nog en i stallet när jag var liten på -70 början av -80, som strök sig bak och den hade strykkappor bak vid ridning.
Mvh
pudlan

Hrm....jo jag misstänker starkt image/mode-biten jag också. Men det är inte utan att jag ibland sneglat på andras hästars strykkappssbeprdda ben och tänkt att; "Oj....är det något jag missat? Utsätter jag ovetandes min stackar kuse för all helvetes kotstrykarkval varje gång jag sitter upp?"
Men jag har aldrig märkt att hon uppvisat några tecken på att det gör ont eller hittat några sår på koterna, trotts det har det hänt att jag blivit nojjig iaf. Spännande vad indirekt grupptyck kan göra. :grin:

Min stryker sig bak. I övrigt använder jag skydd om utifall att. Pålle kan bli skrämd även på en lugn skrittur.

Aldrig haft problem med skav. Och jag har "alltid" använt skydd.

Jag använder senskydd fram vid hoppning och uteritt samt ibland även vid ridning i paddocken. Bak används ytterst sällan skydd, särskilt inte sedan det blev sådana puckade regler för bakbensskydd på ponnyer.

Min häst hade alltid skydd innan jag köpte henne. Om jag hade hoppat hade nog skydden åkt på men vid dressyr och uteritter på skogs- och grusvägar är hon utan. Ett moment mindre ;)

Har envist vägrat skydd (förutom senskydd vid hoppning) men sen sett märkena han gör på insidan av de hårda skydden och fått ändra mig :cautious:

Numer får hästen hårda skydd på fram alltid, eftersom han uppenbart slår i sig/stryker emot benen.
Hoppas dock det blir bättre när han blir äldre och mer balanserad :)

Vår har nästan alltid skydd på (iaf fram) vid ridning, för när han tittar på saker eller tramsar så skiter han i vart han sätter fötterna vilket gör att hans framben numera är lite knöliga pga små överben.
Vi vill inte ha fler så vi har gett upp och insett att han behöver skydd.

Det är nog mycket mode i det hela.. Men..Jag har varit med om att min häst klöv ett senskydd i landningen efter ett hinder. Senskyddet var i två delar. Då var jag väldigt lycklig över att han hade skydd på sig, annars hade det varit senorna som klyvts.. sedan den dagen har jag alltid på senskydd vid arbete, men bara på skodda hästar. Vinter och brodd så har jag lindor eller skydd på i hagen också..

Det går nog mycket mode i det, som när jag var tävlingsaktiv för många år sen skulle det helst skramla om hästen av alla snabbknäppen från förbygeln, helst med tillhörande martingal, och från tyglarna och bettet som helst skulle vara med en kedja och delta.

Har dock alltid skydd på min efter att hans senskydd skars itu när han gick omkull och fick in benet i ett staket. Benet klarade sig utan en skråma. Maximal otur kanske men min häst är en vandrande olyckskorp...

Min stryker sig bak, och har därför alltid strykkappor bak.
Senskydd/damasker/strykkappor fram lite beroende på vad vi skall göra, men hon har alltid skydd runt om vid aktivitet eller ridning.

Jag har senskydd fram vid hoppning och terrängskydd samt boots runt om när vi tränar terräng. Vid dressyr, markarbete och uteritter har han inga skydd alls.

Min häst stryker sig, därav skydd på. Även om han inte gjorde det skulle jag använda skydd. Det är en billig försäkring och även den lugnaste skrittur kan sluta i panikgalopp genom snårskogen.

Det finns så bra skydd nuförtiden att skav är en dålig ursäkt. Hostar man upp pengar får man passform, material och ventilation så att skydden knappast stör hästen.

Jag tänker såhär: en olycka händer fort och det är lätt att vara efterklok. Min tävlingshäst går barfota under vår/sommar/höst och om vi rider hemmavid (alltså ej åker transport) går han utan benskydd. Men om jag ska iväg, hoppa eller har den andre med som handhäst har han helmundering i form av senskydd/damasker och boots både fram och bak för att undvika en olycka. På vintern när han har skor och 4 brodd i varje hov har han ALLTID helmundering vid ridning och boots på sig i hagen.

Den andre som är av lugnare variant går skodd fram på vår/sommar/höst och helskodd med 4 brodd i varje hov på vintern. Han har aldrig senskydd på sig, men boots vid ridning på vintern.

Jag använder senskydd istället för att linda av lathet, samt att det skyddar bättre i transporten.

jag har gått från att aldrig ha ngt på benen till att alltid skydd, det till att lätta lite på skydd manin ;), har senskydd, damask eller lindor fram vid arbete, senskydd vid hoppning. bak så har jag strykkappor, ev höga senskydd för terräng. ibland lindor för att vara fin ;).
men för t ex tömkörning, skritt på grusvägen kan jag vara utan det. hästen stryker sig dock bak ibland så har gärna strykkappor där och då kan man lika gärna ha fram för att balansera upp det :angel:

detta är på min fux dock, foderhästen går alltid barbent, ev damask fram men det är bara för syns skull. och medryttarhästen är oftast barbent, boots och senskydd fram vid högt tempo och hoppning för säkerhets skull :)

Billig försäkring.

har alltid benskydd på min häst. Den förra fick skav av en modell så då fick jag byta till en annan. Hon var tvungen att ha då hon strök sig ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka