TheBlackOne
Trådstartare
Nu ska här skitas i det blå skåpet....näe men allvarligt, det gäller det här med strykkappor. Jag är medveten om funktionen dessa skydd är tänkta att fylla men är det verkligen så många hästar som är i behov av dem som idag faktiskt bär dem? Jag tycker att man ser det över allt på de allra flesta hästar oavsett ras eller form av arbete, oavsett om de mitt uppe i ett komplicerat dressyrprogram på ridbanan eller lugnt lunkar på lång tygel längs grusvägen. För att sätta lite perspektiv på detta kan man jämföra med 1930-40-talets kavallerihästar som reds och tränades stenhårt både på ridbana och i svår terräng. Tittar man på gamla fotografier och filmer från dessa övningar är det ytterst sällan man ser ett enda par strykkappor. Vi behöver förresten inte gå så långt tillbaka i tiden. Titta bara på gamla ridklubbsfotografier från 70-80-talen så ser man knappt några strykkappor där heller.
Vad är det som har hänt sedan dessa strykkapps-fira ekipage trampade manegessanden? Har aveln gett oss hästar som inte längre kan hålla reda på hovarna? Eller gick en stor andel hästar förr runt med hälta till följd av islagna kotor? Kan det kanske bero på någon slags image; "jag har strykkappor på min häst för alla gör så och det ser proffsigt ut"? Eller beror det på något helt annat? Vad tror/vet buke-folket?
Med detta sagt vill jag också tydligt understryka att jag inte på något sätt tycker att strykkappor är en korkad uppfinning utan syfte. Det är skitbra för hästar som har problem med att dra i hovarna i kotorna stup i kvarten men jag är förundrad över att de är så vanliga.
Vad är det som har hänt sedan dessa strykkapps-fira ekipage trampade manegessanden? Har aveln gett oss hästar som inte längre kan hålla reda på hovarna? Eller gick en stor andel hästar förr runt med hälta till följd av islagna kotor? Kan det kanske bero på någon slags image; "jag har strykkappor på min häst för alla gör så och det ser proffsigt ut"? Eller beror det på något helt annat? Vad tror/vet buke-folket?
Med detta sagt vill jag också tydligt understryka att jag inte på något sätt tycker att strykkappor är en korkad uppfinning utan syfte. Det är skitbra för hästar som har problem med att dra i hovarna i kotorna stup i kvarten men jag är förundrad över att de är så vanliga.