Stryker sig bak

T

Trampe

Tömkörde min pålle en runda i skogen igår för första gången (kul!) men när jag gick bakom honom så, så såg jag att han stryker sig bak (eller vad man nu säger), men det är inte över kotleden där strykkappor skyddar utan han är liksom hjulbent och slår i hovarna på insidan av kronan i nedtrampet. Hoppas någon fattar vad jag menar... Hur kan man skydda detta område? Boots?
Supertacksam för svar!

Sv: Stryker sig bak

Såsom jag tolkar det, var lite svårt att förstå ;), så skulle ett par boots nog hjälpa. Bara du inte tar några hemska gummiboots eller liknande, utan hellre av neopren typ.

Kotring kanske? Finns på Hööks bla.
299900.jpg

dom kan få värsta skaven i karleden....

fast jag vet inte om det var just det som fältnörden syftade på :smirk:

Prova KOTRINGAR. De skyddar hovarna mot att slå ihop. Har själv en häst som slår ihop hovarna, och de fungerar alldeles strålande! :love: fungerar mycket bättre än boots.

Hööks säljer kotringar för 79kr/par och tro mig, de är värda varenda krona :bow:

Tycker faktiskt gummiboots är bra. Min häst får inga skav av dom, drar inte åt sej vatten och ramlar aldrig av(använder hela)..
Kanske är en ren smaksak också, alla tycker ju inte lika;)

jo vi tyckte oxå att de va trevligare än de i "tyg" (tappa helt namnet)... speciellt på banan så man slipper 1 ton sand...
men hela j*a karleden va ett stort sår typ... sen, no more boots!

men har man en häst som trampar av sig skorna å stryker osv, då får man ju överväga kanske :D

självklart är det ju olika från häst till häst hur känslia de är :)

Messy läste mina tankar... Det hemska med gummibootsen är skaven de kan få i karleden. Har aldrig upplevt det med neoprenboots men däremot med gummiboots. Fast, jag antar att det är lite individuellt så jag kanske uttryckte mig lite klumpigt, för en gångs skull :smirk:

Magnum skrev:
Tycker faktiskt gummiboots är bra. Min häst får inga skav av dom, drar inte åt sej vatten och ramlar aldrig av(använder hela)..
Kanske är en ren smaksak också, alla tycker ju inte lika;)
Har samma uppfattning.
Pålle får inte skav av sina gummiboots. Har sånna med kardborreknäppning

ja har oxå gummiboots med karborredknäppning och min häst får skav av allt (han får skav av bogskyddet som ska skydda mot skav, fast det skaver på manken) men han har inte fått nåt skav av bootsen.

Problemet med boots (tycker JAG) är att när man gör som trådskaparen, tömkör I SKOGEN, så trycks bootsen uppåt av exv mossa, pinnar mm.mm. På en ridplan och annat plant underlag funkar dom bra, men i skogen funkar dom sämre. Jag tror att min valack stryker vänster bakhov mot höger, eftersom att hans hovskägg (på högra hovens insida) ser ut som om det är klippt. Har visserligen ej sett att han gör det.

Tyckte jag såg fårskinnspad till gummiboots nu.. Verkar väldigt frestande. :idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag är verkligen urusel på benskydd. Jag har aldrig haft behovet riktigt, men har skaffat senskydd att ha till travaren nu när vi börjat...
Svar
2
· Visningar
1 186
Senast: purity_666
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar