sussisus

Trådstartare
Izor har fått strut på huvudet för han slickar sig hela tiden, då han fått inflammerad förhud.
Vi var till veterinären idag och vi fick bakteriedödande Hibitane 1% att spruta in 1-2 gånger/dag i en vecka.

Det råder lite delade meningar om vovven ska ha struten på sig hela tiden - mest för att husse "tycker synd om/tycker det ser fånigt ut" (han säger det inte rakt ut, men det hörs att han tycker det på invändningarna han har).
Mamma och jag säger att han kan visst leva med struten på sig veckans alla timmar medan pappa inte tror på det.

Izor ser olycklig ut förstås, men det gör väl alla hundar? Åtminstone innan de har vant sig.
Veterinären har bara sagt att vi kan sätta på struten om vi tycker att Izor slickar för mycket.
Visst, han kan vara utan struten, men då får vi ju passa så att han inte slickar så mycket, vilket både Izor och vi tycker är jobbigt.

Om nu vovven har på sig struten hela tiden - vad ska vi tänka på då?

Sv: Strut

det kan bli svårt för dem att dricka! håll koll på honom så att struten inte är ivägen vid vattenskålen. jag har heller aldrig strut på mina när vi är ute på promenader, men inne har de den jämt på, just för att det är så lätt att glömma och t ex gå på toaletten.

Om hunden fungerar normalt men bara lite olycklig med kragen så är det väl bara att ha den på. Ute på promenader lär den inte behövas för då är hunden upptagen med annat... Om hunden uppenbart mår dåligt skulle jag ta bort kragen och hålla koll på hunden. Min pappas gamla rottweiler skadade tassen en gång och fick krage. Men han mådde så dåligt av den. Satt med huvudet mot väggen och hjärtat slog jättemycket fortare än normalt. Pappa tog bort kragen för han var rädd att hunden skulle ta större skada av hjärtat som rusade... vad som var rätt vet inte jag, men hunden blev bra i tassen utan tratt!

Jag har en nyopererad hund just nu och hon har INTE tratt! Jag anser att om man kan undvika det så bör man göra det. I alla fall några timmar om dagen. Min hund nu, har inte ens tratt på nätterna , då jag vaknar direkt hon försöker slicka, annars hade hon fått ha det på nätterna.

Det känns inte rättvist att de både ska vara sjuka/skadade och dessutom ha någotpå huvudet som begränsar dem från att lukta, röra sig obehindrat, bära saker, dricka o s v. Så har du och familjen möjlighet, låt honom slippa att ha den på ibland och vakta istället. Tratten är dock en mycket trevlig "avlösning" ibland ;)

Säg istället nej om han tänker börja slicka och vik huvudet till normal position s a s. Upprepa detta varje gång och snart kommer försöken bli allt färre, i alla fall så länge någon är inärheten. Det finns faktiskt hundar som blir rent deprimerade av att ha tratt... :crazy:

/En som passat trattlös hund i 5 dagar och därmed suttit i sängen 98% av den vakna tiden.. Boring!

Jag har en hund som är gipsad på ett framben, men vi tar av tratten så ofta det går. Nu har hon bara på den när hon är ensam, och på natten då jag knappast skulle vakna av hon gnagde på gipset.

Säg istället nej om han tänker börja slicka och vik huvudet till normal position s a s. Upprepa detta varje gång och snart kommer försöken bli allt färre, i alla fall så länge någon är inärheten. Det finns faktiskt hundar som blir rent deprimerade av att ha tratt...

det finns nog ännu fler hundar som blir deprimerade av att nejas hela tiden...

Och Izor är en av dessa!

Vi har beslutat att försöka utan strut till att börja med.
Visst slickar han, men trots det så ser det inflammerade området ut att ändå ha blivit lite bättre (mindre rött och inte lika svullet).
Igårkväll fick vi "brotta" (läs: vänligt men bestämt trycka med handen) ner honom några gånger innan han till slut fattade att han skulle sova för natten.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 501
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 369
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka