Min häst fick vila och stå på sjukhage (eller lugn i större hage) i 6 veckor. Sen gjorde vi återbesök och då började vi egentligen en vanlig igångsättning. Det verkar dock skilja sig rätt mycket åt i rekommendationerna om hur man ska sätta igång dem. Tror jag körde igångsättning under ca 6 veckor.
För min hästs del så har det blivit bra resultat. Dock kvarstår missljud som enligt veterinär beror på ärrvävnad. Hon låter väldigt ansträngd på grund av detta (det blir värre om hon är lite stressad också), men orken är det inte något fel på alls. Hon har mer energi än de flesta andra hästar.
Det enda negativa jag kan komma på är att hon ibland hostar en gång i början av passet om hon har ätit precis innan. Alltid bara några hostningar en gång och sen inget mer. De kan ganska lätt få ned mat i luftstrupen eftersom de inte har så mycket som skyddar där, så jag misstänker att det beror på det. Har hört att det är rätt vanligt efter operation. Jag har hört att vissa kan få foder i näsan när de äter också, men det har jag inte råkat ut för.