Struppibare- Är det farligt??

S

sara78

Jag är intreeserad ev en häst som har visat sig vara struppibare. Är det någon där ute som har någon erfarenhet av det?
Mycket tacksam för svar. Sara:)

Sv: Struppibare- Är det farligt??

Struppipare ska det vara, det piper om hästen när den andas forcerat. Tillståndet heter med ett finare ord laryngeal hemiplegi om du vill söka på nätet.

Struppipning är antingen medfött eller så har hästen fått en skada på den nerv som styr den lilla muskel som ska dra tillbaka det sk arybrosket som sitter i hästens struphuvud. Följden blir att brosket inte kan dras åt sidan som det ska utan hänger fram som en liten gardin i struphuvudet. När luften ska passera dras brosket in och täpper helt eller delvis till luftstrupen. Det uppstår vibrationer i brosk och stämband och ett pipande missljud uppstår.

Problemet märks som mest när hästen böjer på nacken, går på tygeln.

Eftersom hästens anding påverkas brukar hästar med detta problem ha en nedsatt prestationsförmåga.

Man kan operera struppipare. Ungefär 70-80% blir bättre efter operation. Struppipning kan vara ärftligt.

Om man inte har gjort en noggrann undersökning kan det också röra sig om andra sjukdomar/missbildningar i de övre luftvägarna, t ex för lång mjuk gom eller cysta på struplocket.

Med andra ord kan det mycket väl ge hästen problem. Det bästa vore kanske om du fick prata med den veterinär som ställt diagnosen?

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
450
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
384
Senast: MiniLi
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka