Först och främst, tack för alla svar!
Dom har inte flyttat ut klart, det var mest en del av historien. Vi är mest oroliga för hur golvet under ser ut osv. Själva golvet är rätt dåligt, så det struntar vi egentligen i.
Tack
Jag har kontaktat fastighetsägarnas jurister och skickade detta till hyresgästen:
"Jag har pratat med fastighetsägarna och i och med att det är ett gårdshus vi hyr ut så gäller 3 månaders uppsägningstid.
Angående golvet, om ni tar bort det och därmed flyttar socklar/lister så ska väggen återställas om det är limrester/saknas färg. Även hål i väggarna efter hyllor och liknande ska rättas till med spackling och målning. Angående dörren får vi kontakta någon som vet hur den ska återställas och få ett kostnadsförslag."
Jag pratade med en dörrtillverkare hur man skulle göra med dörrarna och det låter som att man måste slipa ner dörren och olja/behandla den. Och helt enkelt räkna på timpris. Han uppskattade att det skulle kosta några tusen.
Med golvet är problemet att alla lister/socklar tydligen är fastlimmade och skruvade i väggen säger sambon. Detta har alltså hyresgästen gjort. Om golvet försvinner ska listerna lägre ner och då misstänker jag att det kommer bli rester av lim på väggarna som måste slipas ner och därmed målas.
Angående hål i väggarna så är det ganska många och stora hål. Och det är dessutom skadat färg på flera ställen. När dom flyttade in så betalade vi färg och dom målade, så väggarna var alltså "perfekta" innan dom flyttade in. (Hålen kan jag dock släppa, jag skrev bara det för att förtydliga att dom kommer få en del jobb).
Så i dom bara lämnat golvet blir det betydligt mindre jobb för dom, men det är helt upp till dom. Men ska dom tjafsa om hyran så ska jag tjafsa om allt annat.
Jag har för övrigt varit snäll och skyndat mig att leta ny hyresgäst och sagt att dom får flytta in så fort dom har möjlighet osv för att vara snäll, så att dom inte ska behöva stå med dubbla hyror. Och så får man bara skit tillbaka.
Om dom inte hade börjat tjafsa om golv och hyra så hade jag tänkt ignorera både väggar och dörr, jag tänkte vara snäll. Nu känner jag mig inte lika sugen på att vara snäll i onödan.