Stroppy Gelding

Minnaa

Trådstartare
Sökt lite på forumet om detta tillskott men får mest upp trådar om valacker som betäcker. Så min fråga är funkar det på en valack som är allmänt ojämn i humöret? Har en valack som ena dagen kan vara hur go och fin som helst som nästa dag är ett monster. Många frågar om det blivit nåt fel och att han egentligen är ett sto :p

Så var är er erfarenhet? Påverkar det humöret eller bara hingstighet?

Sv: Stroppy Gelding

Den erfarenhet jag har gjort/sett, så påverkar den inte humöret på så sätt du beskriver.

Tack för svaret! Då verkar det vara som jag misstänkte. Har bokat en tid på klinik för han för att reda ut om det finns någon orsak till humöret.

Finns det något annat tillskott som kan påverka humörsvängningar hos valacker?

Ja du är nog rätt ute, kolla hästen för fysiska problem och uteslut det. Magnesium eller trypthofan kan ev hjälpa till, men egentligen borde man veta varför dessa humösvängningar kommer. Är han så året runt?

Ja mer eller mindre. Men det kan gå långa perioder då han är hur trevlig och samarbetsvillig som helst (även om humöret kan va lite upp och ner), sen tvärvänder det över en natt och han vill ingenting, reser sig och bråkar (konstant dåligt humör). Kollade upp han senast i höstas och då hittade dom en lös benbit som vi har opererat bort. I övrigt var han hur fräsch som helst och visade ingenting på böjprov m.m. Har haft han hos en beridare en vända som sa att det är en väldigt tuff häst och det kan jag inte annat än att hålla med om. Men tycker inte det borde svänga så kraftigt från det ena till det andra. Fick tid redan imorgon så då får vi se om dom kan komma fram till nåt svar eller om det sitter i huvudet.

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 861
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 474
Senast: Efwa
·
Trav Jag är helt ny på Bukefalos och även inom det här med avel, men ååååååh vad otroligt spännande det är! Jag fick ett föl nu i sommar (e...
Svar
15
· Visningar
4 959
Senast: Mia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka