Stroppar på ut- eller insida av gjorden?

cela

Trådstartare
Måste fråga er om det här när sadelstropparna går igenom sadelgjorden från insidan och sedan ut mot spännena. Är det bara jag som inbillar mig att stropparna kan skava/nypa i skinnet då? Jag menar hur stor är vitsen med en vadderad gjord om ändå stropparna hamnar som dom gör? På gjordar där stropparna till fullo går på utsidan så blir det ju mer lite luft mellan stropp och hud.
Min andra fråga är om det går att hitta en svängd dressyrgjord i läder m resår i båda ändar (helst) där stropparna hamnar enbart utanpå gjorden?
Alla jag hittat är med det där hålet att trä stroppen igenom, varför? har jag missat något med funktionen som gör att det är bättre att ha det så :confused:

Sv: Stroppar på ut- eller insida av gjorden?

Måste fråga er om det här när sadelstropparna går igenom sadelgjorden från insidan och sedan ut mot spännena.

En bild kanske underlättar. TS menar en sådan här gjord (eftersom vi känner varann IRL så råkar jag veta :))

014.jpg

ehm.. Har inte jag tänkt på..
Men spännen och stroppar håller sig iaf på platts bättre.
Annars kan ju liksom spännena hamna utanför själva gjorde och det skaver nog mer än läderstropparna enligt mig :)

Finns ju med "hållare" för stropparna på utsidan. Verkar bekvämare för hästen.

det är 100% irrelevant om stroppen går genom gjorden eller inte.. anläggningsytan är exakt likadan..

den lilla flärpen från sadelgjorden som ligger över sadelgjordsstroppen trycker inte in sadelgjordsstroppen men någon större kraft och räknas såldes bort..

det som gör skillnad är kanten på sadelgjorden som ligger an mot hästens hud där sadelgjordsstroppen lägger an på sadelgjorden.. är den kanten kantig sticker den in i hästens hud, är den mjuk och rund är den behadligare..

rita upp det hela i genomskärning så ser du att det inte är någon skillnad.. det enda som skiljer är att ditt öga inte fattar att sadelgjordsstropparna ger lika mycket luft mellan sig och hästens hud ääven om de går genom sadelgjorden, för du tror att det blir mindre luft för att flärpen sitter i vägen..

Senast ändrad av en moderator:

vart exakt skulle dom klämmas fast sa du?

ovanpå stroppen mellan denne och den lilla flärpen? flärpen är lös, inget kläms fast där..

Under... eller hur ska jag förklara? Mellan gjorden och stroppen kommer det in päls... iaf om man har en långhårig häst som min.

dvs mellan gjordlädret som ligger an mot hästen och stroppen ligger an mot gjorden?

det är exakt likadant på den andra gjorden..
gjord mot magen, stropp över..

rita upp det i genomskärning på ett papper så ser du med dina egna ögon att det är exakt likadan anläggning..

Där man trär in stroppen i hålet, där åker det in päls på min häst när han är långhårig.

Blir inte samma sak som att hållaren är ovanpå gjorden.

Jag pratar inte om anläggning. Jag menar bara att håret åker in i hålet tillsammans med stroppen. Är han däremot klippt så är det inga problem.

Senast ändrad:

Nuuu fattar jag vad du menar efter de två sista bilderna. :idea: Jag tror som du att det borde finnas en kläm eller nyprisk om man har en gjord som ser ut som nr. 2 som du la in bild på. Sen att alla hästar kanske inte bryr sig om det ifall de inte är så känsliga i huden eller inte så långhåriga men nog tror jag att det finns hästar som bryr sig om det.

Jag har en gjord som är lite svängd (vet inte hur mycket svängd du vill ha) och det är Albion och den har stropparna helt utanför.

Finns ju med "hållare" för stropparna på utsidan. Verkar bekvämare för hästen.

Det är sämre, tycker jag, dels kan det glida mer i sidled, alltså ostadigare, dels går hållarna sönder mycket tidigare än gjorden och då blir den oanvändbar. Det är i alla fall min erfarenhet. Dels krävs hårdare läder högst upp också, för fästet och det blir en hårdare kant på gjorden. På de som går igenom är lädret mjukt och ingen hård kant.

Inte så trevligt om pälsen åker igenom som du skriver förstås men man kan ju kolla det när man drar, gjorden ska ju inte dras så hårt att man inte kan rätta till det. Och lång päls klipper man väl ändå?

Antar att det är en smaksak. Alla klipper inte sina långhåriga hästar... Beror nog på hur hästen ser ut också, stropparna tenderar aldrig att glida åt sidorna på min häst.

Såhär ser min gjord ut, absolut ingen klämrisk, tror inte att det är någon match för en sadelmakare att sy fast hållarna ifall de lossnar. Har en annan gjord med liknande hållare från Kieffer, den är ca 10 år och inte en söm har släppt från hållarna.
DSC00072.jpg

jag håller med dig, föredrar helt klart den typen av gjord. tyvärr verkar det helt omöjligt att hitta en svängd gjord med den konstruktionen! men jag tar aldrig stropparna genom hålen. dels pga det nyper och dels pga det sliter enormt mkt på stropparna.

jag håller med dig, föredrar helt klart den typen av gjord. tyvärr verkar det helt omöjligt att hitta en svängd gjord med den konstruktionen! men jag tar aldrig stropparna genom hålen. dels pga det nyper och dels pga det sliter enormt mkt på stropparna.

jaha, jag kan mao sluta leta då kanske :) Jag har bara hittat i något neoprenmaterial hittills, men läder verkar ju kört....

Men det är en hårdare kant på din som det ser ut, och det i sej brukar inte alla hästar gilla. Det är ofta en hårdare kant på såna.

Men jag minns när du nämner Kieffer att jag har haft en (som var Kieffer tror jag) som var ok, både mjuk och med såna hållare på som satt kvar, faktiskt, så länge jag hade den.

Jag tycker ändå att det är bättre med dem som har hål, det, men det kan vara en smaksak eller en vanesak möjligen..

ta in handen bakom och släta till då.. det gör jag oavsett vad för gjord jag använder..
du förstorar nog upp problemet mer än du egentligen behöver :)

ha d bra

det är 100% irrelevant om stroppen går genom gjorden eller inte.. anläggningsytan är exakt likadan..

den lilla flärpen från sadelgjorden som ligger över sadelgjordsstroppen trycker inte in sadelgjordsstroppen men någon större kraft och räknas såldes bort..

det som gör skillnad är kanten på sadelgjorden som ligger an mot hästens hud där sadelgjordsstroppen lägger an på sadelgjorden.. är den kanten kantig sticker den in i hästens hud, är den mjuk och rund är den behadligare..

rita upp det hela i genomskärning så ser du att det inte är någon skillnad.. det enda som skiljer är att ditt öga inte fattar att sadelgjordsstropparna ger lika mycket luft mellan sig och hästens hud ääven om de går genom sadelgjorden, för du tror att det blir mindre luft för att flärpen sitter i vägen..

Ok du verkar säker på din sak ;)
Jag håller med i ditt resonemang kring om "kanten är kantig" på sadelgjorden, men sen fattar jag ärligt inte vad det är för flärp som du snackar om?
Jag har gjort en högst ovetenskaplig skiss på hur jag tycker att de båda typerna av gjord påverkar stropparna:
sadelgjord.jpg
[/IMG]

Nedersta bilden självklart ngt överdriven, mest för att visa var jag menar att det blir mer luft mellan stropp och hästkropp, och att stropparna därmed inte skulle skava, ev nypa på samma sätt som det ser ut att kunna bli med den andra typen av gjord.

Nu när pållen har lång päls så fastnar håret i "hållorna" för stropparna, när jag spänner sadelgjorden. Men då tar jag helt enkelt handen under gjorden o frigör de fastsatta håren (:p) Men den kniper absolut inte i skinnet. Då hade min überkänsliga och lite överdrivna pållen sagt ifrån på skarpen. :)

Jag har inga problem överhuvudtaget med dessa gjordar. Jag har köpt en gjord som jag tycker funkar bäst och ville bara framföra min åsikt (precis som du vill) eftersom TS tydligt undrar om detta?

Liknande trådar

Utrustning Min underbara dressyrgjord har förmodligen blivit stulen i stallet. Det är den enda jag kunnat använda som hästen varit nöjd med och som...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka