Sv: Strömsholm
*kl*
Nu har jag också hunnit "landa" från Strömsholmsresan och bearbeta händelserna
Som Murray redan berättat så reds dressyren under VÄLDIGT blåsiga förhållanden. Min häst som kan vara tittig på dressyrbanan kändes avspänd och lösgjord när jag gick in i collecting ring. Jag startade efter Murray och när
jag var beredd och laddad att gå in på banan så meddelade speakern att staketen skulle fixas innnan jag fick starta. Så jag fick cirkla runt runt och vänta på att tejp och spett skulle ordnas fram. Under väntetiden som uppstod gick luften ur både mig och hästen och när jag väl fick startsignal var hästen mer upplagd för att lämna banan och hela uppvisningen blev väldigt matt och blek. Missade båda öppnorna och kändes överlag mest som skräp (jag red oplanerat).
Någon sa att domaren dömde lågt men jag tyckte nog snarare tvärtom att jag fick för bra betalt eller så har all dressyrträning gett lite resultat och vi inte är så dåliga som jag tror.
Strömsholm hade fått banbyggaren från Badminton att bygga terrängen och vid bangång så kändes det STORT!
Det var så att jag allvarligt funderade på att inte starta! Jag bestämde mig efter att ha gått runt banan 3 gånger att starta men om jag fick problem på någon av de första svårigheterna så skulle jag utgå eftersom värre saker
väntade längre fram. Min häst hoppar alltid lite spänt de första sprången och här kom hinderna ganska direkt efter start och 3e hindret var en skapligt stor trakhener följt av en låda som nog är den största vi någonsin hoppat.
Men vid 6e hindret kom hästen igång och jag kände att jag kunde öppna upp mer och flyta på framåt ordentligt.
Den första ordentliga svårigheten med de 3 spetsarna kändes superlätt, nästa hinder var banken ett hinder med en rejäl grav i framkant på andra uppsprånget och sen snabba vägen med inte så lågt smalhinder direkt 90 grader vänster efter banken. Här fanns även ett alt med högersväng och längre anridning men vi gick snabba vägen.
Studsen, lådorna på båge i uppförsbacke, smalhinder allt kändes enkelt och min oro att jag skulle tagit mig vatten över huvudet var inte befogad.
Vid vattnet hade banbyggaren ställt 2 häckar på 180 graders båge innan nedhopp i vattnet. Den första häcken hade ett dike vinklat 45 grader, den andra häcken hade alt anridning och du kunde välja hoppa snett
med något mindre dike eller hoppa rakt med större dike. vid den sneda anridningen kom du mer direkt på nerhoppet i vattnet.
Jag höll min plan att gå så långt som möjligt till vänster på den första häcken och hoppa den snett för att få ett mindre snett dike men här var i stället det kompakta riset betydligt högre. Jag hade sett denna häck som den svåraste och med lite för mycket självförtroende vände jag runt sparkade på och sa till hästen att hoppa den andra häcken ett galoppsprång för tidigt. Visserligen hade min häst hoppat fantastiskt hela vägen men hon kan inte flyga...
Hästen var klok och la in ett språng till men jag hade redan hoppat av och hästen hoppade av så nära att hon gick i häcken och jag gjorde en mindre smidig framåtvolt över halsen och landade på röva... marken var rätt hård så det kändes rätt bra men jag visste omedelbart att allt var ok med både mig och hästen som jag såg trava iväg...
Snopet snopet
, vi skulle ju "bara" genom vattnet och i mål... tråkigt för hästen som gjorde en jättefin runda att inte få gå i mål... hon var sur på mig hela kvällen sen och la på öronen så fort hon såg mig, hon som annars är så nöjd efter terrängen.. men dagen efter var allt glömt öronen spetsade igen
Det är någon vänlig själ som har filmat min avsittning (och flera andras) och lagt ut på youtube (sök på strömsholm fälttävlan)...
När jag tittade på filmerna igår så ser det konstigt ut för flera hästar när de hoppar upp ur vattnet, det ser ut som om de går ner i ett hål och kan därför inte hoppa av på utsprånget?
Det kanske låter märkligt men mitt självförtroende stärktes ordentligt av terrängrundan i Strömsholm, att jag gjorde en blunder på slutet och ropade "hej" lite för tidigt blir också en nyttig men kostsam lärdom...
Hörde sen att det var problem med resultatrapporteringen, stopp som inte rapporterats och tider som inte stämde och att vattenhindert gjordes om eftersom så många hoppade dåligt eller föll här? Men detta är inget jag fått bekräftat från tävlingsledningen utan "prat i stallgången"
/Hunter *lite blåslagen men laddad och revanschsugen*