Strömsholm

Sv: Strömsholm

Dom var jätteduktiga båda två, både dotter och M med lilla gula. Hade inte trott de skulle gå felfritt när jag såg banan igår :o så idag är man stolt tränare :angel:

Synd på missarna i dressyren, Betti fick inget extra för sina fina seriebyten i förvända :angel:

Tyvärr var man tvungen att åka hem och jobba (jättetrevligt läger men.....) Så det blir att vänta på telefonrapport imorn med :(

Resultat online var det mening att de skulle ha.... ja, det var väl inte så mycke med det :devil:

Nu var det klart!! Bommar flög åt alla håll såg det ut som :confused:

Men Betti!! Stort grattis till dottern som blev sjua :) Jag är grymt impad måste jag säga :bow::bow:

Nu skall jag skynda till jobbet är super sen bara för att jag ville följa onlineresultaten :eek:

Fick ju också följa allt online, men fick rapport att det spö-regnade och när dotter red Betti så HAGLADE det. Kunde lika gärna rivit hela banan sa dom.

Mycket stolt mamma och uppfödare är jag i alla fall :laugh:

Om jag har fattat rätt gick det ännu bättre för "Kiddoe" ??? eller är det nån annan?

Riva hela banan? Såg banhoppningen hinder 4 det var nog det ända dåliga språnget sen var det super! Börja spara :laugh:Unghäst-VM nästa...... Här är det avel för nya fälttävlanshästar som gäller Charlie J (alias stall pooh) behöver jag säga mer......:laugh::laugh::laugh:

Börja spara :laugh:Unghäst-VM nästa......

Nej, tyvärr då måste vi byta ryttare....:mad:
Nya reglerna för uttagning av hästar till unghästVM publicerade just nu (lägligt) där står att läsa att ryttaren skall ha meriter i en klass högre (dvs ***) för att komma ifråga.

Hade annars faktiskt börjat leka med tanken :cool:

Nej, tyvärr då måste vi byta ryttare....:mad:
Nya reglerna för uttagning av hästar till unghästVM publicerade just nu (lägligt) där står att läsa att ryttaren skall ha meriter i en klass högre (dvs ***) för att komma ifråga.

Hade annars faktiskt börjat leka med tanken :cool:

Typiskt! Meriter från *** vilket år? Tillbaks till Strömsholm tycker ni att vi ska finna oss att vara något man egentligen inte ä intresserade av? Dressyren uppe vid ridskolan....terräng kl.16 en vardag (1/2 dag för lyckligt lottade) ...Resultatlista som inte stämmer:devil: Hoppning vid lunchpaus....
Varför ska det vara så svårt att låta fälttävlansryttarna ta lite plats för en gång skull............

Ja bommarna flög åt alla håll o kanter idag under hoppprovet, men det var inte bara för fälttävlansryttarna, bommarna trillade friskt även i LagSM för häst.
Betti såg strålande ut trots regno hagel :D
Kiddoe fick jag rapport om att hon skulle vara sjukligt nervös men red lungt o prydligt runt banan.
Underlaget var ingen höjdare, många som halkade hit o dit, även ett par som gick omkull. (en bland fälttävlansryttarna o en bland hoppryttarna).

Typiskt! Meriter från *** vilket år? Tillbaks till Strömsholm tycker ni att vi ska finna oss att vara något man egentligen inte ä intresserade av? Dressyren uppe vid ridskolan....terräng kl.16 en vardag (1/2 dag för lyckligt lottade) ...Resultatlista som inte stämmer:devil: Hoppning vid lunchpaus....
Varför ska det vara så svårt att låta fälttävlansryttarna ta lite plats för en gång skull............

Är nog inget särskilt år som menas utan bara att ryttaren har ridit klassen ovan. Tror kanske att skälet kan vara att det är många orutinerade ryttare som anmäler och för att slippa tjafset om det så sätter dom en sådan regel ?? Men jag vet inte...

Följande kriterier gäller:

FEI kvalificeringskrav - se FEI:s hemsida
Ekipagets resultat på internationella och nationella tävlingar
Ryttaren skall ha erfarenhet av starter i klassen över den de har tänkt rida i unghäst-VM.
Det tas hänsyn till att hästen är svenskfödd när ovanstående kriterier har uppfyllts.

Angående strömsholm håller jag med men fälttävlan har alltid kommit på undantag där.

KL

Jag är på det hela jättenöjd med min lilla häst i helgen. I dressyren kunde jag inte begärt mer när staketet blåste in på banan. Tror han knappt vickade på örat när staketet föll runt honom. I terrängen var han helt fantastisk. Red alternativet på banken men annars rakt fram överallt. Inga problem alls verkligen utan han var hur fin som helst och gjorde mitt jobb enkelt. Red långsamt men så var det ju min första **-terräng. I hoppningen var det varken min eller kusens dag. Jag var nog väldigt nervös så började stressa i ridningen. Hästen kändes tassig och osäker på underlaget. Besviken på mig själv är jag men vi får ta nya tag nästa gång :).

Sigge såg super ut i terrängen, såg bara vid det svåra vattnet. Vad hände i hoppningen, rev ni för många eller blev det stopp?

*kl*
Ang Unghäst-VM tycker jag nog att den där regeln låter rätt sund, även om det såklart begränsar antalet ryttare på 7-åringar rätt mycket. Men det är ju för hästarnas bästa, att det ska vara en erfaren ryttare som har sett svårare grejer när hästarna ställs inför sitt livs tuffaste utmaning än så länge...

Alldeles riktigt Betti, debuten gick bättre än väntat! :D
Åkte dit med tanke att lära och få ett gdk resultat, vilket uppnåddes med råge!
Efter en blåsig dressyr som kändes sådär och en terräng som var helt :love: kändes det toppen. Pollen hade dock lyckats få in ett broddtramp under skyddet som såg blodigt ut men som tur va var det inte så farligt. Hem och kyla, is fick vi från McDonalds på väg hem ;)
Det hjälpte för morgonen efter travade hon upp fint, puh!

Hade fått reda på att jag klättrat lite efter terrängen men får på morgonen ett sms om att jag ledde!!!! Att den terrängrundan skulle hålla så långt kändes helt otroligt! Så det var nervös väntan till hoppningen, inte blev det bättre av att det fina vädret ändrades till ösregn och hagel. Underlaget blev inte roligt kan jag lova. Efter fin hjälp på framridning kändes det bra och rundan flöt på.
Släppte i flera kurvor så det blev en lugn runda med ett ynka pet och tre tidsfel. Vilket gav....EN TREDJEPLATS!!!:banana:
Hade aldrig trott det om min första tvåstjärniga, än mindre där! Bara att tacka för all hjälp och alla gratulationer, verkligen supergulligt!

Stort grattis, Kiddoe. Många hälsningar från alla i Bollnäs.

*kl*

Nu har jag också hunnit "landa" från Strömsholmsresan och bearbeta händelserna

Som Murray redan berättat så reds dressyren under VÄLDIGT blåsiga förhållanden. Min häst som kan vara tittig på dressyrbanan kändes avspänd och lösgjord när jag gick in i collecting ring. Jag startade efter Murray och när
jag var beredd och laddad att gå in på banan så meddelade speakern att staketen skulle fixas innnan jag fick starta. Så jag fick cirkla runt runt och vänta på att tejp och spett skulle ordnas fram. Under väntetiden som uppstod gick luften ur både mig och hästen och när jag väl fick startsignal var hästen mer upplagd för att lämna banan och hela uppvisningen blev väldigt matt och blek. Missade båda öppnorna och kändes överlag mest som skräp (jag red oplanerat).
Någon sa att domaren dömde lågt men jag tyckte nog snarare tvärtom att jag fick för bra betalt eller så har all dressyrträning gett lite resultat och vi inte är så dåliga som jag tror. :confused:

Strömsholm hade fått banbyggaren från Badminton att bygga terrängen och vid bangång så kändes det STORT! :eek:
Det var så att jag allvarligt funderade på att inte starta! Jag bestämde mig efter att ha gått runt banan 3 gånger att starta men om jag fick problem på någon av de första svårigheterna så skulle jag utgå eftersom värre saker
väntade längre fram. Min häst hoppar alltid lite spänt de första sprången och här kom hinderna ganska direkt efter start och 3e hindret var en skapligt stor trakhener följt av en låda som nog är den största vi någonsin hoppat.

Men vid 6e hindret kom hästen igång och jag kände att jag kunde öppna upp mer och flyta på framåt ordentligt.
Den första ordentliga svårigheten med de 3 spetsarna kändes superlätt, nästa hinder var banken ett hinder med en rejäl grav i framkant på andra uppsprånget och sen snabba vägen med inte så lågt smalhinder direkt 90 grader vänster efter banken. Här fanns även ett alt med högersväng och längre anridning men vi gick snabba vägen.
Studsen, lådorna på båge i uppförsbacke, smalhinder allt kändes enkelt och min oro att jag skulle tagit mig vatten över huvudet var inte befogad.

Vid vattnet hade banbyggaren ställt 2 häckar på 180 graders båge innan nedhopp i vattnet. Den första häcken hade ett dike vinklat 45 grader, den andra häcken hade alt anridning och du kunde välja hoppa snett
med något mindre dike eller hoppa rakt med större dike. vid den sneda anridningen kom du mer direkt på nerhoppet i vattnet.
Jag höll min plan att gå så långt som möjligt till vänster på den första häcken och hoppa den snett för att få ett mindre snett dike men här var i stället det kompakta riset betydligt högre. Jag hade sett denna häck som den svåraste och med lite för mycket självförtroende vände jag runt sparkade på och sa till hästen att hoppa den andra häcken ett galoppsprång för tidigt. Visserligen hade min häst hoppat fantastiskt hela vägen men hon kan inte flyga...
Hästen var klok och la in ett språng till men jag hade redan hoppat av och hästen hoppade av så nära att hon gick i häcken och jag gjorde en mindre smidig framåtvolt över halsen och landade på röva... marken var rätt hård så det kändes rätt bra men jag visste omedelbart att allt var ok med både mig och hästen som jag såg trava iväg...

Snopet snopet :o, vi skulle ju "bara" genom vattnet och i mål... tråkigt för hästen som gjorde en jättefin runda att inte få gå i mål... hon var sur på mig hela kvällen sen och la på öronen så fort hon såg mig, hon som annars är så nöjd efter terrängen.. men dagen efter var allt glömt öronen spetsade igen :D

Det är någon vänlig själ som har filmat min avsittning (och flera andras) och lagt ut på youtube (sök på strömsholm fälttävlan)...
När jag tittade på filmerna igår så ser det konstigt ut för flera hästar när de hoppar upp ur vattnet, det ser ut som om de går ner i ett hål och kan därför inte hoppa av på utsprånget?

Det kanske låter märkligt men mitt självförtroende stärktes ordentligt av terrängrundan i Strömsholm, att jag gjorde en blunder på slutet och ropade "hej" lite för tidigt blir också en nyttig men kostsam lärdom...

Hörde sen att det var problem med resultatrapporteringen, stopp som inte rapporterats och tider som inte stämde och att vattenhindert gjordes om eftersom så många hoppade dåligt eller föll här? Men detta är inget jag fått bekräftat från tävlingsledningen utan "prat i stallgången"

/Hunter *lite blåslagen men laddad och revanschsugen*

Jag tycker ni är strålande! Att ge sig ut o göra en såpass bra runda i andra starten med en ryttarmiss endast, det ska du vara megastolt över!:bow::bow:

På någon av de andra filmerna avslöjas att någon borde haft ett hinderfel som inte fick anser ju jag iallafall :angel:

För inte får man hoppa över hinderflaggan på det där sättet, man skall ju vara på insidan flaggan åtminstonde när man river ner den och inte mitt på den.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter När internationell fälttävlan återvände till Strömsholm och Nationaldagstävlingarna är det svenskt i topp i den tvåstjärniga klassen...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Strömsholm och Flyinge är starka och kända varumärken inom den svenska världen av hästar, ridning, utbildning och kultur. Här har...
Svar
0
· Visningar
82
Senast: Gunnar
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
770
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka