strömedel

F

flesky

Funderar lite på vad för strö jag ska använda i höst. Valet står mellan kutterspån, torv eller torvmix.

Fördelen med spån är att jag kan få tag på det relativt billigt, det är lätt att mocka och ser ljust/fräscht ut. Använder jag spån så kommer jag inte att ha bädd, men grunda med stalosan iaf.
Torven gillar jag eftersom det är lättare att hålla en bädd på torv, men tyvärr så är ju miljöpåverkan ganska stor och har fått mig att börja tvivla på användadet av torv, dessutom är det ganska mörkt samt dyrt i inköp.

Är nog mest inne på torvmix just nu, om jag kan få tag på det (någon som vet om det finns att köpa ngnstans i närheten av Uppsala?). Är det någon som har erfarenhet av torvmix? Har provat att söka på torvmix men jag hittar inga bra svar.

Vad ska ni använda i höst/vinter?
 
Sv: strömedel

Det blir råspån, majoriteten i stallet vill ha det så...;)

Jag är torvmänniska annars, men jag måste erkänna att det faktiskt går att göra bädd av råspån, plus att det luktar rätt gott.:angel: :cool:
 
Sv: strömedel

Och jag är just nu "blandmänniska". Kalk och torv i botten, som är den "fasta" bädden, sen löst spån ovanpå. Funkar super och har minimal spånåtgång samtidigt som vi får båda medlens fördelar:
- torvens uppsugningsförmåga
- spånets ljushet upptill.

Sök, så finns en tråd om permanentbäddar också.
 
Sv: strömedel

Hur gör du med torvet? låter du hästen stå på bara torvet en period så att det sätter sig?
Hur gör du när du behöver fylla på torv?

Har sökt, men hittade som sagt inget om torvmix
 
Sv: strömedel

Vad då "miljöpåverkan"?? :confused: Torv är ju ett jättebra jordförbättringsmedel, som bryts ned mycket snabbare än spån, och ger inte låg pH på samma sätt. Vad är det du siktar till som jag inte har fått med mig?

Jag ÄLSKAR torv! :love: Det tar bort all ammoniakkdoft i stallet, och det suger fukt bättre än spån så man behöver mindre. Blandar doch med spån på vintern, annars fryser torven. Det blir även ljusare o trevligare. :)
 
Sv: strömedel

Vi fyller inte på nån mera torv, eller om vi mockar ur där det är som blötast så fyller vi på just där. När vi lägger in den så vattnar vi med kanna, stampar till den och rör den inte så mycket i början. Det blir en kaka ganska fort. Eftersom vi mockar bajset så räcker bädden ca ett halvår, då har vi 1,5-2 torvbalar per box. Spån kan man behöva fylla på litegranna emellanåt.
 
Sv: strömedel

sorbifolia skrev:
Vad då "miljöpåverkan"??
Torven kommer ifrån en mosse, och de nybildas ju inte så fort. Det är den påverkan man menar.
... Fast sen funkar den ju bra ;) ...
 
Sv: strömedel

ang skrev:
Torven kommer ifrån en mosse, och de nybildas ju inte så fort. Det är den påverkan man menar.
... Fast sen funkar den ju bra ;) ...

Aha... altså at man användar en svårt(?) förnybar ressurs. (Vet inte om det heter så på svenska). Men trän som man gör spån av nybildas ju inte hellre så fort....? Man får väl väga lite för och emot. :crazy:
 
Sv: strömedel

Träd växer upp på hundra år, och spånet är en biprodukt. I de fall man behöver mer spån/flis används i de flesta fall energiskog eller andra snabbväxande lövträd. Torvarna i Sverige har anor tillbaka till senaste istiden så då pratar vi om åtminstone tio gånger (upp till hundra gånger..) så lång bildningstid.
 
Sv: strömedel

Torv mix säljs hos Rs produkter i Enköping. Kolla priserna på ren torv hos Rs det är inte lika dyrt som på tex lantmännen.

Lycka till
 
Sv: strömedel

TORVMIX. lidder stilla och luktar inte lika mucket som spånet, dammar heller inte som torvrt då vatten är tillsatt:rofl:
 

Liknande trådar

Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
2 316
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 715
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 325
Senast: Bliss
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken säger. Vilket strö-material använder ni? Vad tycker ni att det har för för- och nackdelar? :) Jag själv använder...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 138
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp