B

Boan

Som ni förstår grejar ja en del nu med tanke på mina frågor.. Jag byggde ut min hage och tror jag har för lite ström till hagen men jag har bara en mätare som mäter kw och det va 2.2 är det någon somvet hur man räknar om det ? eller som vet hur mycket det ska ligga på??:confused:

Sv: Ström

2,2 kw = 2200 W och det minsta till häst ska vara 3,0 = 3000. Så det lite för lite för att vara bra. Själv har vi 6000 w på våra.

Jag antar att ni bägge två menar kV och V (kilovolt och Volt, enhet för elektrisk spänning) och inte kW (kilowatt, en enhet för effekt).

1 kV = 1000 V (Volt)

Normalt ska ett elstängsel ge pulser på minst 4 kV (4000 Volt).

2,2 kw = 2200 W och det minsta till häst ska vara 3,0 = 3000. Så det lite för lite för att vara bra. Själv har vi 6000 w på våra.

Fel mätetal - som Strajder påpekat. Eleffekten på ett aggregat är sådär 3-20 W (dvs en bråkdel av vad en vanlig glödlampa drar).

Det intressanta är med vilken spänning pulsen avges. Oftast är nominell pulsavgivning 10000 V och för ett riktigt bra skött stängsel ligger man på 5000-7000 V ut. Det kan man mäta med en enkel stängselprovare som finns i alla ridsportbutiker.

Faller det under 3000 V bör man försöka göra något åt det - ofta är det jordningen som fallerar eller vegetation som ligger på stängslet.

Min mätare mäter i kilowatt så de va därför ja undrade... Ja vet inte hur mycket det behöver vara på hagen,sen funderar ja på vad man bör ha för batteri för nu har ja haft vanligt bilbatteri och sen har jag ju byggt ut hagen så ja vet inte om den kanske blivit för stor för att det ska orka med..

Jag tror faktiskt att den mäter i kV och inte kW.

Skulle du ha 2,2 kW i strömpulserna skulle du ha ihjäl hästarna

hmm de står KW på mätaren och den mäter inte tvåsiffrigt som typ 12 utan bara ensiffrigt och de står 2,2.

Vi har ingen ström alls i våra hagar. :angel: Det funkar det med.

Ja de e kanon mina skulle oxå kunna gå utan men de gränsar med får och jag vill inte ha in dom i hagen.:)
Sen har vi mycket vilddjur som ja inte heller vill kommer in i onödan...

Vi har jättesvag ström i våran hage (har tre hektar hage med jobbig vegetation), men det räcker faktiskt för att hästarna ska ha respekt för stängslet. Har dom bara fått sig en rejäl kyss av stängslet i sin ungdom så :angel:.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 365
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
4
· Visningar
297
Senast: Sirap
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.