Strömmätare som sitter vid hagen och visar aktuell strömstyrka?

Ardennern

Trådstartare
Jag skulle vilja investera i en strömmätare som sitter vid staketet och som ständigt känner av aktuell strömstyrka. Finna det? Har letat men vet inte riktig vad jag ska söka på.
 
Här har du ett exempel:
https://www.gallagher.eu/sv_se/gall...elstangsel-aggregat-inkl-gratis-fjarrkontroll

https://www.gallagher.eu/sv_se/elstangsel/tillbehor-aggregat/i-series-bildskarm

När jag vinner på lotteri, så ska jag köpa ett sådant aggregat, eller kanske ett ännu starkare.

Jag vet inte om det är några fler tillverkare av elaggregat som har externa skärmar, eller om det finns lösa skärmar som går att ansluta till vilket aggregat som helst.

Vissa tillverkares aggregat kan skicka info om aggregatets status till mobiler, men det kräver ju att det finns mobilmottagning där aggregatet sitter...

Det jag vet finns, är typ små manicker man hänger på stängslet som visar att det igång genom att blinka, kolla hos Bandini.se, någon manick har jag för kan larma om spänningen i stängslet sjunker under någon viss nivå.
 
Jag har en sådan här

27696


Hänger alltid på staketet. Finns andra liknande.
 
Jag har en sådan här

Visa bifogad fil 27696

Hänger alltid på staketet. Finns andra liknande.
Men de där enkla mätarna tål väl inte att sitta ute i ur och skur? Eller?

Det blir ungefär som att hänga en sådan där blinkande lamp-grej på stängslet, eftersom de inte tydligt anger strömstyrkan, utan mer, via sitt blinkande anger att stängslet är igång.

Vi har haft exakt sådana där strömmätare, men de är inte sådär jättetydliga och det är svårt att se annat än "hög strömstyrka" eller "usel strömstyrka" med hjälp av dem.

Vi har ju många kilometer med femtrådiga, rovdjursavvisande elstängsel på gården, och för oss spelar det stor roll om spänningen ligger på 9000 volt (toppen värde, har vi vår- försommar), 7000 volt (hyggligt värde med välröjda stängsel vanligt under högsommaren), eller om spänningen sjunkit under 5000 volt (problem, fara för angrepp). Om spänningen går under 5000 volt, så måste något åtgärdas, det kan vara att det är dags att röja under nedersta tråden, att ett dike blivit översvämmat och jordar, eller att något annat hänt.

Vi använder enbart enbart digitala voltmätare, det spelar så stor roll för skyddet av våra djur, och antalet volt spelar stor roll. De mer avancerade voltmetarna, kan också "peka", höger eller vänster, åt det håll det är närmast till problemet. Det underlättar, om man annars kan riskera att behöva gå 5 kilometer åt fel håll...
 
Men de där enkla mätarna tål väl inte att sitta ute i ur och skur? Eller?

Det blir ungefär som att hänga en sådan där blinkande lamp-grej på stängslet, eftersom de inte tydligt anger strömstyrkan, utan mer, via sitt blinkande anger att stängslet är igång.

Vi har haft exakt sådana där strömmätare, men de är inte sådär jättetydliga och det är svårt att se annat än "hög strömstyrka" eller "usel strömstyrka" med hjälp av dem.

Vi har ju många kilometer med femtrådiga, rovdjursavvisande elstängsel på gården, och för oss spelar det stor roll om spänningen ligger på 9000 volt (toppen värde, har vi vår- försommar), 7000 volt (hyggligt värde med välröjda stängsel vanligt under högsommaren), eller om spänningen sjunkit under 5000 volt (problem, fara för angrepp). Om spänningen går under 5000 volt, så måste något åtgärdas, det kan vara att det är dags att röja under nedersta tråden, att ett dike blivit översvämmat och jordar, eller att något annat hänt.

Vi använder enbart enbart digitala voltmätare, det spelar så stor roll för skyddet av våra djur, och antalet volt spelar stor roll. De mer avancerade voltmetarna, kan också "peka", höger eller vänster, åt det håll det är närmast till problemet. Det underlättar, om man annars kan riskera att behöva gå 5 kilometer åt fel håll...

I så fall skulle jag nog säga att det är läge att plocka fram stora plånboken och ta något rejält, gärna med app som styr och går att kolla via.
 
Här har du ett exempel:
https://www.gallagher.eu/sv_se/gall...elstangsel-aggregat-inkl-gratis-fjarrkontroll

https://www.gallagher.eu/sv_se/elstangsel/tillbehor-aggregat/i-series-bildskarm

När jag vinner på lotteri, så ska jag köpa ett sådant aggregat, eller kanske ett ännu starkare.

Jag vet inte om det är några fler tillverkare av elaggregat som har externa skärmar, eller om det finns lösa skärmar som går att ansluta till vilket aggregat som helst.

Vissa tillverkares aggregat kan skicka info om aggregatets status till mobiler, men det kräver ju att det finns mobilmottagning där aggregatet sitter...

Det jag vet finns, är typ små manicker man hänger på stängslet som visar att det igång genom att blinka, kolla hos Bandini.se, någon manick har jag för kan larma om spänningen i stängslet sjunker under någon viss nivå.


Den som kostar runt 1300 känns intressant! Men känner den av "hela" staketet tro?
 
I så fall skulle jag nog säga att det är läge att plocka fram stora plånboken och ta något rejält, gärna med app som styr och går att kolla via.
För oss är inte appar ett alternativ, eftersom vi har bristande mobiltäckning. Vi kan inte ens använda sånt som "Luda smartplugg" tyvärr.

Men att byta till Gallaghers stora aggregat med styrsystem, som ligger i 20.000 kronors klassen , får bli något vi får fundera på, när något av våra nuvarande elaggregat på 21 respektive 14 joule går sönder och inte längre kan repareras.

Vi har två st digitala voltmeter, och två olika sorters felsökare. Och kollar spänningen regelbundet.
 
Bättre ha lös mätare med och gå ett varv då och då. Ska ju göras ändå.

Naturligtvis. Men de skulle vara praktiskt för vår del att kunna kasta ett öga på en display innan morgonutsläpp. Istället för att gå runt alla hagar varje morgon. Då vi även håller hingstar så hade de kännts bra att höja säkerheten ytterligare.
 
Naturligtvis. Men de skulle vara praktiskt för vår del att kunna kasta ett öga på en display innan morgonutsläpp. Istället för att gå runt alla hagar varje morgon. Då vi även håller hingstar så hade de kännts bra att höja säkerheten ytterligare.
Jag undrar om det någon mätare som du verkligen kan läsa av att strömmen går runt. Vi har portabel mätare och behöver då gå runt hagarna och mäta även i bortkant för att se att stömmen är runt hela hagen.
Man skulle kanske kunna mäta motståndet? Om man vet vad man har normalt och om det minskar så vet man att något inte är ok? *spekulerar bara*
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 164
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 070
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
638
Senast: Glimra
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
792
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp