Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Fast det ger då bara 66 % av minimibehovet av selen. För min egen del finns det inga ekonomiska argument för att ha saltsten med selen, om andra tycker att det blir för dyrt med tokosel eller Selen/E så är det deras val att göra annorlunda.

Ang att ge ko-mineral. Analyserar du micromineralerna i ditt grovfoder så att du vet hur du ska matcha mineraltillskottet? Så ambitiös kommer tyvärr inte jag att vara.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Fast det ger då bara 66 % av minimibehovet av selen.
Resten kan man ju fylla upp med något billigt och trevligt krubbskrammel.

För min egen del finns det inga ekonomiska argument för att ha saltsten med selen, om andra tycker att det blir för dyrt med tokosel eller Selen/E så är det deras val att göra annorlunda.
Tokosel eller Selen/E är ju egentligen det bästa.
Då så kan man ju mäta för varje häst.
Men du ville ju ha en lösning som skulle sköta sig själv efter varje-dag-principen.
Och inte hålla reda på stötdoser med selen och E-vitamin en gång i veckan.

Ang att ge ko-mineral. Analyserar du micromineralerna i ditt grovfoder så att du vet hur du ska matcha mineraltillskottet?
Det blir ju litet av gissningar då jag går efter tabellvärden som är riktvärden.
Men om jag har förstått det hela rätt så är dessa värden ganska så stabila då de beror på jordmånen.
Vilket gör att Svensk foder är på sitt vis och t.ex. Amerikanskt på ett annat vis.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Ja om inte grovfodret visar sig ha värden som är helt uppåt väggarna så blir min lösning att köpa det färdigt i skramlet så vet jag både exakt vad hon får i sig och ger det enligt varje-dag-principen.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Var försiktig med A- och D-vitaminernan bara så blir det ju bara litet dyrare av det onödiga.
Bäst och billigast blir nog att hitta ett färdig-koncentrat som stämmer så bra som möjligt med grovfodret och inte söka det som är mest koncentrerat om du förstår.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Ja analysen visade på utmärkta värden i höet så det gör ju det hela både billigt och enkelt.

TS 62,5 %

MJ/kg 6,3
Smrp/kg 39,9
Protein/energi-kvot 6,3

Ca/p-kvot 1,5
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Det var ju alldeles lysande. Helt perfekt på alla vis.
Då kan man ju i princip ge vad som helst för att få till Selen och E-vitamin.

Blir det tillräckligt mycket Ca och P?
I mitt hösilage så är kvoten jättebra men det blir för litet fosfor utan extra mineral.

Det är härligt med ett bra grovfoder.
Då så kan man lassa på och bara titta på hästen så blir det rätt.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Om man räknar på ett energibehov på 60 MJ, hon är inte så stor men växer. Så behöver hon 24 g Ca och 15 g fosfor.

9 kg hösilage ger 23,4 g Ca och 15,3 g fosfor.

Lägger jag på 0,5 kg scandinavian musli så hamnar jag på:

56,7 + 5,4 = ca 62 MJ
protein 359,1 + 45 = ca 404 g

Kvot Protein/MJ = 6,5


Ca 23,4 + 10 = ca 33,4 g
P 15,3 + 2,5 = 17,8

Ca/p-kvot ca 1,9

Antagligen kommer hon att få ännu högre giva av hösilaget, får se hur mkt hon stoppar i sig när hon kommer hem. Hon är rätt unghästig i kroppen för tillfället och har mkt massa att bygga men jag tror att hösilaget ska räcka till för det.

Det är jätteskönt med ett bra hö. Känns extra bra att det är stallägarens egenodlade hösilage och inte bara att han lyckats köpa hem ett bra parti just i år.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Men du - 0,5kg av det där müslit ger bara 0,6mg selen.
Det blir väl inte riktigt bra?

(per kg foder, Selen 1,2 mg Na-Selenit E8)

Annars så blir det ju bra.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Ja hon behöver bara 0,8 i nuläget ungefär så det får duga tills jag går över på Fibergin. Har köpt hem en säck Scandinavian så den får hon äta upp. Nåt litet spår av selen lär det väl finnas i höet.
 
Senast ändrad:
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Ja hon behöver bara 0,8 i nuläget ungefär så det får duga tills jag går över på Fibergin. Har köpt hem en säck Scandinavian så den får hon äta upp. Nåt litet spår av selen lär det väl finnas i höet.

Nej det gör det inte.
Svenskt hö är i princip kemiskt rent från selen.
Det finns inte i våra marker, bergskedjan är för gammal för det.

Så en saltsten med selen löser den bristen.
För litet selen är inte bra.
Hästen kan få svårt att sätta muskler då.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Ja Hippocampus foderberäkningsprogram lade iallafall till 0,1 g selen när jag räknar med 9 kg hösilage, TS 62 %. Sen kan jag inte läsa någonstans att våra jordar inte innehåller selen alls utan att de är selenfattiga, vilket kanske inte är riktigt samma sak. Dessutom är hästen uppfödd på de selenrika jordarna i norra Wales så hon lär klara sig en dryg månad på 0,1 mg mindre selen än rekommenderat. Men visst kan hon få en saltsten med selen i.
 
Senast ändrad:
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Dessutom är hästen uppfödd på de selenrika jordarna i norra Wales ...

Det spelar ju jättestor roll eftersom att selen kan lagras ganska så bra i kroppen.
Då så blir det nog bra med det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat? Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: lakrits
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 584
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp