Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Ja eftersom jag oavsett måste ge något med d-vitamin + selen och e-vitamin, och gärna extra spårämnen så kan jag ju lika gärna ge hela spektrat på ett bräde och dessutom få nåt smakligt i krubban. Och 0 kr eller 200 är verkligen en piss i mississippi när kostnaden för stall, service, strö, grovfoder, skor, försäkring och bensin ligger på ca 6000 kr/ månad.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Ja eftersom jag oavsett måste ge något med d-vitamin + selen och e-vitamin, och gärna extra spårämnen så kan jag ju lika gärna ge hela spektrat på ett bräde ....

Nej det är inte alls bra.
Det kan bli obalans av det.
Man skall bara ge just det som behövs - för hästens skull.

Varför skulle du behöva ge E-vitamin när hästen äter ensilage?
Ensilage är mycket E-vitaminrikt så det borde definitivt inte behövas.

D-vitaminer kan man ge stötdoser av då de lagras i kroppen.
Samma sak med selen.
Du skulle därför kunna ge hästen Tokosel en gång i veckan och D-vitaminerna som saknas uppdelat på kanske 2ggr/vecka.
Ofta så innehåller saltstenar till häst både selen och E-vitamin vilket också tar hand om en del av behovet.
Då hårt arbetande hästar är de som både äter mycket salt och behöver mycket E-vitamin så löser det sig i det fallet automatiskt.

Jag fick dessutom intrycket i ditt första inlägg att priset spelade roll.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Naturligtvis är inte kostnaden oväsentlig men när det handlar om så små summor så spelar det ingen roll, speciellt inte om det undelättar hanteringen.

Obalans kan det bli på mineralsidan ffa Ca/p och på vitaminsidan är det d-vitamin och A-vitamin som är det man får vara mest uppmärksam på. E-vitamin och k-vitamin ska till mkt höga doser, k-vitamin uppåt 1000 ggr behovet.

Maxdos för min häst (vikt ca 450 kg) av A-vitamin = ca 216 000 IE, 400 g av Fibergi musli ger 24 000, drygt en tiondel.

Maxdosen av d-vitamin ca 30 000 IE och Fibergin ger 2 400 IE/400g = en tolftedel. Så är det en bra bit upp till toxiska doser.

E-vitamin har jag fått lära mig samspelar med Selen och det är därför Selentillskott innehåller E-vitamin. E-vitamin i högre doser verkar också ha effekt på immunförsvaret. E-vitamin i Fibergi 400 g = 575 mg, maxdos för min häst/dag = 13500mg, så en 26:e-del av maxdos.
Selen ligger perfekt på 0,84 mg/400 g - behovet 0,9g och toxisk dos 22,5g.

Förstår inte varför jag ska hålla reda på och ge doser en och två ggr per vecka när jag kan fördela det jämnt över veckan vilket är betydligt enklare att hålla reda på + att jag ju ändå vill ha nåt att stoppa i krubban.

Ser inte att jag med 3-500g av varken Scandinavian Musli eller Fibergi Musli riskerar att göra så att det blir obalans i mineral eller vitaminbalansen hos hästen. T ex måste ca/p-kvoten ses över utifrån grovfodret men några 3-500g av ovanstående foder kommer inte att kantra den skutan, behöver det grovfodret balanseras i ca/p-kvot så kommer det att behövas oavsett. Jag vill dessutom ligga lite åt det högre hållet på ca pga att det är en unghäst, och eftersom jag kommer att ge grovfoder till typ 95% så räknar jag med att kvoten kommer att vara ok. Ingen fosforrik havre kommer att serveras här.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Alltså varför pytsa.

A-vitamin behövs inte.
K-vitamin behövs inte.
D-vitamin behövs inte - hästar tar upp kalk i alla fall.
Och redan 4-5 ggr behovet ger risk för negativa effekter.
E-vitamin och selen kan i viss mån ersätta varandra.

Köp en saltsten med selen och E-vitamin och skramla i krubban med något billigt.

Grovfoder kan ha en Ca/P kvot på mellan 0,8 - 5 så där bör du i stället vara mycket noggrann.
Att analysera grovfodret är därför mycket viktigt.

Orsaken till att du inte skall pytsa i sådant som inte behövs är för att hästen mår bäst av att du inte gör det.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Ja vi ser olika på saken helt enkelt.

Om du läst tråden så ser du snabbt att jag på otaliga ställen nämnt grovfoderanalys och Ca/p-balans...

Som tur är får var och en bestämma själv vad de vill skramla med i krubban och hur mycket skramlet få kosta.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Det här är inte en sak som man ser olika på.
Utan det finns forskning, vetenskap och beprövad erfarenhet.

Jag följer de rekommendationer som forskare och lärare på SLU ger.
Källor har jag angivit.

Du gör något annat.
Vad - vet inte jag.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Då får du gärna hänvisa till de studier som pekar på att det är skadligt att ge tillskott av vitaminer motsvarande en tiondel till tjugofemtedel av rekommenderade maxdoser.

Jag har hänvisat till SLU:s siffror för rekommenderat dagligt intag så kom inte och påstå att jag struntar i vad vetenskapen säger.

Du tycker inte att man ska ge något tillskott som man inte är 100% säker på att hästen behöver, jag menar att om man ger rekommenderad dagsdos men håller sig långt under rekommederad maxdos så är det ingen fara och man slipper riskera att nåt saknas.

Så jo, vi ser olika på saken och båda har tagit ställning utifrån vetenskapliga rön.
 
Senast ändrad:
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Den här studien från SLU visar att inget av grovfodren man haft med i studien täckte behovet av E-vitamin, däremot av A-vitamin.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000656/01/ExjobbJM.pdf

Vitamin E kan återges både i mg/kg ts och IE/kg ts. För IE multipliceras alfatokoferolinnehållet i fodret med faktorn 1,49 (Spörndly, 2003).
Enligt Jansson (2004) beräknas behovet för vitamin E (mg/dag):
Underhåll, lätt till medelhårt arbete: 75 mg/dag per 100 kg kroppsvikt = 375 mg/dag
Hårt arbete: 200 mg/dag per 100 kg kroppsvikt = 1000 mg/dag
Dräktigt och lakterande sto: 120-160 mg/dag per 100 kg kroppsvikt = ca 700 mg/dag
Tillväxt: 160 mg/dag per 100 kg kroppsvikt = 800 mg/dag
Spätt bete innehåller 129 mg alfatokoferol/kg ts (Hakkarainen & Pehrson, 1987). En 500 kg häst på underhållsfoderstat uppfyller utan svårigheter sitt dagliga behov av vitamin E på ett sådant bete genom att äta ca 3 kg ts. En häst i hårt arbete behöver äta ca 7,5 kg ts bete för att täcka sitt E-vitaminbehov med enbart betesgräs.
Ensilaget (ENS) och de två hösilagen (HS1 och HS2) i den här studien innehöll 24,9 - 42,5 mg alfatokoferol per kg ts. För att täcka underhållsbehovet av vitamin E för en häst med en levande vikt på 500 kg med det vallfoder som hade det lägsta analyserade innehållet av alfatokoferol krävs minst 15 kg ts. Konsumtionsförmågan för grovfoder hos en vuxen häst beräknas vara 2.5 % av kroppsvikten (Jansson, 2004), dvs i detta fall 12.5 kg ts. Detta är dessutom den hästkategori som har lägst behov av vitamin E, varför endast grovfoder inte kan anses vara tillräckligt för att tillgodose behovet av vitamin E hos någon hästkategori, åtminstone inte med ledning av de analyserade värden för vitamin E som framkommit i denna studie.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Den här studien från SLU visar att inget av grovfodren man haft med i studien täckte behovet av E-vitamin, däremot av A-vitamin.

Det har jag inte heller påstått.

Jag rekommenderar Tokosel en gång i veckan eller en saltsten berikad med Selen och E-vitamin.
Det är ett ganska så litet tillskott som behövs.
Jag påstår inte heller att det är E-vitaminerna som är risken utan D-vitaminerna.

Det är bra att hålla isär det hela.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Varför skulle du behöva ge E-vitamin när hästen äter ensilage?
Ensilage är mycket E-vitaminrikt så det borde definitivt inte behövas.

Ja här tolkar iallafall jag det om att du anser att e-vitamin-tillskott är onödigt om hästen äter ensiliage, vilket inte är vad man kom fram till i den studie jag hänsvisade till.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Med det högre värdet så räcker det ju definitivt.

42,5 mg alfatokoferol per kg ts ger 425 mg på 10 kg.
Hästen behövde 375 mg/dag

Men selen behövs ju alltid och både Tokosel samt selenberikade saltstenar innehåller E-vitamin.
E-vitamin lagras också i kroppen från sommarens bete.

Som exempel så kan jag ju nämna att mina hästar som grund äter hösilage, halm och saltstenar med selen och E-vitamin.
Det ger allt som de behöver på ett mycket enkelt sätt.
I år så räcker dock inte mängden fosfor riktigt så jag ger ett fosforrikt mineralfoder 2ggr/vecka.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Hardu några värden på selen och e-vitaminberikade saltstenar? För jag har inte kunnat hitta några siffror?

Personligen föredrar att ha en saltsten utan övriga ämnen och istället ge tillskott av selen i fodret så vet jag vad hästen får i sig.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Med det högre värdet så räcker det ju definitivt.

42,5 mg alfatokoferol per kg ts ger 425 mg på 10 kg.
Hästen behövde 375 mg/dag

Men selen behövs ju alltid och både Tokosel samt selenberikade saltstenar innehåller E-vitamin.
E-vitamin lagras också i kroppen från sommarens bete.

Som exempel så kan jag ju nämna att mina hästar som grund äter hösilage, halm och saltstenar med selen och E-vitamin.
Det ger allt som de behöver på ett mycket enkelt sätt.
I år så räcker dock inte mängden fosfor riktigt så jag ger ett fosforrikt mineralfoder 2ggr/vecka.

Ja det beror ju på hur torrt grovfodret är om det räcker. Nu var ju TS bara ca 29 % i det ensilaget så det vill till att hästen stoppar i sig ca 30 kg av det för att komma upp i dagsbehovet om 375 Mg.

Jag antar att du bara ger fosfor som tillskott, för det är ju inte bra om hästarna skulle råka få i sig lite för mycket spårämnen, du vet väl tex att zink kan hämma upptaget av koppar ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Hardu några värden på selen och e-vitaminberikade saltstenar? För jag har inte kunnat hitta några siffror?
http://www.knzsalt.com/knz/english/01_asrt/index2.htm

Men de verkar ha ändrat innehåll i stenarna.
Den med selen och E i har en massa jod också, och det vill man ju inte ha.

http://www.knzsalt.com/knz/english/01_asrt/pop_seleiode.htm


Personligen föredrar att ha en saltsten utan övriga ämnen och istället ge tillskott av selen i fodret så vet jag vad hästen får i sig.
Ja det är väl det bästa.
Men jag är lat och snål.
Det skall vara lätt och billigt - och korrekt.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Jag antar att du bara ger fosfor som tillskott, för det är ju inte bra om hästarna skulle råka få i sig lite för mycket spårämnen, du vet väl tex att zink kan hämma upptaget av koppar ;)

Jo jag vet.
Men det får bli en kombinerad mineral i alla fall.
Det är billigast.
Och jag har räknat ut att tillskottet blir så litet att jag hamnar inom behovsgränserna.

De behöver 15-30g av mineralerna/dag för att fylla fosforbehovet.
Det är ganska litet som saknas.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Det tycker jag är lite väl mycket att förvänta sig att en häst i lätt träning äter spontant varje dag, speciellt i det kalla klimat vi har här.

Mina saltstenar går åt ordentligt.
10kg räcker 5-6v åt 7 små hästar på 350kg.

Hur länge räcker en 2kg sten för din häst?
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Iallafall två månader till min förra, den nya vet jag inte än.

Med samma sten till flera hästar är det ju lite svårt att hur mycket var och en äter.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

60 dagar på 2 kg blir 33g/dag.
Ganska så nära.

Med samma sten till flera hästar är det ju lite svårt att hur mycket var och en äter.

Ja man måste ju titta på hästarna.
Massa muskler = ingen brist.
Och det är ju som på bete, man kan inte räkna gräset de äter utan måste gissa att de får i sig om det finns.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat? Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: lakrits
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 584
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp